با وجود آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در روزهای پس از به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مواضع تندی اتخاذ و ایران را تهدید به حمله به ۵۲ نقطه کرده بود، اما دیشب، عقب‌نشینی آشکاری از مواضع خود داشت و لحنی ملایم‌تر از گذشته به خود گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور آمریکا دیشب به وقت تهران، درباره تحولات اخیر نشستی خبری برگزار کرد.

ترامپ هنگام ورود به جمع خبرنگاران و پیش از هر مقدمه‌ای کلام خود را با این جمله آغاز کرد: «تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم، ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

او به حمله موشکی ایران به پایگاه‌ هوایی آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: «به اطلاع مردم آمریکا می‌رسانم که هیچ آمریکایی در حمله شب گذشته آسیب ندید. همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسیب‌های جزئی به تجهیزات وارد شده است. به نظر می‌رسد ایران قصد دارد دست از رفتارهای خود بردارد.»

ترامپ ادامه داد: «ما با استفاده از یک سامانه هشدار که خیلی خوب جواب داد، توانستیم سربازان خود را به موقع نجات دهیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است و تلاش می‌کند به سلاح هسته‌ای دست یابد ولی ما اجازه نخواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او مدعی شد: «ما هفته گذشته ژنرال سلیمانی را ترور کردیم که مسوول کشته شدن هزاران آمریکایی بود. در حمله نیروهای مورد حمایت سپاه قدس [دو هفته قبل] یک آمریکایی کشته شد و سلیمانی برای کشتن آمریکایی‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده بود.

ترامپ ادامه داد: «باید پیش‌تر از این سلیمانی کشته می‌شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «همان‌طور که ما در حال بررسی اقدامات آتی خود در واکنش به تهاجم ایران هستیم، من اقدامات تنبیهی اقتصادی علیه ایران اعمال می‌کنم. موشک‌هایی که شب گذشته به سمت ما شلیک شدند محصول پولی هستند که دولت پیشین آمریکا در اختیار ایران قرار داد.»

او با حمله مجدد به توافق برجام گفت: «ایران باید جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و به فعالیت‌های تروریستی خود در منطقه خاتمه دهد. ما به تلاش برای رسیدن به توافقی با ایران ادامه می‌دهیم که منجر به امنیت بیشتر در دنیا شود. زمان آن رسیده که شرکای اروپایی ما این واقعیت را درک کنند. آنها باید از برجام خارج شوند تا به توافقی جدید با ایران دست پیدا کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «امروز جهان باید یک پیام روشن برای ایران ارسال کند که دورانش در سرکوب و ترور ادامه نخواهد داشت.»

ترامپ ادامه داد: «امروز از ناتو می‌خواهم که در روند خاورمیانه مداخله بیشتری داشته باشد... نیروهای نظامی آمریکا در دولت من با ۳/ ۲ تریلیون دلار کاملا بازسازی شده است.»

او با تکرار سخنان خود مبنی بر استقلال آمریکا در تامین و تولید نفت مورد نیاز خود گفت که ما نیازی به نفت خاورمیانه نداریم.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به لفاظی درباره توان نظامی و موشکی و اقتصادی آمریکا پرداخت. او گفت: «موشک‌های ما کاملا دقیق و مرگبار هستند. ما موشک‌های فراصوتی داریم. البته این بدین معنا نیست که ما حتما باید از این موشک‌ها استفاده کنیم.»

او تلاش کرد با مصادره مجدد شکست داعش و نسبت دادن از بین رفتن داعش به نام آمریکا بگوید که نابودی داعش به نفع ایران بود. ترامپ گفت: «در دولت من داعش کاملا شکست خورد و قلمرو داعش سقوط کرد. مبارزه ما با داعش به نفع ایران نیز خواهد بود و ما باید روی این هدف مشترک و روی اولویت‌های مشترک دیگر کار کنیم.»

او که چند روز پیش تهدید به بمباران ۵۲ سایت در ایران از جمله اماکن فرهنگی کرده بود، مدعی شد: «در پایان خطاب به مردم ایران و رهبران ایران می‌گویم که ما می‌خواهیم که شما آینده خوبی داشته باشید. ما دوست داریم با همه کشورهایی که خواستار صلح هستند، همکاری کنیم.»

تحلیلگران بر این باورند که در سخنان ترامپ هیچ صحبتی از جنگ و براندازی نبود؛ اما در عین حالی که بر افزایش تحریم‌ها تاکید داشت از ایران درخواست مذاکره هم داشت. نقطه قابل تامل اینکه ترامپ در این سخنان تاکید داشت که تامین امنیت خاورمیانه بدون مشارکت ایران امکان‌پذیر نیست. شماری دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که خطر جنگ ایران و آمریکا فعلا برطرف شده است و دیپلماسی بین‌المللی و منطقه‌ای نیز با اتکا بر کمپین فشار حداکثری وارد دوره تازه‌ای خواهد شد.

به زعم ترامپ، برجام نیز به پایان خود رسیده و همه طرف‌‌های آن نیز باید آن را رها کنند.

 

سیلی سخت ایران به آمریکا