وظیفه‌مان بوده که به انقلاب خدمت کنیم. وی تصریح کرد: من از این دوره مجلس هم خیلی درس آموختم و تلاش کردیم مشکلات مردم را رفع کنیم، ولی خانه اصلی ما دانشگاه است و می‌رویم دانشگاه و درس می‌دهیم. طی دو روز گذشته برخی از گمانه‌زنی‌ها از احتمال انتصاب وی به دبیری شورای‌عالی امنیت ملی حکایت می‌کرد. هرچند هنوز معلوم نیست او حتی اگر بخواهد راهی خانه اصلی خود یعنی دانشگاه شود، چرخ گردون سیاست او را به کدام سو می‌کشاند.

عملکرد شورای نگهبان

به هر حال علی لاریجانی در این گفت‌وگو که آخرین گفت‌وگوی او به‌عنوان رئیس مجلس بود، در مورد موضوعات مهم دیگر هم سخن گفت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان او در رابطه با شورای نگهبان بود. به گزارش «ایرنا» لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مجلس دهم درباره قانون انتخابات و اینکه ادعای دبیر شورای نگهبان مبنی‌بر اینکه مجلس درباره قانون انتخابات کم‌کاری کرده است، گفت: من برای حضرت آیت‌الله جنتی احترام زیادی قائل هستم و ایشان را از سابقون انقلاب می‌دانم و برای افرادی که در انقلاب سابقه دارند خیلی احترام قائل هستم.

وی افزود: نمی‌دانم ایشان این مطلب را گفتند یا نه؛ اما شأن ایشان هم اجل از این است که در جزئیات دخالت داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در هر مجلسی درباره انتخابات وصله و پینه‌ای می‌شد ما در این مجلس گفتیم یک بار قانون انتخابات را مطابق سیاست‌های کلی بنویسیم. شاید یکی از نمایندگان مجلس که الان عضو شورا است مبدع قضیه بود.

رئیس قوه‌مقننه یادآور شد: ما جلسه گذاشتیم و آقای کدخدایی و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده کمیسیون هم بودند. گفتیم ما چنین هدفی داریم. مطالعات وسیعی روی مجالس مختلف کرده بودیم که در دنیا چگونه انتخابات انجام می‌شود که عادلانه باشد؛ به مصالح ملی توجه کند و به نفع مردم باشد و چگونه می‌شود ساختار و قانونی برای آن درست کرد. لاریجانی اظهار کرد: به یک مدل انتخابات تناسبی رسیدیم؛ یعنی هم نقش افراد در یک شهر کوچک باید لحاظ شود؛ مثلا در فریمان گفتیم اگر ۱۵ درصد رأی مردم را داشته باشد ولی باید در کل استان رأی بیاورد.  رئیس قوه‌مقننه گفت: آقایان گفتند این کار درست است و مطالعات زیادی شد؛ من خودم با آیت‌الله جنتی تلفنی گفتم که چنین بحثی هست و آقای کدخدایی هم همراهی کردند و بر اساس این قانون، انتخابات خیلی عوض شد یعنی انتخابات حوزه خرد بود، بالاتر آمد.

وی یادآور شد: این موضوع دو سال کار برد و قانون در مجلس تصویب شد اما یک‌مرتبه دیدیم که شورای نگهبان اصل تناسبی و استانی بودن را به هم زد. در این بخش، مجلس واقعا حق داشت ناراحت شود. البته قسمت شفافیت مالی را با اصرار شورای نگهبان تصویب کردیم. حتی کمیسیون از نظر شورای نگهبان تبعیت کرد و استانی و تناسبی بودن را برداشت اما مجلس در نهایت به آن رای نداد. بگومگوهای اخیر بیشتر مال انتخابات و رد صلاحیت‌هاست. من فکر می‌کنم باید در این شرایط به همه وجوه آن توجه کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود و مورد احترام باشد و دفاع نمی‌کنم که به شورای نگهبان اسائه ادب شود. مجلس هم همین‌طور است. بعضی از حرف‌هایی که درباره مجلس می‌زنند خوب نیست. مجلس پایگاه دموکراسی در کشور و جزو بخش مهمی از نظام ولایی کشور است. کسی که می‌گوید من ولایت‌مدار هستم نباید بگوید فقط به آقا اعتقاد دارم. حکومت، ولایی است؛ بخشی از اینکه آقا فرمودند مجلس ریل‌گذار است، اگر ولایت کشور بخواهد محقق شود از همین مجلس است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فکر می‌کنم شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و باید پذیرفت؛ اما این نقد را دارم و به نظر من در بعضی جاها دقیق عمل نشد. اگر بنا بود این طور رفتار کند اگر ما هم درباره حقوقدانان شورای نگهبان همین کار را می‌کردیم خوب بود؟ بعد هم می‌گفتیم اشکالات فساد دارند! ما نکردیم. لاریجانی اضافه کرد: به نظر من مجلس در بررسی حقوقدانان شورای نگهبان خیلی با متانت عمل کرد. درباره وزرا هم این طور عمل کرد. حالا گذشته و دو طرف باید قبول کنند و از این مسائل عبور کنند.

طرح شفافیت آرا

به گزارش انتخاب، لاریجانی درباره شفافیت آرا و دلیل تصویب نشدن طرح مربوط به آن در مجلس افزود: به نظرم موضوع شفافیت آرا حتی در رادیو و تلویزیون هم به خوبی باز نشده است. مذاکرات مجلس به‌صورت مستقیم از رادیو پخش شده و درهای کمیسیون‌ها به روی خبرنگاران باز است. تنها آرایی که نمایندگان می‌دهند طبق آیین‌نامه معلوم نیست. پس قبل از هر چیزی باید این میزان شفافیت را با عملکرد سایر دستگاه‌ها مقایسه کرد. مثلا آیا مذاکرات مجمع تشخیص یا شورای نگهبان پخش می‌شود یا اینکه در شورای قوه‌قضائیه یا همین جلسات صداوسیما مردم اطلاعی از صحبت‌های مطرح شده دارند؟ همه ما جزو یک حکومت هستیم. نمی‌توان گفت که یک بخش مردمی نیست و سایر دستگاه‌ها مردمی هستند. پس برای پرداختن به این موضوع باید اول همسنگ جلو برویم یعنی هر وقت همه دستگاه‌ها مثل مجلس مذاکراتشان پخش شد آن وقت گام بعدی را برداریم. در حکومت نمی‌توان یک بام و دو هوا بود.

کارنامه دولت از نگاه لاریجانی

به گزارش «ایرنا» لاریجانی درمورد کارنامه دولت حسن روحانی نیز تاکید کرد که این دولت از نظر رعایت قانون نسبت به دولت‌های قبلی بهتر عمل کرد. لاریجانی همچنین از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و ترور شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان تلخ‌ترین خاطرات خود یاد کرد.