درخواست کرونایی ظریف از جامعه جهانی

همچنین ظریف در توییتی خطاب به صندوق به بین‌المللی پول با اشاره به اعلام آمادگی این صندوق برای کمک به کشورها برای مقابله با کرونا تاکید کرد که بانک‌مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات است. همزمان سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ما در آمریکا بهترین پزشکان جهان را داریم‌ و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم‌، تاکید کرد: «ایران نیازی به پزشکان آمریکایی ندارد.»

مانع آمریکا در مقابل کرونا

ظریف در این نامه خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته است: «در شرایطی که این ویروس شهرها و روستاهای ما را به سرعت در می‌نوردد، ملت ما - بر خلاف دیگر ملت‌های مبتلا شده دنیا- از عواقب شدیدترین و گسترده‌ترین تروریسم اقتصادی تاریخ که به‌صورت غیرقانونی و فراسرزمینی از ماه مه ‌۲۰۱۸ توسط دولت ایالات‌متحده در پی نقض تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، رنج می‌برد.» ظریف با تاکید تلاش شبانه‌روزی کادر پزشکی ایران افزود: «در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم اقتصادی دولت ایالات‌متحده مواجه شده است.»

به گزارش «ایسنا» ظریف در این نامه که روز پنج‌شنبه منتشر شد با اشاره به اظهارات وزیرخارجه آمریکا که گفته مردم ایران اگر می‌خواهند گرسنه نمانند دولتشان باید تسلیم دستورات وقیحانه بیگانگان شود، گفت: «اکنون همان مقام آمریکایی با بی‌شرمی تمام تا آنجا پیش‌رفته که علنا ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی و نامربوط مشروط کرده است.»  

وزیرخارجه ایران با اشاره به اینکه تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات‌متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریبا غیرممکن می‌سازد و حتی اگر یک شرکت خارجی حاضر باشد اقلام مورد نیاز را به ایران بفروشد و ما بهای آن را از طریق دارایی‌هایمان در خارج از کشور بپردازیم، باز هم تحریم‌های درهم تنیده آمریکا در حوزه حمل‌ونقل و کشتیرانی، بیمه و بخش‌های مالی و بانکی چنین تجارتی را برای طرفین امکان‌ناپذیر می‌کند، ادامه داد: «با توجه به مطالب فوق‌الاشاره دولت ایالات‌متحده باید به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فورا تمامی تحریم‌هایی را که به‌صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده لغو کند. به همین منظور، لازم است سازمان ملل و اعضای آن به این خواسته مردم ایران در توقف سیاست شرورانه و بدون ثمر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران توجه کافی مبذول دارند.»

واکنش آمریکا به درخواست کمک ظریف

این درحالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به درخواست کمک وزیر امورخارجه کشورمان از جامعه جهانی در پی شیوع ویروس‌ کرونا، موضوع آزادی زندانیان آمریکایی را در ایران مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به درخواست ظریف، با پیروی از مدل نگارش توییت اخیر وزیرخارجه ایران، در صفحه توییترش نوشت: «فوری؛ آمریکایی‌ها شجاعانه درحال مبارزه با احکام ناعادلانه زندان در ایران هستند. نیاز ضروری آنها آزاد شدن است.»

اظهارات اورتاگوس در پی این مطرح می‌شود که وزیر امورخارجه کشورمان عصر روز گذشته در صفحه توییترش نوشته بود: «فوری؛ پرسنل بخش پزشکی ایران در خط مقدم مقابله با کووید-۱۹ هستند. تلاش‌های آنها به‌دلیل کمبودهای گسترده ناشی از محدودیت دسترسی مردم به دارو /  تجهیزات (پزشکی) با موانعی روبه‌رو است. ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. انسان هم باید همین‌گونه باشد.» ظریف همچنین برخی اقلام موردنیاز برای مبارزه با شیوع ویروس‌ کرونا را در پیامش اعلام کرده بود.

واکنش سازمان ملل

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد از نهادهای زیرمجموعه این سازمان و کشورهای عضو خواست تا با همکاری و ارائه تسهیلات زمینه حمایت لازم از تلاش‌های ایران در مقابله با ویروس کرونا را فراهم سازند. استفان دوجاریک؛ سخنگوی آنتونیو گوترش روز پنج‌شنبه در نشست خبری روزانه این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره نامه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد، مطرح کرد. وی افزود: «ما یک رونوشت از نامه ظریف وزیرخارجه را دریافت کرده‌ایم. دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به شیوع ویروس کرونا در ایران عمیقا نگران است. می‌دانید که ایران یکی از کشورهایی است که به شدت مورد ضربه این ویروس قرار گرفته است.»

سخنگوی سازمان ملل متحد ادامه داد: «دبیرکل همبستگی خود را با دولت و ملت ایران در مبارزه با این ویروس اعلام و از تلاش‌های آنها در مقابله با این ویروس سپاسگزاری کرده است.»

دوجاریک تصریح کرد: «از نظر گوترش، ایران می‌تواند از حمایت‌های نهادهای سازمان ملل همچون سازمان جهانی بهداشت بهره‌مند شود و همان‌گونه که می‌دانید این نهاد، ماموران خود را به ایران اعزام کرده است. او همچنین نسبت به نواقص و کمبودهای ارسال دارو به ایران آگاه است که مقابله با گسترش این ویروس را بسیار مشکل ساخته است.» وی تاکید کرد: «دبیرکل از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است تا تسهیلات و حمایت لازم را از تلاش‌های ایران در این لحظات دشوار فراهم سازند.»

درخواست از صندوق بین‌المللی پول

از سوی دیگر وزیرخارجه ایران با اشاره به اعلام آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورها برای مقابله با کرونا تاکید کرد بانک‌مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات است. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر خواستار کمک صندوق بین‌المللی پول در رابطه با ویروس کرونا شد و نوشت: «صندوق بین‌المللی پول و هیات‌مدیره آن باید به مسوولیت این نهاد پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ بایستند و مسوولانه عمل کنند.»

پاسخ ایران به پیشنهاد بی‌شرمانه ترامپ

این درحالی است که دونالد ترامپ اخیرا در اظهاراتی که با اعمال آمریکا کاملا در تناقض است گفته بود «ما در آمریکا بهترین پزشکان جهان را داریم‌ و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم.»

سخنی که با واکنش سیدعباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی مواجه شد و وی در جواب ترامپ نوشت: «بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین کادر درمانی جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم.»

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است: «به‌جای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئزکننده، ‎تروریسم اقتصادی و ‎تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ‎ایران برسد.» ترامپ روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند در حاشیه دیدار با نخست‌وزیر ایرلند در کاخ سفید گفت که برخی کشورها، از جمله ایران، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی هستند و «ما بهترین پزشکان جهان را داریم و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم». وی در ادامه خطاب به ایران گفته بود «اگر آنها بخواهند، ما خوشحال می‌شویم به آنها کمک کنیم.»

 

دو نامه به دو نهاد جهانی