شادی آذری: صنعت حمل‌و‌نقل ریلی باری جهان پس از یک دوره افول هم‌اکنون شاهد یک رنسانس شده است. در ابعاد وسیع‌تر اما کل اندازه شبکه ریلی هر کشور شامل حمل‌و‌نقل مسافری و حمل‌و‌نقل باری به نمادی برای غرور ملی کشورها تبدیل شده است. برای شناسایی بهترین شبکه‌های ریلی جهان و موفق‌ترین کشورها در توسعه این شبکه‌ها، طول شبکه ریلی هر کشور می‌تواند یک معیار قابل اعتماد محسوب شود، هر‌چند کیفیت نیز موضوعی دیگر است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در اینجا برترین شبکه‌های ریلی جهان بر اساس معیار طول شبکه معرفی می‌شوند:

۱- آمریکا: سیستم ریلی آمریکا که با اصولی مشابه سیستم ریلی کانادا توسعه یافته است واین دو شبکه ریلی تنها شبکه‌هایی از این فهرست هستند که خصوصی‌سازی شده‌اند. بخش اعظم شبکه ریلی آمریکا مختص حمل بار است و نه خدمات مسافری. شبکه ریلی آمریکا با طول ۲۵۰ هزار کیلومتر طولانی ترین شبکه ریلی را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. مسیرهای داخلی شبکه ریلی آمریکا از همه ایالت‌های آن می‌گذرد و بسیاری از سفرهای قطارهای آن در سطح کل کشور است. صاحبنظران بر این باورند که در آینده نزدیک هیچ کشوری به لحاظ طول شبکه ریلی از آمریکا سبقت نخواهد گرفت چون فاصله آنها در این رده‌بندی با آمریکا بسیار زیاد است. با وجود این، حمل‌و‌نقل ریلی در آمریکا به شدت تحت فشار رقابت با سایر انواع حمل‌و‌نقل قرار دارد اما نقش مهم سیستم حمل‌و‌نقل آمریکا در زنجیره عرضه این اقتصاد هنوز آنقدر پررنگ است که با نقش شبکه ریلی سایر کشورها در زنجیره عرضه آنها قابل مقایسه نیست.

۲- روسیه: شبکه ریلی روسیه از قرن ۱۹ به بعد به یک شگفتی تبدیل شد و همچنان هم پیشتاز است. به دلیل آنکه جمعیت روسیه نسبت به چین و آمریکا بسیار کمتر است، حمل‌و‌نقل ریلی باری روسیه در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر انجام می‌گیرد. این شبکه ریلی یکی از شبکه‌های ریلی جهان است که به شدت تحت سلطه بخش حمل‌و‌نقل باری است و در مقیاس نسبت تن در هر کیلومتر به مسافر در هر کیلومتر، تنها بعد از کشورهای کانادا، آمریکا و استونی قرار دارد. طول شبکه ریلی روسیه ۱۲۸ هزار کیلومتر است.

۳- چین: شبکه ریلی چین با طول تقریبی ۱۰۰ هزار کیلومتر، سومین شبکه ریلی بزرگ جهان محسوب می‌شود. این شبکه شلوغ در سال ۲۰۱۳ پذیرای ۰۸/۲ میلیارد نفر مسافر (دومین شبکه شلوغ جهان پس از هندوستان) و ۲۲/۳ میلیارد تن بار (دومین شبکه پربار جهان پس از آمریکا) بوده است. سرمایه‌گذاری عظیم برای گسترش شبکه ریلی چین طی سال‌های اخیر حاصل نیازی است که در این کشور برای افزایش ظرفیت حمل بار حس شده است.

۴- هندوستان: در هر کیلومتر از مسیر شبکه ریلی هندوستان بالغ بر ۱۹ هزار نفر زندگی می‌کنند و به همین دلیل این شبکه ریلی ۶۵ هزار کیلومتری، شلوغ‌ترین شبکه ریلی جهان به شمار می‌رود. با وجود این تراکم جمعیتی، خطوط ریلی هندوستان سالانه ۹۲۱ میلیون تن بار را نیز جابه‌جا‌ می‌کنند و به این ترتیب نه تنها حمل‌و‌نقل بارهای داخلی، بلکه جابه‌جا‌یی بارهای به مقصد پاکستان، بنگلادش و نپال را نیز پوشش می‌دهد.

۵- کانادا: از میان تنها دو کشور جهان که سیستم ریلی آنها خصوصی شده‌اند، کانادا نخستین کشوری است که سیستم ریلی آن خصوصی‌سازی شده است. از لحاظ کوچک بودن نسبت جمعیت کشور به اندازه شبکه ریلی، کانادا شباهت زیادی به کشور استرالیا دارد و این موضوع باعث می‌شود که تمرکز عمده شبکه ریلی کانادا بر بخش حمل‌و‌نقل باری باشد. مسیر شبکه ریلی کانادا با طول ۴۸ هزار کیلومتر از میان مناظر زیبای آمریکای شمالی می‌گذرد.

۶- آلمان: طول شبکه ریلی آلمان ۴۲ هزار کیلومتر است. شرکت حمل‌و‌نقل ریلی آلمان به نام دویچه بان که کل مسیرهای ریلی کشور را در دست دارد، به تنهایی سالانه بیش از ۴۱۵ میلیون تن بار را جابه‌جا‌ می‌کند. این شرکت کنترل ۸۰درصد از کل ترافیک باری و ۹۹ درصد از ترافیک مسافری کشور را در اختیار دارد. این شرکت که به‌خاطر کارآیی خوبش شهرت یافته است، همچنین در سطح اروپا به‌عنوان یک اپراتور فعال ریلی شناخته شده است و از موقعیت مرکزی خود، کشورهای دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند.

۷- استرالیا: «پاسیفیک نشنال»، «کیوآر نشنال» و «جنی‌سی و وایومینگ استرالیا»، سه اپراتور اصلی فعال در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی باری استرالیا هستند. حمل‌و‌نقل باری بخش اعظم فعالیت‌های ریلی در طول مسیر نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتری شبکه ریلی استرالیا را تشکیل می‌دهد. شبکه ریلی استرالیا هنوز به قطار پرسرعت مجهز نشده است و طرح آن برای بهره‌برداری در سال ۲۰۳۵ در دست اجرا است.

۸- آرژانتین: طول شبکه ریلی آرژانتین ۳۷ هزار کیلومتر است و شهر بوینس‌آیرس در مرکز این شبکه قرار دارد. شبکه ریلی آرژانتین در بخش مسافری و باری یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه‌های ریلی جهان محسوب می‌شود.

۹- فرانسه: دومین شبکه ریلی بزرگ اروپا توسط شرکت ملی ریلی فرانسه اداره می‌شود. طول این شبکه ۳۰ هزار کیلومتر است و تحت قوانین اتحادیه اروپا کار می‌کند. بر این اساس، در کل مسیرهای ریلی سرتاسر قاره اروپا قوانین اتحادیه اروپا جاری است و فرانسه نیز در ارتباطات ریلی خود با کشورهای عضو این اتحادیه کار می‌کند، اما بخش باری آن در واقع هنوز بر اساس قوانین دهه ۱۹۸۰ مشغول به کار است.

۱۰- برزیل: گر چه شبکه ریلی برزیل به بزرگی شبکه ریلی آرژانتین نیست و ۲۸۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما دومین شبکه ریلی بزرگ آمریکای جنوبی محسوب می‌شود و ارتباط خوبی با شبکه‌های منطقه همچون شبکه ریلی اروگوئه، بولیوی و البته آرژانتین دارد. ارتباطات قاره‌ای برای شبکه ریلی برزیل از این لحاظ اهمیت دارد که نقش مهمی را در حمل‌و‌نقل بار بین اقتصادهای عمده آمریکای جنوبی به‌ویژه در بخش کشاورزی ایفا می‌کند.