با تلاش‌های این وزارتخانه بسیاری از مدیران سایر وزارتخانه‌ها در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان، به دیدار نمایندگان می‌رفتند تا بتوانند آنها را از استیضاح منصرف کنند. وزارت صمت علاوه بر این توانست گروهی از نمایندگان را در مجلس با خود همراه کند و در این راستا صبح روز گذشته جبهه پایداری جلسه‌ای را برگزار کرد و تمامی تلاش خود را در صحن علنی مجلس برای به نتیجه نرسیدن استیضاح به کار برد. محمود نبویان در کنار صندلی وزیر صمت در مجلس رفت و آمد می‌کرد و برخی از اعضای جبهه پایداری در گعده‌هایی با نمایندگان به گفت‌وگو می‌پرداختند.

همچنین افرادی همچون کریمی قدوسی پس از اظهارنظر لطف‌الله سیاهکلی که در موافقت با استیضاح سخنرانی کرده بود با فریادهایی اعتراض خود را اعلام کردند. برخی شنیده‌ها در راهروهای مجلس حکایت از جلسه‌ای در شب قبل از استیضاح میان برخی مسوولان دولتی با تعدادی از نمایندگان مجلس داشت. لطف‌الله سیاهکلی، رئیس کمیته استیضاح وزیر صمت با اشاره به لابی‌های وزارت صمت برای به سرانجام نرسیدن استیضاح به «دنیای اقتصاد»، گفت: بخشی از این لابی‌ها طبیعی است. یکی از مدیران کل یکی از وزارتخانه‌ها در تماسی با بنده، گفت از ما خواسته شده تلاش کنیم تا رای نمایندگان در استان‌ها را تغییر دهیم، گفتم من رئیس کمیته استیضاح هستم چرا سراغ من آمدید! در تمام استان‌ها وزارت صمت بسیج شده بود تا استیضاح به نتیجه نرسد. او با انتقاد از اقدامات مخالفان استیضاح در جلسه روز گذشته، تاکید کرد: زمانی که من در موافقت با استیضاح صحبت می‌کردم، به دلیل اینکه اثرگذاری صحبت‌هایم را دیدند شروع کردند به فریادهای «دو-دو» و متشنج کردن جلسه که من پاسخ آنها را دادم. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: در استیضاح وزیر صمت حیثیت مجلس در خطر بود و غالب نمایندگان به دنبال این بودند که پاسخی به شایعات و جوسازی‌هایی که در مورد مجلس صورت گرفته بود، بدهند. بسیاری از نمایندگان به این نتیجه رسیده بودند که ماندن آقای فاطمی‌امین در صمت صلاح نیست.

موافقان استیضاح متاثر از فضای مجلس و مردم بودند و مخالفان استیضاح متاثر از لابی‌هایی با محوریت وزارت صمت. همچنین محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: مجلس روز گذشته با ۱۶۲ رای این استیضاح را پذیرفت. این موضوع نشان می‌دهد که مجلس بر اساس واقعیت‌ها و مباحثی که استیضاح‌کنندگان مطرح کردند و دفاع‌هایی که انجام شد در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که فاطمی‌امین باید از صمت برود. او تصریح کرد: لابی‌ها و مذاکرات را رد نمی‌کنم، اما در مجلس سهم کمی دارد. دولت تلاش می‌کند از وزیرش حمایت کند و این طبیعی است. در همین راستا روز گذشته معاون اول، چند تن از وزرا، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور در مجلس حضور پیدا کردند که به معنای اقدام دولت در حمایت از وزیر صمت است. این نماینده مجلس، تاکید کرد: بخش دیگری از حمایت دولت از فاطمی‌امین، لایحه دو‌فوریتی واردات خودروی دست‌دوم بود که بلافاصله وزارت صمت به دولت برد و در دولت هم به تصویب رسید. همچنین دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارسال کرد بنابراین به نظر می‌رسد دولت تمامی تلاش خود را کرد تا بتواند استیضاح‌کنندگان را راضی کند، اما در نهایت استیضاح به سرانجام رسید.