براساس این گزارش، حدود یک ماه پیش در پی مطرح شدن برخی اتهامات از سوی دولت دانمارک علیه ایران سفیر این کشور بنا به درخواست دولتش برای مشورت فراخوانده شد و او تهران را به مقصد کپنهاگ ترک کرد. رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک مدعی شده بود که روز ۲۱ اکتبر سال‌جاری یک نروژی ایرانی‌تبار به‌اتهام کمک به یک نهاد اطلاعاتی ایران به‌منظور تلاش برای ترور رهبر شاخه دانمارک گروه تروریستی الاحوازیه بازداشت شده است. اتهام جدید دانمارک علیه ایران، در ادامه اتهامات اخیر علیه تهران به‌ویژه از سوی فرانسه است که با بازداشت یک دیپلمات ایرانی، ایران را به تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در ویلپنت متهم کرده بود.

قصد اروپا برای تحریم ایران براساس اتهامات دانمارک

اعلام خبر بازگشت سفیر دانمارک در شرایطی است که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست وزرای‌خارجه عضو این اتحادیه گفت بروکسل در واکنش به ادعاهای دانمارک علیه ایران، پاسخ‌های هدفمند علیه این کشور را در نظر خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل بر سر اعمال تحریم‌های هدفمند علیه برخی اتباع ایرانی، براساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی کشورهای اروپایی به توافق رسیده‌اند. پیش از این خبرگزاری نروژ (NTB) گزارش داده بود «آندره ساموئلسن»، وزیرخارجه دانمارک در نشست وزرای‌خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر با تکرار اتهامات علیه ایران، خواستار تحریم این کشور شده بود. این تحرکات در شرایطی صورت می‌گیرند که کشورهای اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند درحال تلاش برای کاستن از آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام هستند.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل درباره این اتهامات بحث و تبادل‌نظر کرده و به این نتیجه رسیدند که تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند. وزیران امورخارجه این نشست توافق کردند، شهروندان ایرانی‌ را که ادعا می‌شود در برنامه‌ریزی برای انجام ترور در دانمارک و فرانسه نقش داشته‌اند، مورد تحریم اقتصادی قرار دهند. در حقیقت، توافق کلی برای اعمال تحریم انجام گرفت و وزرا مشغول تهیه فهرستی از افراد احتمالی هستند که باید مورد تحریم قرار بگیرند. «فدریکا موگرینی»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه در دانمارک اتفاق افتاد کاملا غیرقابل قبول بود و این چیزی بود که همه ما به صراحت بر آن تاکید کردیم.» موگرینی تصریح کرد: «شورای اروپا کارهایی را برای بررسی برخی پاسخ‌های هدفمند به آنچه در خاک دانمارک اتفاق افتاده پیش خواهد برد.»

این درحالی است که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم علیه ایران راهی برای ادامه تجارت با این کشور ایجاد کند چراکه جمهوری اسلامی هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا از منافع اقتصادی و تجارت با ایران حمایت نکند، ممکن است از این توافق خارج شود. فرانسه تاکنون نیز به بهانه قصد ایران برای انجام حمله تروریستی علیه گروهک منافقین در پاریس دو ایرانی و سرویس اطلاعات ایران را هدف تحریم قرار داده است. یکی از گزینه‌ها این است که این تحریم‌ها به سطح اتحادیه اروپا گسترش یابد. مقامات ایران بارها این اتهامات را رد کرده و این حوادث را سناریوهایی برای تخریب ایران و تضعیف روابط با اروپا دانسته‌اند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این مساله گفته بود که جمهوری اسلامی نیز خواستار روشن شدن پرونده حمله تروریستی در دانمارک است و این آمادگی را دارد که با مقامات امنیتی دانمارک در این زمینه همکاری کند.