جهش کرونایی مازندران سکوت در بازار شهر ساری دراستان مازندران/ عکس: ایسنا

این موضوعی است که از سوی کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز مورد تایید قرار گرفت و او روز گذشته اعلام کرد که مازندران تقریبا خودش را به صدر جدول رسانده است. براساس گزارش‌ها سفر به این استان (از تهران و قم) طی روزهای اخیر موجب انتشار کرونا ویروس در این استان شده است. در مقابل قم براساس آخرین آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت با ۷۵۱ مبتلا دررتبه سوم قرار گرفته است. این رقم روز دوشنبه ۷۱۲ نفر اعلام شده بود. همزمان کریم همتی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت نیز از کاهش چشمگیر شیب ابتلا به ویروس کرونا و عبور از نقطه پیک آن با اقدامات بهداشتی درمانی گسترده در این شهر خبر داده است. این درحالی است که تا پیش از این قم کانون شیوع کرونا ویروس بود. نکته مهم دیگر گزارش روز گذشته وزارت بهداشت قرار گرفتن گیلان در رتبه پنجم آمار مبتلایان کرونا است. براساس این آماراز ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز گذشته تعداد مبتلایان ویروس کرونا در گیلان در رقم ۵۲۴ نفر ثابت مانده است که می‌تواند با توجه به وضعیت بغرنج این استان خبری امیدوارکننده باشد. درهمین حال اصفهان با ۶۱۸ نفردر جایگاه چهارم مبتلایان کووید- ۱۹قرارگرفته است. این رقم روز دوشنبه ۶۰۱ نفر اعلام شده بود.

وضعیت بحرانی نیشابور و مشهد

همزمان خبرها از حاد شدن وضعیت شهرهای نیشابور و مشهد حکایت می‌کند. در همین راستا روز گذشته حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در گفت‌وگو با «ایلنا» از ابتلای ۱۱۰ نفر از مردم این شهر به بیماری کرونا خبر داد و گفت احتمال می‌دهیم پیک بیماری در چند روز آینده بیشتر باشد. در همین ارتباط روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز اعلام کرد: با توجه به وضعیت ویژه این شهر وضعیت قرمز اعلام شده است تا شهروندان در خانه بمانند و زنجیره انتقال ویروس کرونا با رعایت موارد پیشگیری شکسته شود. در شهر مشهد نیز گزارش‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا حکایت می‌کند.رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به احتمال تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های این شهر طی روزهای آینده گفت: اگر ما بخواهیم مدل رشد را از ۲۰ روز گذشته؛ یعنی از ۳۰ بهمن که گفته شد بیماری در کشور وجود دارد تا امروز بررسی کنیم؛ در ۲۰ روز آینده با همین نرخ رشد به دلیل آنکه مبتلایان کلی زیاد شده‌اند حتما آمار ما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به مردم می‌گویم اگر نمی‌خواهید در سالن‌های بحران و سوله‌ها بستری شوید، پیشگیری کنید چراکه با این نرخ رشد راهی جز این کار نداریم زیرا تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کادر پزشکی و تعداد مبتلایان مشخص است و اگر این اتفاق بیفتد امکاناتی وجود ندارد؛ نه دستگاهی برای دادن تنفس وجود دارد و نه امکانات دیگری.

درهمین حال به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۸۳ نفر مبتلایان قطعی کرونا در استان خراسان‌رضوی، ۱۰۷ نفر در شهرستان مشهد، ۵۰ نفر در شهرستان نیشابور، ۱۲ نفر در شهرستان سبزوار، ۹ نفر در شهرستان تربت‌حیدریه، چهار نفر در شهرستان گناباد و یک نفر نیز در شهرستان تربت‌جام است.

شهریار در آستانه آژیر قرمز

همچنین فرماندار شهرستان شهریار برای این منطقه وضعیت هشدار اعلام کرده است. به گفته نورالله طاهری چنانچه هشدارها جدی گرفته نشود و مردم همچنان در کوچه و خیابان‌ها تردد کنند، ناگزیر به اعلام وضعیت قرمز و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی در تردد شهروندان، خودروها و... خواهند شد.

چابهار قرنطینه شد

در کنار این خبرها آنطور که «ایرنا» گزارش داده است چابهار قرنطینه شده است. چابهار از جمله مناطقی است که از چندروز گذشته ممنوعیت ورود را به این شهر به اجرا گذاشته بود. روزگذشته نیز رحمدل بامری معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار از قرنطینه این شهر خبردادو گفت: این شهرستان برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا از امروز (سه‌شنبه) قرنطینه شده و هشدارهای لازم برای وارد نشدن خودروهای پلاک‌های سایر شهرستان‌ها و استان‌ها داده شده و در ورودی‌های شهر از وارد شدن این قبیل خودروها جلوگیری می‌شود.

به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: هیچ خودروی صاحب پلاک شهرستان دیگری به غیر از چابهار حق ورود به این شهر را نخواهد داشت و هم اینک قرنطینه در ورودی‌های منطقه آزاد و شهر اعمال می‌شود و از مردم خواسته شده به شهرستان چابهار سفر نکنند. وی همچنین گفت: خطر شیوع ویروس کرونا به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط برخی از مردم، انجام سفرهای غیرضروری و حضور در مکان‌های شلوغ شرایط را در این شهرستان بحرانی‌تر کرده است.

آغاز پیک بیماری کرونا در خوزستان

آخرین گزارش‌ها از خوزستان نیز حاکی از آغاز پیک بیماری کرونا در این استان است. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس در خوزستان به ثبت رسیده تا آمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۱۱۰ مورد افزایش پیدا کند. به گزارش انتخاب، علی احسان‌پور گفت: پیک بیماری کرونا در استان از امروز (سه‌شنبه) آغاز و تا ۲۶ اسفند ادامه دارد به‌گونه‌ای که متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس در استان به ثبت رسیده تا آمار مبتلایان به این ویروس در خوزستان به ۱۱۰ مورد افزایش پیدا کند.

احسان‌پور تصریح کرد: از موارد جدید ۹ نفر در اهواز، ۶ نفرشوشتر، ۴نفر اندیمشک، ۲نفر شادگان و شهرستان‌های آبادان، بهبهان، خرمشهر، گتوند، دزفول و باوی هر کدام با یک مورد ابتلا ۲۷ مورد ابتلای جدید ۲۴ ساعت گذشته استان را تشکیل می‌دهند. وی درخصوص جان‌باختگان ۲۴ساعت گذشته این ویروس نیز تصریح کرد: متاسفانه ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند تا فوت‌شدگان بیماری در خوزستان به ۲۵ نفر برسد.

هشدار به مسافران شیراز و بوشهر

وضعیت در شهرهای دیگر کشور نیز بحرانی است. در همین راستا بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس از استاندار فارس خواست برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا و جلو‌گیری از تبدیل این استان به گیلان بعدی این استان را قرنطینه کند. فرماندار شهرستان شیراز نیز از مسافران خواست تا به این شهر سفر نکنند و تاکید کرد: آمد و شد در محورهای ورودی شیراز از امروز سه‌شنبه با استقرار گروه‌های ویژه به‌شدت کنترل می‌شود و افراد مشکوک به بیماری کرونا ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا استان بوشهر نیز در نشست دیروز خود تصویب کرد که با نظر دانشگاه علوم پزشکی مسافرانی که قصد ورود به این استان را داشته باشند، در مبادی ورودی قرنطینه می‌شوند. به‌گزارش «ایرنا» همچنین در این جلسه مقرر شد بیماران بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان تحت‌نظر دانشگاه علوم پزشکی این استان با محدودیت ملاقات‌کننده قرنطینه می‌شوند. همچنین در پی شیوع ویروس کرونا، جزیره کیش نیز از عدم پذیرش مسافران نوروزی خبر داد و هتل‌های این جزیره در حال‌حاضر ضریب اشغال صفر دارند.

مرگ ۸۸ نفر درکاشان و آران‌وبیدگل

در این میان سخنان اخیر فرماندار ویژه کاشان نیز از آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا نیز قابل تامل است. به‌گزارش عصر ایران، علی‌اکبر مرتضایی دوشنبه‌شب در برنامه زنده شبکه اصفهان گفت که براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای اسفند امسال تاکنون در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، ۸۸ نفر به علت ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ فوت کرده‌اند.

وی افزود: درحال حاضر یک‌هزار و ۵۶ نفر در منطقه درگیر این بیماری هستند که حدود نیمی از آنها از ابتدا تاکنون بهبود و ترخیص یافته‌ اما به علت شیوع بیماری، افراد دیگری جایگزین می‌شوند.

آمار مبتلایان به ۸۰۴۲  نفر رسید

در همین حال روز گذشته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به کرونا ویروس را اعلام کرد. به گفته کیانوش جهانپور تاکنون ۸۰۴۲ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۹۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین ۲۷۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور افزود: از ظهر دوشنبه تا روزگذشته بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۸۸۱ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ نفر از مبتلایان جدید کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۹۱ مورد رسید. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۲۷۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

افزایش آمار مصرف‌کنندگان الکل صنعتی

همزمان با این تحولات آمار مسمومیت با الکل در برخی شهرها به دلیل انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه مصرف الکل از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند افزایش یافته است. در این زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز روز گذشته اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان ناشی از مسمومیت الکلی در اهواز به ۳۶ نفر رسیده است.

علی احسان‌پور در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: مسمومیت الکلی در بین تعدادی از افراد در اهواز به دلیل مصرف الکل تقلبی رخ داده است و تا کنون ۲۷۰نفر به بیمارستان‌های این شهرستان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. به گفته وی بیش از ۱۵۰ نفر مراجعه‌کنندگان پس از درمان از بیمارستان‌های اهواز مرخص شده‌اند.

درهمین ارتباط رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درگفت‌وگو با «ایسنا» از مسمومیت برخی افراد به دلیل مصرف محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی خبر داد و گفت: متاسفانه از شهرهای مختلفی چون اهواز، البرز، تهران و... مواردی از این اقدام گزارش شده است.

مشخص آن است که در چند روز گذشته شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل سمی متانول بودیم که دلایل مختلفی داشته است. افزایش آمار مصرف‌کنندگان الکل تقلبی در برخی از شهرها موجب شد روز گذشته محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به معاونان درمان، بهداشت، پرستاری و همچنین مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار درخصوص مسمومیت با الکل صنعتی (متانول)، بر لرزوم اطلاع‌رسانی این موضوع تاکید کند.

سومین محموله کمک‌های چین

در ادامه کمک‌های چین به ایران برای مقابله با کرونا سومین محموله کمک‌های ارسالی از شانگهای برای مقابله با ویروس کرونا در ایران روز دوشنبه به تهران ارسال شد.

ارائه تسهیلات برای بازگشت ایرانی‌ها

از سوی دیگر به دنبال برخی از مشکلات پیش آمده برای شهروندان ایرانی در فرانسه برای بازگشت به کشوردر پی لغو پروازهای ایران ایر به اروپا سفارت ایران در پاریس اعلام کرد که در این زمینه تدابیری توسط ایران‌ایر در حال انجام است.

سازمان هواپیمایی امارات متحده عربی هم با همکاری وزارت خارجه این کشور و هماهنگی‌های انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران، مجوز پروازهای یک طرفه از دبی به ایران را صادر کرد. بر اساس اعلام سفارت ایران در امارات، این پروازها تا ۲۰ مارس امسال یعنی سی‌ام اسفند انجام خواهد شد. امارات متحده عربی از ششم اسفند امسال در واکنش به مشاهده موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا، تمامی پروازهای خود از مبدا و به مقصد ایران را تعلیق کرد.

آمار کادر پزشکی مبتلا به کرونا

در خبری دیگر به گزارش همشهری آنلاین، تعداد کل مبتلایان و افراد بستری کادر درمان در کشور حدود ۱۰۵ نفر است. اکثر افراد جان‌باخته یا مبتلا شده کادر درمان به علت کمبود لباس و پوشش مناسب به کرونا مبتلا شدند. تاکنون حداقل ۱۱ نفر از کادر درمان نیز در مبارزه با کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 


 

تماس تلفنی رئیس‌جمهوری با استانداران قم، گیلان و مازندران

ایسنا: حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استانداران استان‌های قم، گیلان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان، بر ضرورت اجرای جدی، دقیق و همراه با قاطعیت کلیه پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد. در این تماس‌های تلفنی، رئیس‌جمهوری به استانداران قم، گیلان و مازندران دستور داد که پیش‌بینی‌های لازم درمورد وضعیت استان خود در ایام عید را به‌صورت دقیق انجام داده و درصورت لزوم از ورزشگاه‌ها و اماکن مسقف به‌عنوان نقاهتگاه برای بیماران استفاده کنند. بهرام سرمست، ارسلان زارع و احمد حسین‌زادگان، استانداران قم، گیلان و مازندران در این گفت‌وگو آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و مبتلایان به این بیماری در استان‌های خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرده و نیازها و کمبودهای خود را برای مقابله با این بیماری و درمان سریع مبتلایان اعلام کردند.

 

 

08-02

 

 

درجه تب کرونا در استان‌ها