سفر اضطراری روحانی به ترکیه

سه‌شنبه هفته گذشته همزمان با افتتاح سفارت آمریکا در اسرائیل در شهر بیت‌المقدس، تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی در مرز غزه به خشونت کشیده شده و بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و ۲۷۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. به‌دنبال این ماجرا، مردم کشورهای جهان در اعتراض به کشتار وحشیانه مردم فلسطین در جریان راهپیمایی بازگشت و انتقال سفارت آمریکا به قدس تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده برگزار کردند و سه روز عزای عمومی در فلسطین اعلام شد. در همین راستا نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی به ریاست دوره‌ای ترکیه از روز پنج‌شنبه با حضور ۴۰ کشور در استانبول آغاز شده است. دستور کار این نشست تحولات فلسطین و بررسی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار اخیر مردم مظلوم فلسطین است.

آذرماه سال گذشته نیز سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق‌العاده‌ای که در واکنش به تصمیم دولت آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل در استانبول برگزار کرد، با صدور بیانیه‌ای قدس شرقی را پایتخت دولت فلسطینی اعلام کرد و از همه کشورهای اسلامی خواست قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند. حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست سال گذشته سازمان همکاری اسلامی در ترکیه نیز در سخنانی اعلام کرد که تصمیم آمریکا درباره قدس نشان می‌دهد آمریکا تنها به‌دنبال تامین منافع صهیونیست‌هاست. این بار نیز ترکیه به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی، سران و وزیران خارجه کشورهای اسلامی را به‌منظور بررسی وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین به نشست فوق‌العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

در همین حال ایران در نشست کارشناسان ارشد ۵۷ کشور اسلامی که روز پنج‌شنبه در ترکیه برگزار شد، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی شد. همچنین کارشناسان ارشد کشورهای عضو، مواضع جهان اسلام را درباره آنچه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌گذرد، بررسی و سند نهایی در این زمینه را تدوین کردند. این سند نهایی و بیانیه پس از تایید به‌عنوان موضع کشورهای سازمان همکاری اسلامی منتشر می‌شود.

اهداف اجلاس ترکیه

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته پیش از ترک تهران، اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه را فرصتی برای جهان اسلام در اعلام حمایت از ملت فلسطین و محکومیت انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا به قدس شریف دانست و گفت: آمریکا از هر زمان دیگر در جهان اسلام منفورتر است. به گزارش «ایرنا» روحانی با تاکید بر اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است، گفت: هدف این اجلاس بررسی ۲‌حادثه فاجعه‌بار است؛ نخست «انتقال غیرقانونی و فاجعه‌آمیز سفارت آمریکا به بیت‌المقدس» و دیگری «کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی» است.

وی انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را خلاف مصوبه‌های شورای امنیت برشمرد و تاکید کرد: بی‌تردید این کار خشم کشورهای مسلمان جهان را برانگیخته است. رئیس‌جمهوری گفت: موضوع دیگر اجلاس، کشتار وسیع مسلمانان فلسطین است که برای دفاع از سرزمین خود و بازگشت به خانه‌هایشان تلاش می‌کنند. صهیونیست‌ها مردم فلسطین را که در یک راهپیمایی مسالمت آمیز و غیرمسلحانه شرکت کرده بودند به خاک و خون کشیدند و ده‌ها فلسطینی را شهید و ‌هزاران نفر آنان را مجروح کردند. رئیس‌جمهوری به نمایندگی از ملت بزرگ ایران به ملت بزرگ فلسطین تسلیت گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع مظلومان بوده و یکی از آرمان‌های مهم این انقلاب، آزادی قدس شریف و فلسطین اشغالی است؛ ملت ما این آرمان را همچنان مد نظر دارد و این راه را ادامه می‌دهد. وی تاکید کرد: بی‌تردید صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دنبال این هستند که توجه دنیای اسلام را از فلسطین به مسائل دیگر منحرف کنند و با این هدف، هر روز مشکلاتی را در دنیای اسلام به‌وجود می‌آورند.

روحانی همچنین گفت: مردم فلسطین صاحبان واقعی این سرزمین هستند و قدس حرم شریف و نخستین قبله‌گاه مسلمان‌ها و مورد احترام همه آنهاست. رئیس‌جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که اجلاس استانبول برای مردم مسلمان فلسطین و مسائل منطقه مفید باشد. عبدالله دوم پادشاه اردن، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهور موریتانی، مصطفی آکینجی رئیس‌جمهور بخش ترک‌نشین قبرس، شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان و محمد علی ابوالقاضی‌اف نخست‌وزیر قرقیزستان در این نشست حضور خواهند داشت. رامی حمد‌الله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیروز برای شرکت در این نشست وارد استانبول شدند.

حضور ظریف در نشست

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول، عدم‌وحدت کشورهای اسلامی را باعث جسارت بخشیدن بیشتر به دشمن صهیونیستی برشمرد. ظریف در این سخنرانی گفت: ما باید با دیگر سازمان‌ها، اکثریت قاطع دولت‌ها، جنبش‌های مردمی در سرتاسر جهان که مخالف یکجانبه‌گرایی، روش‌های قلدرمآبانه و تحقیر حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا بوده و نیز اشغالگری و وحشی‌گری صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند، متحد شویم. اگرچه ما از قطعنامه حمایت می‌کنیم، اما نباید به مثابه شناسایی موجودیت غیرمشروع صهیونیستی تفسیر شود. از سوی دیگر نمازگزاران تهرانی روز گذشته بعد از اقامه نماز جمعه با حضور پرشور در راهپیمایی اقدام آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس را محکوم کرده و علیه جنایات رژیم صهیونیستی در قدس شعار دادند.