شماره روزنامه ۶۱۳۲
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۲ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۱۳۲

  • صدای تنش‌زدایی در منطقه

    دنیای اقتصاد: بحرین و کویت به عنوان دهمین و یازدهمین ایستگاه‌ تور دیپلماتیک سیدعباس عراقچی در مدار دیپلماسی فشرده و فراگیر ایران قرار گرفتند. در چارچوب این سفر منطقه‌ای به عنوان بخشی از کارزار متوقف کردن اسرائیل، احیای روابط دیپلماتیک تهران و منامه نیز یک گام نزدیک‌تر خواهد شد. جایگاه عادی‌سازی روابط با بحرین که در سال‌های گذشته در خط مقدم تنش با ایران بود، می‌تواند دربردارنده ارزش‌افزوده برای تهران در شرایط تصاعد بحران و افزایش سطح تنش‌های منطقه‌ای باشد.
  • چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارند؛ برخورد می‌کنیم

    دنیای اقتصاد: محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضایی، با اشاره به اهمیت حمایت از فعالان سالم اقتصادی و کنشگران بخش خصوصی جهت کمک به رونق و جهش تولید، برحمایت از آنها تاکید کرد. محسنی‌اژه‌ای همچنین در این نشست به کسانی که درصدد برهم‌زدن امنیت روانی جامعه هستند، هشدار داد و از دادستان‌ها خواست تا با اخلال در بازار برخورد کنند. رئیس قوه‌قضائیه در ادامه سخنانش با اشاره به برخی اظهارنظرها درمورد جزایر سه‌گانه ایرانی، به برخی از همسایگان در خلیج‌فارس توصیه کرد تا فریب وسوسه‌ کشور‌های غربی را نخورند‌.
  • احتمال ورود مجلس به مساله جزایر سه‌گانه

    دنیای اقتصاد: ۲۵مهر ماه اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس صادر کرد و در این بیانیه به صراحت از ادعای واهی امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کرد و از ایران خواست تا به اشغال این جزایر پایان دهد! این بیانیه در نوع خود بی‌سابقه‌ترین موضع‌گیری کشورهای غربی علیه تمامیت ارضی ایران است. پیش از این اما امارات اقداماتی را جهت هم‌نظر کردن کشورهایی همچون چین، روسیه، کره‌جنوبی و ژاپن در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه انجام داده بود. در شرایط کنونی که احتمال افزایش تنش میان ایران و اسرائیل وجود دارد، این بیانیه نگرانی جدیدی را به وجود آورده است.
  • آغاز تغییر خاورمیانه بدون اسرائیل

    پیش از ۷ اکتبر، عربستان سعودی در حال ایجاد روابط قوی‌تر با اسرائیلی‌ها بود. اکنون که یک‌سال از جنگ غزه می‌گذرد، ریاض در حال گرم گرفتن با دشمن سنتی خود، یعنی ایران است. «ماریا ابی حبیب» و «اسماعیل نار» ۲۰ اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند: یک سال پیش، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن اسرائیل در یک توافق عادی‌سازی بود که می‌توانست اساسا خاورمیانه را تغییر دهد و ایران و متحدانش را بیشتر منزوی کند، آن هم در حالی که موضعی در حمایت از تاسیس کشور مستقل فلسطین اتخاذ نکرده بود. اکنون، حتی پس از ترور یحیی سنوار رهبر حماس که از آن به‌‌‌‌عنوان گشایشی بالقوه برای رسیدن به یک توافق صلح خوانده می‌شود، این توافق دورتر از همیشه است. در عوض، عربستان سعودی در حال گرم کردن روابط با رقیب اصلی خود یعنی ایران است، در حالی که تاکید دارد هرگونه پیمان دیپلماتیک با اسرائیل در حال حاضر به پذیرش یک کشور فلسطینی توسط اسرائیل بستگی دارد؛ یک چرخش قابل‌توجه برای پادشاهی.
  • حماس زنده خواهد ماند

    دنیای‌اقتصاد: جان باختن یحیی سنوار، رهبر حماس، نقطه عطفی در جنگ اسرائیل و حماس و درگیری‌‌‌هایی است که ممکن است تصاعد آن، خاورمیانه را با تنش بیشتر و حتی جنگ فراگیر مواجه کند. آدری کرت کرونین، مدیر موسسه استراتژی و فناوری کارنگی ملون در مقاله‌‌‌ای که در ۱۹اکتبر ۲۰۲۴ در فارن افرز منتشر شده، نوشت که سنوار مغز متفکر حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود. اما آیا جان باختن این رهبر فلسطینی به حماس پایان خواهد داد؟ بر اساس این گزارش، هدف اعلام‌‌‌شده اسرائیل این بوده که این گروه را از بین ببرد تا با احیای بازدارندگی، امنیت عمومی را دوباره برقرار کند. توانایی‌‌‌های نظامی حماس در اثر عملیات نظامی اسرائیل آسیب دیده است؛ اسرائیل ادعا می‌کند که نیروهای نظامی‌اش بیش از ۱۷هزار نیروی حماس را از مجموع بین ۲۵هزار تا ۳۵هزار هدف قرار داده‌‌‌اند. اسرائیل همچنین بر روی تعقیب رهبران حماس متمرکز شده و به دنبال ضربه‌‌‌ای قاطع است که تهدیدی را که این گروه برای آنها ایجاد می‌کند، از بین ببرد.
  • پزشکیان امروز به روسیه می‌رود

    دنياي اقتصاد: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری قرار است امروز برای حضور در اجلاس بریکس عازم روسیه شود. رئیس‌جمهور در جریان این سفر سه روزه علاوه برسخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس، دیدارهایی دوجانبه نیز با برخی از روسای جمهور حاضر در این اجلاس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی‌ جین پینگ» خواهد داشت.
  • توضیح روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

    به دنبال انتشار مطلبی با تیتر «آب شرب ۲ میلیونی» در روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۳، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی توضیحی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در این توضیح آمده است: پیرو انتشار مطلبی در روزنامه «دنیای اقتصاد» مبنی بر مشکل آب روستای گرکز از توابع شهرستان رازوجرگلان به استحضار می‌رساند:
  • شب خونین صهیونیست‌ها در غزه

    ایسنا: منابع عبری یکشنبه شب از کشته شدن دو فرمانده یگان‌های ۱۶۲ و ۵۲ ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش رژیم صهیونیستی در حادثه‌ای سخت در جبالیا در شمال نوار غزه خبر دادند. شهردار «دالیه الکرمل» گفت فرمانده کشته‌شده در جبالیا، بالاترین مقام کشته‌شده اسرائیلی از آغاز جنگ است. منابع عبری زبان اعلام کردند سرهنگ «احسان دقسه» فرمانده تیپ زرهی۴۰۱ که در جبالیا کشته شد، در کنار افسری که هفتم اکتبر سال گذشته کشته شد، بالاترین مقام نظامی اسرائیلی است که از آغاز جنگ در غزه کشته شده است. سرهنگ دقسه از طایفه دروزی‌ در فلسطین اشغالی است که بر اثر انفجار یک نفربر ببر، همراه با تیمی که برای دریافت اطلاعات از میدان نبرد به جبالیا آمده بود، کشته شد. همچنین گفته‌شده بر اثر انفجار نفربر «ببر» در جبالیا در شمال نوار غزه، جانشین فرمانده لشکر۱۶۲ و فرمانده گردان۵۲ نیز زخمی شدند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱

    روزنامه کیهان دیروز در یکی از ستون‌‌‌‌‌‌هایش به مساله فیلترینگ در ایران اشاره کرده و نوشت: «شنیده شده شورای عالی فضای مجازی رفع فیلتر برخی سکوهای معاند را در دست بررسی دارد. بنویسید نمی‌شود بخشی از نظام در برابر دشمن سرمایه‌‌‌های بی‌‌‌بدیلی همچون نیلفروشان‌‌‌ها و زاهدی‌‌‌ها را فدای امنیت کشور کند، اما بخش دیگر نظام برای سکوهای اطلاعاتی دشمن فرش قرمز پهن نماید. رفع فیلتر در این شرایط بزرگ‌ترین اقدام علیه امنیت ملی است.»
  • واکنش وزیر ارشاد به یک نامه

    دنیای اقتصاد: علیرضا بختیاری، رئیس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه‌های غیردولتی، در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه نسبت به کنار گذاشتن روزنامه‌ها از روند مستندسازی رویدادهای حقوقی، اعتراض و خواستار جلوگیری از این اقدام شد. به دنبال این نامه، وزیر ارشاد هم از اژه‌ای درخواست کرد تا دستور عدم انتشار آگهی‌های ثبتی در مطبوعات، لغو شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر