ضریب اهمیت و تعداد اقلام مورد قیمت‌گیری در هر ماه برای تعیین شاخص تورم توسط بانک مرکزی اعلام شد.
در پی مباحثی که در روز‌های اخیر درباره شیوه محاسبه نرخ تورم در جامعه و به ویژه در محافل کارشناسی و تصمیم‌گیری مطرح شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس، در‌خصوص اقلام موجود در سبد تورم و ضریب اهمیت آنها جدول کالایی به همراه ارزش وزنی هر کدام از کالاها را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این جدول کالاها و خدمات موجود در سبد تورم به 8 گروه اصلی یعنی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، «پوشاک و کفش»، «مسکن، سوخت و روشنایی»، «اثاث، کالاها و خدمات مورد‌استفاده در خانه»، «حمل و نقل و ارتباطات»، «درمان و بهداشت»، «تفریح و تحصیل و مطالعه» و «کالاها و خدمات متفرقه» تقسیم شده‌اند.
بر این اساس، تعداد اقلام مورد ارزیابی ۳۱۰ قلم و تعداد اقلامی که هر ماه مظنه آنها برای تعیین شاخص تورم گرفته می‌شود، بالغ بر ۱۰۰‌هزار و ۲۵۰ قلم کالا و خدمت است. این گزارش حاکی است، ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سبد تورم ۴۵/۳۲‌درصد است. تعداد اقلام موجود در این گروه ۱۶‌قلم و تعداد مظنه‌های اخذ شده از سراسر کشور به ۴۸‌هزار و ۲۳۰‌قلم می‌رسد. ضریب اهمیت پوشاک و کفش نیز در سبد تورم ۵۵/۹‌درصد تعیین شده است، هر ماه ۳۹ قلم کفش و انواع لباس مشخص و ۹هزار و ۹۴۵ مظنه گرفته می‌شود. ضریب اهمیت مسکن، سوخت و روشنایی در سبد تورم ۰۴/۲۷‌درصد در نظر گرفته شده است که تعداد اقلام مورد بررسی در این گروه توسط بانک مرکزی ۱۶ قلم و تعداد مظنه‌های هر‌ماه برای ارزیابی نقش کالاها و خدمات موجود در این گروه ۴‌هزار و ۸۰ مورد است.
همچنین از صد‌در‌صد ضریب اهمیت کالاها و خدمات 22/7‌درصد متعلق به اثاث، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه است که اقلام آن 43 مورد و تعداد مظنه‌های گرفته شده در سه ماه به 10‌هزار و 965 مورد می‌رسد.
این گزارش حاکی است، ضریب اهمیت گروه حمل و نقل و ارتباطات در سبد تورم ۴۰/۱۱درصد است، تعداد اقلام مورد بررسی قرار گرفته در این گروه ۲۹ قلم و تعداد مظنه‌های گرفته شده در هر ماه ۷‌هزار و ۳۹۵مورد است. ضریب اهمیت گروه بهداشت و درمان در سبد تورم ۵۷/۴‌درصد در نظر گرفته شده است. تعداد اقلام مورد ارزیابی در این گروه ۴۱ قلم و تعداد مظنه‌های گرفته شده در هر ماه ۱۰‌هزار و ۴۵۵ مورد است. تفریح، تحصیل و مطالعه نیز در سبد تورم دارای ضریب اهمیت ۵۳/۳ است. ۱۴ موضوع در این گروه هر ماه در نظر گرفته شده و ۳هزار و ۵۷۰‌مورد مظنه گرفته می‌شود. ضریب اهمیت گروه کالاها و خدمات متفرقه در سبد تورم نیز ۲۴/۴‌درصد، تعداد اقلام ۲۲مورد و تعداد مظنه‌های اخذ شده ۵‌هزار و ۶۱۰ مورد است.
بر اساس این گزارش، ضریب وزنی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و مسکن و سوخت در سبد خانوار از بیشترین اهمیت و تفریح، تحصیل و مطالعه از کمترین ضریب اهمیت برخوردارند.