الیاس حضرتی با تاکید بر ضرورت استفاده از روش‌های جدید تامین مالی برای رفع نیاز واحدهای تولیدی گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود پیش روی بازار مالی برای تامین واحدهای تولیدی باید روش‌های نوینی در دستور کار قرار گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس یکی از راه‌های تامین مالی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌ها به لحاظ حسابرسی و شفاف بودن جدول درآمدها، حساب‌ها، هزینه‌ها و دارایی‌ها آمادگی لازم را ندارند، از این رو بورس تمایلی به پذیرش این نوع شرکت‌ها ندارد. به این ترتیب باید روش مالی دیگری مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از راه‌های جدید تامین مالی لازم است، افزود: یکی از این راه‌حل‌ها که در کشورهای دیگر اجرا شده فکتورینگ است که با این شیوه فاکتورها براساس اعتبار شرکت‌های بدهکار تامین مالی می‌شوند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر فکتورینگ تعریف شود اطمینان حاصل می‌کنیم که منابع در چرخه تولید و فروش محصول و خدمات واقعی به کار گرفته شده و از انحراف منابع جلوگیری می‌شود، گفت: با فکتورینگ منابع بانک‌ها نیز محدود نشده و مشکلات واحدهای تولیدی حل خواهد شد.

فکتورینگ مشمول قوانین خدمات مالی است

محمدرضا پورابراهیمی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره فکتورینگ به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین تامین مالی گفت: فکتورینگ نیز مانند ارائه تسهیلات بانکی از اشکال تامین مالی است و باید مورد حمایت واقع شود. وی با تاکید بر ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی با هدف رونق اقتصادی گفت: طبق قانون واحدهای تامین‌کننده مالی از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند و به‌طور حتم فکتورینگ نیز به‌عنوان روش تامین مالی جدید مشمول معافیت‌های ابزارهای تامین مالی خواهد شد.

معافیت شیوه‌های نوین تامین مالی تولید از مالیات ارزش افزوده

سیدناصر موسوی لارگانی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر لزوم حمایت از شیوه‌های نوین زنجیره تامین مالی تولید گفت: مشمول شدن شیوه‌های تامین مالی تولید در دامنه پرداخت مالیات ارزش افزوده کاری عبث و بیهوده از حیث بی‌توجهی به تولید است و این شیوه‌ها اگرمشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده شوند، به‌طور حتم روند فعالیت آنها را با اختلال مواجه می‌کند.

دولت حامی پلت‌فرم‌های جدید مالی باشد

همچنین سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت باید نقش تقویت‌کننده در حوزه پلت‌فرم‌های مالی زنجیره تامین داشته باشد، گفت: بررسی‌ها ثابت کرده است که پلت‌فرم‌های جدید مالی می‌توانند در شفاف‌سازی مالی و همچنین رونق تولید نقش تسهیل‌کننده داشته باشند.

اهدای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین به سککوک

یکی از ابزارهای نوین برای تامین مالی زنجیره تولید سامانه سککوک است که با همکاری بانک ملی راه‌اندازی شده است. این سامانه تامین مالی را روی زنجیره‌های تامین با کمک ابزارهایی چون خرید دین، مرابحه و فکتورینگ انجام می‌دهد. سامانه سککوک به تازگی موفق شده گواهینامه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین را به همراه تندیس و لوح تقدیر دریافت کند.