پیام توییتری نماینده ویژه آمریکا همچنین شامل بخشی به زبان فارسی است که در آن هشدار داده است: «ما نسبت به هرگونه فرار از تحریم‌ها هوشیاریم و اگر این کار را مشاهده کنیم، در استفاده از تحریم برای متوقف کردن آن تردید نخواهیم کرد.»

وی در ادامه گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی مدعی شد که تجارت با ایران می‌تواند به معنای تامین مالی تروریسم باشد.

به گزارش «ایسنا» برایان هوک مدعی شد: «زمانی که شرکت‌ها با ایران تجارت دارند، آنها احتمالا تروریسم را تامین مالی می‌کنند.»

وزارت امورخارجه آمریکا در پیامی توییتری به نقل از هوک نوشت: «وقتی شرکت‌ها با ایران تجارت می‌کنند، احتمال دارد تروریسم را، شاید در خاک خودشان تامین مالی ‌کنند. هدف تحریم‌های ما محروم کردن ایران از توانایی صدور تروریسم است. ما درخصوص دور زدن تحریم‌ها هوشیار هستیم و منعی برای توقف آن نخواهیم داشت.» آمریکا پس از نقض توافق هسته‌ای و خروج از آن، روز پنجم نوامبر تحریم‌های علیه ایران را که به‌واسطه توافق لغو شده بودند اعمال کرد. مقامات این کشور پیش از این نیز اعلام کردند که شرکت‌ها یا باید فقط با آمریکا تجارت کنند یا با ایران و نمی‌توانند بازارهای هر دو کشور را باهم داشته باشند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند سازوکار ویژه‌ای برای حفظ کانال پرداخت به ایران و در نتیجه ادامه تجارت با ایران ایجاد کند. مقامات جمهوری اسلامی بارها این ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما را علیه ایران تکذیب و تاکید کرده‌اند که اصلی‌ترین حامیان تروریسم در منطقه و جهان، آمریکا و متحدانش هستند، اما آنها تلاش دارند با این ادعاهای واهی بر واقعیت پشت پرده تروریسم در جهان سرپوش بگذارند.

سال ۲۰۱۹ صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد

همچنین هوک در مصاحبه‌ای گفت که اعطای معافیت به برخی کشورها برای واردات نفت از ایران با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بوده است. او تاکید کرد: «برخی معافیت‌های کوچک درباره صادرات نفت ایران به‌دلیل جلوگیری از افزایش قیمت نفت بوده و زمانی که این تصمیم را گرفتیم بازار نفت بسیار ناپایدار بود و بازار نفت در سال ۲۰۱۹ ثبات بیشتری خواهد داشت و در آن زمان رساندن صادرات نفت ایران به صفر امکان‌پذیر است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه الحدث مدعی شد که بانک‌های بین‌المللی از تعامل با ایران هراس دارند. وی در ادامه ادعاهای خود گفت که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم بین‌المللی بوده و رساندن صادرات نفت ایران به صفر براساس داده‌های بازار نفت صورت خواهد گرفت. وی افزود: «تحریم‌های آمریکا برای متوقف کردن سود ایران بوده و نظام مالی سوئیفت، خدمت‌رسانی به ۵۰ بانک ایرانی را متوقف کرده و این بانک‌ها مشخص شده‌اند.»

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایران میلیون‌ها دلار به حوثی‌ها در یمن می‌دهد این درحالی است که ما از نقش مارتین گریفیس نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت می‌کنیم و مانع از آن خواهیم شد که ایران بتواند به تامین مالی حماس و جهاد اسلامی و گروه‌های شیعی و حزب‌الله و گروه‌های نظامی در عراق بپردازد.»

هوک مدعی شد: «ما در تلاش خود علیه ایران جدی بوده و ایران یا باید بی‌ثباتی در خاورمیانه را متوقف کند یا آنکه با فروپاشی کامل نظام خود مواجه شود.» هدف اصلی تحریم ایالات‌متحده متوقف کردن عواید نفتی ایران است. مقامات آمریکایی حکومت ایران را متهم کرده‌اند که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای و آزاد شدن دارایی‌های ایران، به‌جای مصرف این منابع برای بهبود شرایط اقتصادی مردم ایران، آن را برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها با هدف ایجاد بی‌ثباتی در منطقه به کار بردند.

سایر کشورهای عضو برجام، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچنان به این توافق پایبند هستند و از ابتکاراتی برای ادامه ارتباط تجاری و مالی با ایران سخن گفته‌اند اما این طرح‌ها هنوز به اجرا درنیامده است. گفته می‌شود هیچ کشور اروپایی تاکنون حاضر نشده است میزبانی مرکز نهاد موردنظر اروپاییان را قبول کند. اظهارات هوک می‌تواند به منزله هشدار به موسساتی باشد که در نظر دارند به‌طور محرمانه یا با استفاده از ترتیبات احتمالی موردنظر اروپا به مبادلات اقتصادی با ایران ادامه دهند. همچنین وی پیش‌تر نیز بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی را که براساس سازوکار ویژه اتحادیه اروپا با ایران وارد معامله و دادوستد می‌شوند را تهدید کرد و گفت که از گزند مجازات‌های اقتصادی واشنگتن در امان نخواهند بود.