رستم قاسمی چگونه به کابینه رسید؟

رستم قاسمی نامی آشنا در عرصه سیاست ایران است. نامی که اگرچه تا سال‌ها با لباس نظامی‌اش عجین شده بود، اما پس از ورودش به کابینه دولت دهم به عنوان وزیر نفت، در قالبی دیگر مطرح شد. حالا او سیاستمداری بود که می‌توانست حتی سودای ریاست‌جمهوری هم در سرداشته باشد، همچنان‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزدی‌اش را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، اما پس از اطمینان از رد صلاحیتش از کاندیداتوری استعفا کرد. با این حال ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری او را به عنوان یکی از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس معرفی کرد و به این ترتیب قاسمی یک بار دیگر وارد ساختمان پاستور شد، البته این ‌بار به جای وزارت نفت برصندلی وزارت راه و شهرسازی نشست.

کرسی که از همان ابتدا مشخص بود علاقه چندانی به آن ندارد. بسیاری از نطق دفاعیه او در صحن مجلس در جریان بررسی صلاحیتش که به اشتباه از برنامه‌هایش برای وزارت نفت به جای وزارت راه سخن گفت به عنوان دلیلی برای این بی‌علاقگی یاد می‌کنند.  با تمام اینها رستم قاسمی کارش را با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال آغاز کرد. وعده‌ای که خیلی زود مشخص شد عملی نیست و به تدریج نحوه عملکردش در وزارتخانه متبوعش بسیاری را در دولت و مجلس بر آن داشت که رستم قاسمی، وزیر دلخواهی نیست. در این بین البته خبرهایی مبنی بر بیماری‌اش، بازداشت یکی از معاونین او در وزارت راه و شهرسازی، تصمیم مجلس برای استیضاحش و درنهایت انتشار عکس‌های خصوصی او که مربوط به سال‌های گذشته بود رفتنش از دولت سیزدهم را هموار‌تر کرد.

تا جایی که ۲۲آبان خبرگزاری تسنیم در خبری اعلام کرد که قاسمی از سمت خود استعفا کرده است؛ خبری که بلافاصله ازسوی این وزارتخانه تکذیب شد، اما همگان می‌دانستند او به زودی از دولت جدا خواهد شد. در این بین خبرها حاکی از آن بود که دولت مشغول گفت‌وگو با برخی چهره‌ها ازجمله مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات به عنوان جانشین قاسمی است. البته این تنها چهره‌ای نبود که دولت در هفته‌های گذشته برای وزارت راه و شهرسازی با آنها گفت‌وگو کرده است. خبرها حاکی از آن است که حتی با علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس نیز گفت‌وگو شده است. در این میان البته برخی از اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که برادر کوچک علی نیکزاد است به عنوان یکی از این گزینه‌ها یاد می‌کنند.

با این حال دوشنبه شب معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در خبری اعلام کرد که مهرداد بذرپاش جدی‌ترین گزینه برای جایگزینی رستم قاسمی است و ۶ آذر  به مجلس معرفی خواهد شد. به دنبال اعلام این خبر ظهر روز گذشته «ایرنا» در خبری اعلام کرد که ابراهیم رئیسی با موافقت با استعفای وزیر راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرده است. براساس این خبر رئیسی با قدردانی از تلاش‌های قاسمی در دوران وزارتش با استعفای وی به دلیل تشدید بیماری‌اش موافقت کرده است. پس از این خبر رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» از مهرداد بذرپاش رئیس کنونی دیوان محاسبات به عنوان گزینه دولت برای این وزارتخانه خبرداد و گفت که بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هفته آینده به مجلس معرفی خواهد شد.

 جدی‌ترین گزینه  جانشینی چه کسی است‌؟

در این بین برخی با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری شهریار افندی‌زاده را به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب کرده است، از احتمال معرفی وی به عنوان گزینه بعدی وزارت در صورت عدم رای اعتماد مجلس به بذرپاش سخن می‌گویند. خصوصا که افندی‌زاده یکی از چهره‌های قدیمی درحوزه حمل‌ونقل و راه و ترابری است و درحال حاضر در پست معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مشغول به فعالیت است. همزمان برخی نسبت به احتمال معرفی افندی‌زاده به عنوان گزینه وزارت ابراز نگرانی می‌کنند. آنها براین نظرند که افندی‌زاده بیش از آنکه در حوزه شهرسازی کارکرده باشد در حوزه حمل‌و‌نقل و راه کار کرده و با بخش مسکن آشنایی ندارد. از همین‌رو معتقدند اگر دولت تصمیم گرفته او را به عنوان گزینه بعدی در لیست خود قرار دهد، این موضوع می‌تواند به معنای توجه خاص دولت بر بخش راه و ترابری به جای مسکن و شهرسازی باشد.

با وجود این گمانه‌زنی‌ها گزینه جدی فعلا مهرداد بذرپاش است. مردی که جزو مدیران تراز اول محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش بود و با انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور در لیست وزرای پیشنهادی دولت قرار گرفت، اما با وجود تلاش برای رسیدن به پاستور، از همراهی دولت جا ماند و راهی دیوان محاسبات شد. در واقع بذرپاش در تمام یک سال گذشته در لیست انتظار جایگزینی وزرای مختلف بوده است. حالا اما به نظر می‌رسد به پست وزارت بیش از گذشته نزدیک شده است. در همین راستا روز گذشته عادل نجف‌زاده، نماینده خوی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به موافقت رئیس‌جمهور با استعفای رستم قاسمی، وزیر راه گفت: باتوجه به آنچه تاکنون شنیده‌ام قرار است که آقای بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شود. او ادامه داد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قطعا باید در کمیسیون عمران حضور پیدا کند. اعضای کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی وزارت راه بررسی جامعی را در خصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انجام خواهد داد.

این عضو کمیسیون عمران در خصوص برخی شایعات مبنی بر معرفی علی نیکزاد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: من اطلاعی از احتمال معرفی آقای نیکزاد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ندارم. اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد مهرداد بذرپاش را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کند.  همچنین رحمت‌الله فیروزی  پوربادی، نماینده نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: نامه رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در نخستین جلسه علنی مجلس که هفته آینده خواهد بود، قرائت می‌شود. او تاکید کرد: آقای بذرپاش یکی از گزینه‌های جدی برای وزارت راه و شهرسازی است. شاید تا روز یکشنبه دولت و آقای رئیس‌جمهور تصمیم دیگری بگیرند. اما من شنیدم که آقای بذرپاش درحال تهیه برنامه‌ها به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هستند.