آن‌طور که فارس تایید کرده است این عملیات تلفات و خسارات مادی درمواضع مورد نظرسپاه درشمال عراق برجای گذاشته است. درهمین راستا به گزارش خبرگزاری فارس، یک عضو ارشد گروهک تروریستی «کومله» در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری رویترز از تلفات و خسارات در پی حملات ایران خبر داد. به دنبال این حملات روابط عمومی نیروی زمینی سپاه طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در اطلاعیه‌هایی از آغاز عملیات یگان‌های قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) این نیرو برای انهدام مواضع گروهک‌های تروریستی و ضد ایرانی وابسته به استکبار جهانی در اقلیم شمال عراق که در روزهای اخیر با عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور برخی پایگاه‌های مرزی کشورمان را مورد حمله قرار داده‌اند، خبر داد. نیروی زمینی سپاه دراین اطلاعیه تاکید کرده است که این عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی و اقدام مقامات اقلیم به تعهدات و مسوولیت‌های خود، با قاطعیت ادامه خواهد داشت. نیروی زمینی سپاه روز پنج‌شنبه هم در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: این سلسله عملیات تا خلع سلاح گروهک‌‌‌های تروریستی ادامه پیدا خواهد کرد و از دولت مرکزی و دولت اقلیم شمال عراق می‌‌‌خواهیم که به مسوولیت‌‌‌های خود در برابر جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه، جدیت بیشتری نشان دهد.

ادامه عملیات تا خلع سلاح کامل گروهک‌ها

همزمان سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز، با اشاره به عملیات چهارشنبه گذشته رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) از اصابت ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌‌‌به‌‌‌زمین و ده‌‌‌ها فروند پهپاد انهدامی که به گفته‌اش به طور دقیق به مواضع و اهداف مورد نظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌‌‌ها اصابت و منجر به انهدام کامل آنها شده خبرداده است. به گزارش «ایسنا»، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری مقامات اقلیم شمال عراق برای جمع‌‌‌آوری بساط گروهک‌‌‌های تروریستی ضدانقلاب و توطئه‌‌‌گر علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: عملیات رزمندگان اسلام تا خلع‌سلاح کامل گروهک‌‌‌های ضدانقلاب و تروریستی تجزیه‌‌‌طلب لانه کرده در اقلیم شمال عراق ادامه دارد.

هشدار سرلشکرباقری درمورد پهپادهای ایران

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به پایگاه‌‌‌های حریر، اربیل و دهوک در عراق دارند تاکید کرد: ما در این مقطع تنها با تجزیه‌‌‌طلب‌‌‌های تروریست در حال برخورد سخت نظامی هستیم و هیچ اقدامی در این مقطع نسبت به آمریکایی‌‌‌ها نداریم و آنها بدانند انتقام این حرکت برای نیروهای مسلح ما محفوظ است و به جای خود و مناسب با آن برخورد خواهیم کرد. به گزارش «ایسنا»، وی تصریح کرد: این ادعای آمریکایی‌‌‌ها درباره انهدام پهپاد رزمی جمهوری اسلامی ایران ثابت می‌کند آمریکا با تروریست‌‌‌ها و تجزیه‌طلب‌‌‌ها همدست است و در حال همکاری با این گروه‌‌‌های تجزیه طلب و تروریست است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اگر آمریکایی‌‌‌ها نسبت به پهپادهای ایرانی اقدامی داشته باشند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خصمانه پاسخ خواهند داد. واکنش سرلشکر باقری نسبت به عملیات آمریکا درمورد پهپادهای ایران درحالی صورت گرفته است که روزچهارشنبه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، مدعی شده بود یک پهپاد ایرانی در اقلیم کردستان عراق را سرنگون کرده است.

دوستی با کشورهای همسایه رسم و رسوم دارد

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه با توصیه به کشورهای همسایه که پایگاه‌های آمریکایی و صهیونیستی در آنها مستقر است، گفت: اگر اقدام خصمانه‌‌‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، امنیت ملی و منافع ملی از پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای همسایه اتفاق بیفتد حتما به آن پایگاه‌‌‌ها جواب خواهیم داد. سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه دوستی ایران با کشورهای همسایه رسم و رسومی دارد و اگر این رسم و رسوم رعایت نشود باید انتظار پاسخ منطقی و متقابل ما را داشته باشند، گفت: مقابله با هرگونه اقدام دشمنی را حق قانونی خود می‌‌‌دانیم و در همه دنیا این حق وجود دارد و ما از این حق به موقع استفاده خواهیم کرد.

واکنش‌ها

اما این حملات طی روزهای گذشته با واکنش برخی کشورها ازجمله آمریکا، آلمان، عربستان روبه‌رو شده است. درهمین راستا، آن‌طور که فارس گزارش داده است، آمریکا انجام عملیات جدید علیه کردستان عراق ازسوی ایران را محکوم کرده است.  به گزارش «ایلنا»، وزارت خارجه عربستان نیز به حملات ایران به مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داده و با صدور بیانیه‌‌‌ای آن را محکوم کرده است. همچنین عراق در روزهای گذشته سفیر ایران را احضار کرده و نسبت به حملات روزهای گذشته سپاه توضیح خواسته است.

تایید کشته شدن یک آمریکایی

دراین میان کشته شدن یک تبعه آمریکا دراین حملات با واکنش مقامات این کشور مواجه شده است. درهمین راستا روزگذشته ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تایید کشته شدن یک شهروند این کشور درپی حملات موشکی به کردستان عراق،آنچه را که نقض استقلال و تمامیت ارضی عراق توسط ایران عنوان شده را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده بابت مرگ شهروند خود انتقام خواهد گرفت گفت: «ایالات متحده ابزارهای متعدد و روش‌های مختلفی جهت پاسخگو کردن ایران بابت اقدامات بی‌‌‌ثبات‌‌‌کننده در منطقه در اختیار دارد.»

واکنش وزارت خارجه

این واکنش‌ها البته ازسوی ایران نیز با پاسخ و واکنش روبه‌رو شده است. درهمین ارتباط ناصرکنعانی سخنگوی وزارت خارجه بیانیه‌ها و مواضع صادره برخی کشورها از جمله کشورهای آلمان و آمریکا در مورد حمله نیروهای مسلح کشورمان به مقر گروهک‌‌‌های تروریستی دراقلیم کردستان عراق، مردود دانست و به شدت محکوم کرد. به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران کرارا از مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین مسوولان اقلیم خواسته است تا با اِعمال حاکمیت سرزمینی و برخورد حداکثری، مانع از فعالیت عناصر و گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، شوند. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همان‌طور که قبلا هم هشدار داده شده، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و مفاد منشور ملل متحد، حق خود برای دفاع از امنیت ملی در برابر اقدامات تجاوز‌کارانه از مبدأ هر قلمرویی را محفوظ می‌دارد و قاطعانه با هر گونه اقدامات تروریستی مقابله می‌کند.