رای فراکسیون اکثریت مجلس به ریاست قالیباف عکس: حمیدرضا راهل، خانه ملت

با این همه جلسه علنی دیروز هرچند جلسه‌ای رسمی با برنامه‌های مشخص بود اما حاشیه‌هایی هم داشت. آنچه بیش از همه بر این حواشی می‌افزود، گپ و گعده‌های نمایندگان درباره انتخاب ارکان هیات‌رئیسه پارلمان جدید به ویژه برگزیدن فردی بود که به‌عنوان رئیس مجلس، قرار است تا یک سال آینده بر اصلی‌ترین کرسی مجلس تکیه زند؛ جایگاهی که علی لاریجانی ۱۲ سال در دست داشت و اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و مهدی کروبی هر کدام دو دوره از مجلس را در این جایگاه قرار داشتند و غلامعلی حداد عادل نیز یک دوره با حضور در این جایگاه به فعالیت پارلمانی پرداخته بود.

امروز؛ انتخاب هیات‌رئیسه

آنچه بر میزان لابی‌ها و گعده‌های نماینده‌ها در جلسه دیروز افزود، تعیین روز سرنوشت‌ساز مجلس بود. مجلس یازدهمی‌ها امروز (پنج‌شنبه) اعضای هیات‌رئیسه یک‌ساله مجلس یازدهم را انتخاب می‌کنند. جالب آنکه این انتخاب، به‌دلیل «خواست نمایندگان»، امروز صورت می‌گیرد و مجلس یازدهمی‌ها دیروز با شرکت در نخستین رای‌گیری این دوره از پارلمان که به‌صورت استمزاجی برگزار شد، تصمیم گرفتند که امروز و در دومین جلسه علنی خود، تکلیف ۱۲ کرسی هیات‌رئیسه و ریاست پارلمان را که به جدالی درون جریان اصولگرا تبدیل شده، روشن کنند.

جدال عیان و پنهان

در واقع، جدال‌های درون جریانی اصولگرایان بر سر کرسی ریاست را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آغاز این دوره از پارلمان دانست. به‌طور مشخص در مجلس دهم، به دلیل حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، رقابت‌ها بر سر کرسی ریاست میان این دو جریان سیاسی بود، اما امروز به دلیل غیبت جریان اصلاح‌طلب در انتخابات و راه یافتن تعداد اندکی از نمایندگان منسوب به این جریان در مجلس یازدهم، رقابت بر سر این کرسی مهم و اثرگذار به درون جریان اصولگرا انتقال یافته است؛ رقابتی که طی سه ماه اخیر هر روز بیشتر شد تا جایی که شاهد رویارویی محمدباقر قالیباف از یکسو و حمیدرضا حاجی‌بابایی از سوی دیگر هستیم و این رویارویی نشان می‌دهد مدیران و وزیران احمدی‌نژاد که در جریان ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان، نه خود خواستند در این ائتلاف باشند و نه پایه‌گذاران ائتلاف علاقه‌ای به حضور آنان داشتند، در این بزنگاه نیز قصد همگرایی با سایر اصولگرایان را ندارند. گرچه تلاش‌ها برای اقناع یکی از این دو نامزد به کناره‌گیری به نفع دیگری ادامه یافته، اما نتیجه این جدال‌ها تا لحظه تدوین این گزارش، آن بوده که کار برای محمدباقر قالیباف – هم او که رویای ریاست یک قوه یکی از ویژگی‌هایی است که نامش را به ذهن متبادر می‌کند- بسیار دشوار شده است زیرا سه وزیر احمدی‌نژادی راه یافته به مجلس یازدهم که سودای کرسی ریاست را نیز داشته‌اند، در اقدامی همگرایانه از میان خود حاجی‌بابایی را به میدان فرستاده‌اند و به این ترتیب با کناره‌گیری شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد به نفع وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد، آرای حاجی‌بابایی افزایش می‌یابد. البته این به معنای پیروزی حاجی‌بابایی بر قالیباف نیست، هرچند کار او را برای رسیدن به صندلی ریاست قوه‌مقننه با چالش روبه‌رو می‌کند، اما پیروز کارزار ریاست پارلمان یازدهم را آرای امروز نمایندگان در صحن علنی مشخص می‌کند. تا ظهر دیروز خبری از انصراف یکی از این دو نامزد به نفع دیگری نبود. حتی حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگوی با «ایلنا» هم رسما اعلام کرد که به نفع کسی کنار نمی‌رود.  از سوی دیگر ائتلاف شورای انقلاب که قرار بود میان دو نامزد اصلی ریاست یعنی قالیباف و حاجی‌بابایی، یک نفر را به نفع دیگری اقناع کند، آخرین تلاش‌هایش را در قالب فراکسیون موقتی به همین نام بنابر قرار قبلی تا عصر دیروز چهارشنبه‌ ادامه داد و تا لحظه تدوین این گزارش مشخص نشد که آیا قالیباف و حاجی‌بابایی بر سر این کرسی به توافق رسیدند یا خیر. البته در میانه جدال‌های درون جریانی گروه‌های اصولگرا بر سر سبزترین صندلی مجلس، برخی نیز ادعاهایی مطرح کردند. ازجمله توییتی که از خواسته حاجی‌بابایی برای کناره‌گیری از نامزدی ریاست مجلس خبر می‌داد. مصطفی فقیهی در توییتر درباره رقابت‌ بر سر ریاست مجلس این‌گونه نوشته بود: «پیغام حاجی بابایی به قالیباف: از ریاست مجلس انصراف می‌دهم، به شرطی که برای نایب‌رئیسی از من حمایت کنی! درحالی‌که نیکزاد و میرسلیم به سود حاجی‌بابایی برای کرسی ریاست کنار رفتند؛ اما گویا او به یقین رسیده که ریاست قالیباف قطعی‌ است، لذا درصدد کسب کرسی نایب‌رئیسی مجلس است.» البته حاجی‌بابایی در گفت‌وگویی درباره این ادعا اظهار نظر کرد و گفت که «این موضوع اصلا معنا ندارد و به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم.»

از سوی دیگر ریاست مجلس، دو نامزد دیگر هم دارد؛ فریدون عباسی و مصطفی میرسلیم که تا لحظه تدوین این گزارش خبری مبنی بر انصراف آنان منتشر نشد. البته فریدون عباسی بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که به نفع کسی کنار نمی‌رود و در این میان تنها میرسلیم است که گرچه امیدی به رای آوری او نیست اما او خود تا اینجای کار خواسته شانس خود را برای رسیدن به کرسی ریاست محک بزند. البته میرسلیم بنابر مکانیزم استمزاج که پایه‌گذار آن سه وزیر احمدی‌نژادی نامزد ریاست بودند و او نیز به آن پیوست، باید به نفع حاجی‌بابایی کنار می‌رفت اما ظاهرا این اتفاق رخ نداد. بر اساس مکانیزم استمزاج، از میان این ۴ نفر، سه نامزد ریاست باید به نفع نامزدی که بیشترین اقبال و احتمال رای‌آوری را داشت کنار می‌رفتند. با اینکه میرسلیم تا لحظه تدوین این گزارش از نامزدی ریاست مجلس کنار نرفته، دیروز حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگویی با «ایلنا» تاکید کرد که هیچ رایزنی با میرسلیم برای کناره‌گیری او به نفع خود انجام نداده است. حاجی‌بابایی گفته بود: «قرار نیست من با همه صحبت کنم که به نفع من کنار بکشند، هر کسی مسوول خودش و جایگاهی که دارد، است.» همچنین به گزارش خبرگزاری فارس حسن نوروزی نماینده رباط کریم نیز خود را برای ریاست مجلس کاندیدا کرده است.

نواب رئیس

با این همه برخی بر این باورند که نام میرسلیم ممکن است در نهایت نه در میان نامزدهای ریاست بلکه در جمع نامزدهای نواب ریاست مطرح شود؛ موضوعی که درباره علی نیکزاد نامزد ریاست که به نفع حاجی‌بابایی کنار رفت صدق کرد و او در گفت‌وگویی اعلام کرد که پس از انصراف از نامزدی برای ریاست مجلس، نامزد نایب‌رئیسی می‌شود. البته این موضوع خود نشان می‌دهد که به موازات رقابت‌ها بر سر کرسی ریاست، رقابت‌هایی هم بر سر جایگاه نواب اول و دوم رئیس مجلس در جریان بوده است و این دو کرسی مهم هم خواهان و متقاضی کم ندارد. نام‌هایی نیز در این زمینه مطرح است که از آن جمله می‌توان به سیدرضا تقوی، الیاس نادران، علی‌اکبر‌فرهنگی، علیرضا منادی‌سپیدان، عبدالرضا مصری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، محمدمهدی زاهدی و امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی اشاره کرد.

هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به جز کرسی ریاست و دو کرسی نواب رئیس، ۹ کرسی دیگر هم دارد که امروز همه آنها تعیین‌تکلیف می‌شوند و قابل پیش‌بینی است که در زمینه این ۱۲ کرسی، اصولگرایان راه‌یافته به پارلمان جدالی با اصلاح‌طلبان در اقلیت مانده مجلس ندارند و در غیاب رقبای اصلاح‌طلب، همه این کرسی‌ها را اصولگرایان به دست می‌آورند. البته به نظر می‌رسد ترکیب این ۱۲ کرسی، برای گروه‌های اصولگرای مجلس و مناسبات بعدی آنان در پارلمان سرنوشت‌ساز خواهد بود.

سوگند نمایندگان

هرچند نمایندگان امروز در نخستین دستور کار خود، مهم‌ترین ارکان هیات‌رئیسه مجلس را انتخاب می‌کنند، اما دیروز هم فعالیت‌هایی داشتند. آنها در بخشی از مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری خطاب به مجلس، گزارش وزیر کشور و نطق رئیس‌جمهور، طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کرده و متن قسم‌نامه را امضا کردند.

تشکیل شعب ۱۵ گانه

آنها همچنین در ادامه نشست علنی دیروز و پس از انجام مراسم تحلیف در اولین جلسه علنی خود، به حکم قرعه به‌طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم شدند و افراد باقیمانده به ترتیب از شعبه اول به بعد، یک به یک به شعب افزوده شدند. این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به‌طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت.

خواسته وزیر کشور از مجلس جدید

از سوی دیگر، وزیر کشور هم که دیروز مهمان مجلس یازدهم بود، در ارائه گزارش خود به نمایندگان، قوانین برگزاری انتخابات به‌ویژه انتخابات مجلس را نیازمند بازنگری جدی خواند و از آنان خواست که به اصلاح این قانون بپردازند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در ارائه گزارشی از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۲۵ قانون انتخابات، وزارت کشور علاوه بر مسوولیت اجرایی قانون، مسوول حسن اجرای انتخابات نیز است، با به‌کارگیری ۴۸ هزارنفر از نیروهای آموزش دیده از اقشار مختلف به‌عنوان بازرس شعب، سربازرس، هیات‌های بازرسی، بازرس ویژه و هیات مرکزی بازرسی از بروز تخلفات پیشگیری کرد. همچنین از مجموعه ۲۵ فرآیند اجرایی انتخابات ۲۳ فرآیند کاملا الکترونیک انجام شد، علاوه بر آن در این دوره امکان ثبت‌نام داوطلبان با استفاده از برنامه تلفن‌همراه فراهم شد، همچنان برنامه‌ای طراحی شد که ترافیک نزدیک محل شعبه‌ها را نشان می‌داد و مردم را جهت انتخاب شعبه نزدیک و کم‌تراکم راهنمایی می‌کرد. وزیر کشور با بیان اینکه احراز هویت برای رای‌دهندگان با استفاده از ۵۸ هزار دستگاه الکترونیکی و به‌صورت برخط انجام شد، گفت: در راستای بند ۱۲ سیاست‌های کلی انتخابات اقدامات و پیش‌بینی لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای و کاملا مکانیزه صورت گرفت که درخصوص اخذ و شمارش آرا در ۱۱ استان و ۱۳۹ شهر انتخابات شوراها با هماهنگی با شورای‌نگهبان در این زمینه امکان اجرای آن بنا به دلایل امنیتی و فنی امکان پذیر نشد.

رحمانی‌فضلی ابراز امیدواری کرد که در انتخابات‌های بعدی بتوانیم به کمک مجلس امر اخذ آرا و شمارش آرا را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنیم تا هم صحت و هم سلامت انتخابات تامین شود و هم گام بلندی در سرعت برگزاری انتخابات برداشته باشیم. وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه قوانین و مقررات فعلی برگزاری انتخابات به‌ویژه انتخابات مجلس نیازمند بازنگری جدی است، تاکید کرد: امیدواریم با تعامل سازنده بین دولت دوازدهم و مجلس یازدهم شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص است، باشیم.

02-01


 

قالیباف؛ گزینه فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس

دنیای‌اقتصاد: محمدباقر قالیباف گزینه نهایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مجلس یازدهم برای ریاست مجلس شد. براساس اخبار رسیده به «دنیای‌اقتصاد»، محمدباقر قالیباف گزینه نهایی فراکسیون مردمی نیروهای  انقلاب اسلامی مجلس یازدهم برای ریاست مجلس شد. پس از رای‌گیری در نشست عصر روز گذشته فراکسیون اکثریت به ترتیب قالیباف ۱۶۶ رای، حاجی‌بابایی ۵۷ رای، میرسلیم ۵ رای و نوروزی  با ۲ رای حائز اکثریت آرا برای نامزدی ریاست مجلس شورای اسلامی شدند. ۱۰ رای نیز باطله بوده است. در این جلسه ۲۴۰ نفر حاضر بودند. همچنین بر اساس همین رای‌گیری  سیدامیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد گزینه‌های نهایی فراکسیون انقلاب اسلامی برای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم شدند. در نشست عصر دیروز این فراکسیون، به ترتیب قاضی‌زاده ۹۴، نیکزاد ۹۳، عبدالرضا مصری ۷۷، محمد‌مهدی زاهدی ۵۶، الیاس نادران ۵۳، علیرضا منادی ۴۳ و محمد‌رضا میرتاج‌الدینی ۲۱ رای برای نامزدی به‌‌منظور نیابت رئیس مجلس رای به دست آوردند.  همچنین اخبار رسیده به «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که احتمال ایجاد یک فراکسیون از طرف نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تا امروز صبح و معرفی حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان نامزد این فراکسیون برای ریاست مجلس وجود دارد.

 

پیشنهاد‌های روحانی برای همکاری با مجلس