سقوط آزاد مرگ کرونایی

با گذشت نزدیک به دوسال آمار جان‌باختگان کرونا، به زیر ۲۵ نفر رسید. وزارت بهداشت روز گذشته در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که پس از گذشت ۶۶۶ روز، تعداد فوتی روزانه در کشور، به کمتر از ۲۵ نفر رسیده است. آخرین بار ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۸، تعداد مرگ‌و‌میر روزانه بیماران، ۲۱ نفر ثبت شده بود. براساس این گزارش طی ۲۴ساعت گذشته ۲۲نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۳۳۴ نفر کارشان به بستری کشید.

تعداد قربانیان کرونا طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور با افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده در کشور روندی کاهشی داشته است. واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد. در این میان عبور از خیز پنجم کرونا نیز تاثیر زیادی در کاهش مرگ‌ومیر داشته است. خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید. همزمان انتشار جدیدترین نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد که هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد. براساس گزارش‌ها همچنین روند بستری و فوتی‌های کرونایی و تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت نیز در شیب نزولی قرار دارد.

   افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون

 در همین حال همزمان با پایان خیز پنجم کرونا در کشور، وزارت بهداشت، روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اُمیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. در همین حال با گذشت ۱۵روز از تایید ورود اُمیکرون به ایران تعداد مبتلایان رسمی به سویه جدید کرونا در حال افزایش است. روز گذشته نیز معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۹۴ مورد مبتلا به اُمیکرون تا دیروز در کشور شناسایی شده‌ است. اعلام ابتلای ۱۹۴نفر به این سویه جدید درحالی است که روز یکشنبه وزارت بهداشت از ابتلای ۱۵۹نفر به سویه اُمیکرون خبر داده بود.

درهمین راستا، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «اُمیکرون» در کشور، نسبت به افزایش تعداد موارد اُمیکرون ابراز نگرانی کرد.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه در زمینه سویه اُمیکرون تعداد موارد مبتلا که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است، گفت: برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می‌شود.

کریمی همچنین اظهار کرد: اکنون ابتلا به آنفلوآنزا زیاد است و افراد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما هنوز در زمینه سویه ترکیبی دلتا و اُمیکرون موردی مشاهده نشده است.

   هیچ یک از مبتلایان به اُمیکرون بستری نشده‌اند

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از موارد شناسایی شده مبتلا به اُمیکرون در کشور بستری نشده‌اند.  سعید کریمی گفت: خوشبختانه تمامی این موارد به صورت سرپایی درمان شده‌اند و وضعیت سلامتی همه آنها خوب است.  معاون درمان همچنین با اعلام اینکه از نظر میزان بستری و معالجه، افزایش قابل توجهی در کشور نداشته‌ایم، تاکید کرد قطعا میزان شیوع سویه اُمیکرون در کشور بسیار بیشتر از موارد تشخیص داده شده است.  وی اظهار کرد: خفیف بودن نشانه‌های بیماری در افراد مبتلا به سویه اُمیکرون، موجب مراجعه نکردن افراد به پزشک می‌شود و آمار دقیقی از ابتلا به بیماری در دست نیست.

سعید کریمی تاکید کرد رفتار ویروس در کشور‌های مختلف بسته به متغیر‌های گوناگون از جمله نژاد و میانگین سنی و شیوع بیماری‌های زمینه‌ای، می‌تواند متفاوت باشد بنابراین باید کاملا آماده باشیم.

   ورود اُمیکرون به خوزستان

در همین حال روز گذشته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شناسایی نخستین مورد کرونا اُمیکرون در خوزستان خبر داد. به گزارش «ایلنا»، محمد‌حسین سرمست گفت: با احتساب یک مورد جدید سویه اُمیکرون در هر درصد به معنی آن است که ۱۰۰ مورد اُمیکرون در استان وجود دارد که تا ۳ روز آینده چند برابر خواهد شد.

   فعلا ترکیبی از «دلتا» و «اُمیکرون» نداریم

در این بین با توجه به انتشار خبری مبنی برشیوع دلمیکرون در برخی از مناطق آمریکای شمالی و بخش‌هایی از اروپا، روز گذشته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا گفت: بحث دلمیکرون یک بحث تئوریک است که هنوز از مجامع علمی و محققان کشورهایی که شیوع بیشتری از اُمیکرون را داشتند، گزارش نشده است.

وی افزود: تلفیق دو سویه دلتا و اُمیکرون فعلا وجود ندارد.

سازمان جهانی بهداشت سرایت‌پذیری اُمیکرون را بسیار بالاتر اعلام کرده و هشدار داده است که سویه‌های اُمیکرون و دلتا می‌توانند سیستم‌های درمانی کشورها را تا مرز فروپاشی ببرند.

    کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

درهمین حال همزمان با افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کرونا، وزارت بهداشت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۹۰ درصد تاکید می‌کند. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۴۷ درصد رسیده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت بهداشت، میانگین درصد استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به زیر ۵۰ درصد افت پیدا کرده که امری نگران‌کننده است. این میزان در مراکز ورزشی، نانوایی‌ها، استخرهای شنا و تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، پاساژها، مراکز تفریحی و کارگاه‌ها و صنایع، پایین‌تر از میانگین کشوری گزارش شده است.

   پاسخ آموزش‌وپرورش به نگرانی خانواده‌ها

از سوی دیگر اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره نگرانی خانواده‌ها از شیوع اُمیکرون و اظهارنظرهای برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر غیرحضوری شدن مدارس، گفت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش نظرات خود را ارائه می‌دهند، در نهایت ستاد مقابله با کرونا تصمیمات خود را به ما ابلاغ می‌کند تا ما آنها را به ادارات کل استان‌ها ارسال می‌کنیم. هرچه را که ستاد ملی مقابله با کرونا به ما ابلاغ کند قطعا باید اجرا شود.

   میزان تزریق دز سوم واکسن

همزمان وزارت بهداشت بر تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مقابله با سویه جدید کرونا تاکید می‌کند. روز گذشته نیز سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت از مردم خواست که هرچه سریع‌تر د‌ز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

براین اساس مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۱۵۰ نفر دز اول، ۵۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۰۵ نفر دز دوم و ۸ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۶۷ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲ دز رسیده است. در شبانه‌روز گذشته ۴۱۹ هزار و ۵۸۵ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

   زمان پایان همه‌گیری کرونا

درکنار همه این نگرانی‌ها دموستنس ساریانیس، استاد دانشگاه ارسطو شهر سالونیک یونان در مصاحبه با وبسایت Newsbeast اعلام کرد موج ابتلا به سویه اُمیکرون ویروس کرونا تا ۲۰ فوریه فروکش خواهد کرد و این سویه احتمالا آخرین جهش کووید-۱۹ است.

به گزارش اسپوتنیک، این دانشمند مشهور در یونان به مدل ریاضی گسترش موج «لجام گسیخته» نوبتی بیماری همه‌گیر کرونا استناد کرده است. ساریانیس معتقد است ۲۰ فوریه، یک ماه پس از اوج موج اُمیکرون، با روند کاهشی میانگین تعداد موارد ابتلا در هفته ۳۵۰۰ - ۴۰۰۰ مورد خواهد بود. سپس ما پایان اُمیکرون را خواهیم داشت و بخش اعظم جامعه ما از مصونیت برخوردار خواهد شد.