تشکر روحانی از نمایندگان مجلس دهم

به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما با مجلس دهم می‌توانستیم همکاری بیشتری داشته باشیم. ما سه سال است یک لایحه دوفوریتی به مجلس داده‌ایم، اما به جایی نرسیده‌ایم. به هر حال ما مجری قانون اساسی هستیم و دولت و مجلس در اجرای آن باید دقیق باشند. رئیس‌جمهوری درادامه گفت: آرزوی من این است که ارتباط دولت با مجلس یازدهم نزدیک‌تر باشد. زیرا این به نفع مردم است. امسال سال سخت و مشکلی داریم. هم به دلیل تحریم‌ها و هم کرونا. مردم دوست دارند منتخبان آنها در دولت و مجلس مشکلات آنها را حل کند. دولت و مجلس منتخبان و وکیل مردم هستند و باید به‌دنبال حل مشکلات مردم باشند.

وی گفت: اینکه مجلس از چه جناحی تشکیل شده، از فرعیات بوده و مهم نیست. بار سنگین مسوولان، همه جناح‌بندی‌ها در مجلس را می‌زداید، در دولت هم همین‌طور است. ما کار و فعالیت مجلس یازدهم را به فال نیک می‌گیریم و اعلام می‌کنیم در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود. ما معتقدیم باید برای حل مشکلات مردم دست به دست هم دهیم. زیرا مردم همین را از ما می‌خواهند. روحانی در ادامه با اشاره به اتمام دوره مجلس دهم اظهار کرد: دولت و مجلس دهم در روزهایی کاملا در کنار هم بودند، اما معتقدم بیش از این می‌توانستیم به هم کمک کنیم. لوایح مهم دولت و لوایح بودجه با کم و زیاد در مجلس تصویب شد.

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: آقای لاریجانی طی سه دوره ریاست بر مجلس شورای اسلامی نقش بسیار ماندگار و تعیین‌کننده‌ای در موضوعات سیاسی و قانون‌گذاری کشور داشت و قطعا فعالیت‌ها و اقدامات موثرشان از یاد نخواهد رفت.

ادامه سیاست‌های حمایتی دولت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه هیات دولت به سیاست‌های حمایتی دولت در راستای جبران تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: دولت به حمایت‌های خود از مردمی که در جریان شیوع این ویروس دچار مشکلات فراوانی از نظر زندگی و اقتصادی شده‌اند ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند. ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی را داریم و خرید کالاهای اساسی انجام شده و در حال انجام است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. وضعیت کشاورزی هم امسال مناسب است و کشاورزان گندم به اندازه نیاز تولید کرده‌اند و دولت آن را خریداری می‌کند. شرایط صادرات غیرنفتی هم مطلوب است؛ البته به خاطر کرونا، مشکلات مرزی با همسایگان داشته‌ایم اما مرزها در حال باز شدن و صادرات غیرنفتی در حال افزایش است.

شرایط ارزی باید به تعادل برسد

روحانی با بیان اینکه به رئیس بانک مرکزی تاکید کرده‌ام که شرایط ارزی باید به تعادل برسد، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا تصمیمات خوبی برای اجرای بودجه گرفته‌ایم که رهبری هم آنها را تایید کرده‌اند و مشکلی برای اجرای بودجه نخواهیم داشت. به زودی هم اوراق خزانه منتشر می‌شود که بدون ریسک خواهد بود. درخصوص سهام عدالت هم تصمیمات قدم به قدم اجرا می‌شود. مردم می‌توانند ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است را از طریق شعب بانک‌ها عرضه کنند. بانک‌ها این سهام را در بورس به فروش رسانده و پول آن را به مردم بازمی‌گردانند. بانک‌ها حق ندارند که این سهام را خودشان بخرند. همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت بر لزوم هرچه سریع‌تر آزادسازی سهام عدالت برای مردم تاکید کرد.

تضعیف دولت تضعیف نظام است

حسن روحانی همچنین سه‌شنبه‌شب در دیدار با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور، تضعیف دولت را تضعیف نظام دانست و افزود: یکی از خطاهای راهبردی این است که برخی فکر می‌کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست. او سه‌شنبه شب در دیدار با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور با بیان اینکه نقد و انتقاد نه‌تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه مفید و سازنده است، گفت: انتقاد دلسوزانه و نصیحت خیرخواهانه بسیار خوب است البته نه آنکه نقد فقط منحصر به دولت باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت در مورد بیماری کرونا همواره با صداقت و با شفافیت کامل عمل کرده و واقعیت را به مردم گفته است، افزود: رسانه‌های کشور در این راه بسیار خوب عمل کرده و در مقابل دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی رسانه‌های بیگانه به خوبی ایستادند.

 

زنگ پایان مجلس دهم