• داستان معجزه اقتصادی چین

    معین حسین‌پور بنیامین نجفی محمد تقی‌پور
    ویروس کرونا در هفته‌های اخیر چین را در صدر اخبار جهان نشاند. اما چین از این فرصت هم استفاده کرد تا علائم توسعه‌اش را به رخ جهانیان بکشد؛ ساخت بیمارستان مجهز در ۱۰ روز، کاری است که از کمتر کشوری در دنیای امروز بر می‌آید. چین که روزی بزرگ‌ترین قحطی تاریخ بشر را در زمان رهبری مائو تجربه می‌کرد، بزرگ‌ترین فقرزدایی تاریخ بشر را نیز به ثبت رساند. به نظر می‌رسد آمال و آرزوهای اقتصاد مدرن، در چین تنها آرزو نبود، بلکه برای چینی‌ها هدفی قابل دست‌یافت بود، آن هم بدون وجود برخی مقدمات رایج. شاید بتوان چین را شگفتی‌ساز عرصه اقتصاد نامید. معمای این شگفتی در چیست؟ این مساله، موضوع نهمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی و گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» شد. فرهاد نیلی با سخنرانی در این نشست، سعی کرد این مساله را بشکافد که در چین چه گذشت و چین از فرش تا عرش، چه راهی را پیمود. نیلی به این سوال پاسخ داد که چرا چین اهمیت دارد و چه اثری بر اقتصاد جهان می‌تواند داشته باشد. او اغراق در آمارهای مربوط به پیشرفت چین را قبول ندارد و معتقد است که رشد اقتصادی چین، درس‌های مهمی برای اقتصاد ایران می‌تواند داشته باشد.
  • لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

    با نزدیک‌تر شدن به زمان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنش‌های داخلی در اردوگاه اصولگرایان و نیز جبهه اصلاح‌طلبان افزایش یافته و هر روز صداهای مختلفی از درون این گروه‌های سیاسی شنیده می‌شود. با وجود آنکه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هفته گذشته موضع نهایی خود را مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران اعلام کرد اما در روزهای اخیر فهرست‌های انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان منتشر شده که از سوی شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب، جعلی خوانده می‌شود.
  • گسترده‌ترین حمله سایبری در تاریخ ایران؛ شکست ماهواره ظفر

    هنوز چند ساعتی از آغاز شمارش معکوس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات برای پرتاب ماهواره ظفر نگذشته بود که عصر یکشنبه تلاش برای قرار دادن این ماهواره در مدار زمین ناکام ماند و ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین نرسید. این درحالی بود که مقام‌های وزارت ارتباطات که شامگاه شنبه از دفع حمله گسترده سایبری خبر داده بودند، صبح یکشنبه اعلام کردند «موج دوم» این حملات آغاز شده است. مدیرعامل شرکت زیرساخت، به شبکه خبر گفت: «حمله بی‌سابقه سایبری روز شنبه با میلیون‌ها آی‌پی داخل کشور دفع شد اما موج دوم این حملات امروز آغاز شده است.» تقارن بزرگ‌ترین حمله سایبری به زیرساخت اینترنت ایران با عدم موفقیت و در مدار قرار نگرفتن ماهواره ظفر موجب شد تا خیلی زود کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این دو رویداد بزرگ واکنش نشان دهند. حمله سایبری زمانی بیشتر موردتوجه قرار گرفت که برخی از کاربران فضای مجازی درباره دلیل این اختلال ابراز تردید کرده و نوشتند که قطعی اینترنت منشأ داخلی دارد و با پرتاب ماهواره ظفر که قرار است عصر یکشنبه ‌صورت گیرد، مرتبط است.
  • جنجال شهاب حسینی و سانسور جشنواره

    سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر این هفته در شرایطی به پایان رسید که حواشی زیادی در پی داشت. از اظهارات شهاب حسینی گرفته تا سانسور بخش‌هایی از اختتامیه این جشنواره از سوی رسانه ملی از چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نماند و واکنش‌های بسیاری برانگیخت. در نشست خبری فیلم «شین»، شهاب حسینی با بیان اینکه «من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود» به شدت از تحریم جشنواره در پی سقوط هواپیمای اوکراینی انتقاد و با لحن تندی به مسعود کیمیایی کارگردان با‌سابقه سینما حمله کرد. اظهارات تند شهاب حسینی بلافاصله در فضای مجازی دست به دست شد و برخی کاربران او را متهم به ریاکاری کرده و حسینی را هنرمندی حکومتی توصیف کردند. در عین حال برخی از کاربران هم با انتقاد از لحن نامناسب شهاب حسینی، نوشتند که لازم نبود مخالفت خود با تحریم را این‌گونه بیان کند.
  • تجربه مدرنیته ایرانی و روایت‌ بازار

    محسن محمودی
    با کتاب «بازار و دولت در ایران: سیاست بازار تهران» آرنگ کشاورزیان نخستین‌بار در سال ۱۳۸۸ آشنا شدم. باید برای درس جامعه‌شناسی سیاسی دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی تحقیقی می‌نوشتم در مورد کارکرد سیاسی بازار تهران. فرضم بر این بود که نیم دو جین کتاب و مقدار معتنابهی مقاله علمی -تخصصی و بی‌شمار پایان‌نامه در مورد این موضوع پیدا خواهم کرد. در کمال شگفتی، به جز چند اثر علمی - تفننی چیزی پیدا نکردم. در واقع، تمام پژوهش‌های جدی در این زمینه - همانند سایر عرصه‌ها و درون‌مایه‌های دیگر - در خارج از ایران (به‌ویژه آمریکا، بریتانیا و آلمان) انجام شده بود.
  • نقطه عطف تحول اقتصادسیاسی بازار

    رسول قنبری دانش‌آموخته اقتصاد
    آرنگ کشاورزیان در کتاب «بازار و دولت در ایران: سیاست‌های بازار تهران» مدلی کوچک از روابط دولت-جامعه با محوریت بازار را در هر دو نظام سلطنتی پهلوی و جمهوری اسلامی ساخته است. کشاورزیان در این کار هم از مصاحبه و مشاهده بهره برده و هم اسناد را مورد مطالعه قرار داده و نشان داده است که بازار به‌عنوان یکی از ارکان اصلی انقلاب سال ۱۳۵۷، به مرور رابطه‌اش با روحانیت حاکم تضعیف شده و نقش خود را از دست داده است. کشاورزیان برای بیان نظریه خود، تحولات روابط میان دولت و بازار را از اوایل دهه ۴۰ (آغاز مدرنیزاسیون محمدرضا پهلوی) تا انتهای دهه ۷۰ شمسی (فاز اول سیاست‌های تعدیل ساختاری) مورد بررسی قرار داده است.
  • منبعی مهم برای مطالعه بازار در ایران

    یوکو ایواساکی* مترجم: پوریا فیروزنژاد
    «بازار» پدیده‌ای است که توانسته جایگاه منحصربه‌فردی را در مطالعات ایران معاصر و مدرن کسب کند. بازار ایرانیان که از دیرباز و به‌طور معمول در مرکز شهرها بنا می‌شد و البته نقش عملی را در اقتصاد ایفا کرده است را می‌توان به‌عنوان مقیاس کوچکی از نظم موجود در جهان دانست. فضای نیمه محصور در میانه ساختمان‌های مسقف، جامعه‌ای بسته را جای می‌دهد که بر پایه روابط میان تاجران شکل می‌گیرد. این پدیده توانسته است در مقاطعی توانایی چشمگیر خود را در بسیج سیاسی نشان دهد. به همین دلیل نیز مطالعه بازار در ایران همواره یکی از سوژه‌های جذاب برای محققان رشته‌های دانشگاهی گوناگون نظیر انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ و حتی علوم سیاسی بوده است. به علاوه پدیده بازار توانسته تا در ادبیات معاصر نیز نفوذ کند. این کتاب تمرکز خود را بر مطالعه بازار تهران معطوف ساخته است، سوژه‌ای که اگرچه تاکنون مورد مطالعات فراوانی قرار گرفته اما همچنان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  • مستند با روایت بازیگر پیشکسوت

    مژگان خالقی کارگردان
    وقتی داشتم به ساختن این فیلم فکر می‌کردم، به نظرم نمی‌رسید اینقدر سخت و طولانی باشد و جالب اینکه چالش جدی درخصوص ساختار فیلم، زمانی آغاز شد که فیلم‌برداری بخش‌های اصلی آن تازه به خاتمه رسیده بود. مستندسازان می‌دانند که گاهی پیدا کردن حتی یک عکس کار بسیار سختی است. به همین دلیل باید گفت دسترسی به تصویرهایی که در فیلم به‌کار رفته اصلا آسان نبود. برای این فیلم، هنرمندان و پژوهشگران بسیاری مقابل دوربین حاضر شدند که متاسفانه به دلیل حجم بسیار زیاد گفت‌وگوها و به ضرورت نحوه روایت فیلم، از بسیاری از آنها استفاده نشد.
  • تاریخ‌سازان هنر ایران در یک فیلم

    سیدجلال‌الدین ‌دری کارگردان
    فیلم سینمایی «نرگس مست» درباره موضوع ماندگاری حرف می‌زند. اصولا فیلم‌ها با حرفشان ماندگار می‌شوند. متاسفانه برخی از مسوولان به من مصرانه می‌گویند فیلمت نمی‌فروشد! یک قضاوت زودهنگام؛ هیچ کسی نمی‌گوید فیلمت آبرومند و درباره چهار تن از بزرگان ادب و موسیقی این مملکت است. انگار تنها معیار فیلم خوب، فروش است! من خوشحالم که «نرگس مست» را ساخته‌ام. باز هم از همین فیلم‌ها می‌سازم؛ چون معتقدم موسیقی ما همیشه مورد ظلم واقع شده است. علی‌اکبر خان شیدا، عارف قزوینی، فرخی‌یزدی و... ماندگارند. زمان اثبات می‌کند مدیران و سینماداران و پخش‌کننده‌های ما کدام طرف ایستاده‌اند.
  • نوستالژی‌بازی در یک نمایشگاه

    احد خیری نقاش
    همه ما خاطراتی داریم که نمی‌توانیم آنها را فراموش کنیم. در هر جمعی که قرار می‌گیریم از خاطرات و نوستالژی‌های خود صحبت کرده و گاه با حسرت از آنها یاد می‌کنیم. من در این مجموعه که با نام «نوستالژی» به اجرا رسیده، به خاطرات مشترکمان پرداختم و تصاویر نوستالژیکی را وارد کارها کردم تا بگویم ما نمی‌توانیم از گذشته خود فرار کنیم و حتی هویت ما نیز به همین گذشته بازمی‌گردد. در این نمایشگاه چیدمانی از ۳۰۰ مکعب چوبی ارائه می‌شود که روی هر یک از آنها نقاشی یا کلاژ تصاویر دیده می‌شود. مجموع تصاویری که در این نمایشگاه گردآوری شده است در نهایت حسی واحد و منسجم را القا می‌کند؛ چنان‌که مخاطب پس از حضور در نمایشگاه و ارتباط‌گیری با آثار به نمایش درآمده می‌تواند خود را در فضایی از گذشته خود تصور کند و با دیگر مخاطبانی که در نمایشگاه هستند احساس همذات‌پنداری کند. احساس می‌کنم ۳۰ سالگی چنان که خود در حال تجربه‌اش هستم، زمان مناسبی برای پرداختن به مفهوم نوستالژی باشد. امیدوارم مخاطبانی که قصد حضور در این نمایشگاه را دارند، از کیفیت کار راضی باشند. نکته: نمایشگاه «آن روزها» هفته گذشته در گالری مژده افتتاح شد و تا غروب فردا (۲۵ بهمن) در این گالری به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، واحد یک میزبان علاقه‌مندان است.
  • دعوت به یک کار دانشجویی

    سمانه استاد منتقد تئاتر
    نمایش دریم لند به کارگردانی مرتــضا‌جلیلی‌دوســت بی‌‌شک یکی از متفاوت‌‌ترین و بهترین اجراهای امسال است. این نمایش پیش از اجرای عموم، توانست در جشنواره تئاتر دانشگاهی جوایز بهترین اجرا، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین تیزر را از آن خود کند و برای متن و طراحی لباس نیز مورد تقدیر قرار گیرد.
  • کنسرت بانوان برای میهن

    گروه راستان که در سال ۹۳ با محوریت بانوان موزیسین شکل گرفت؛ چهار سال است که فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. این گروه محدودیتی در انتخاب خواننده ندارد یعنی در اجراهای مختلف ازخوانندگان آقا یا خانم استفاده می‌کند؛ اما نوازندگان آن همگی خانم هستند.
  • آوای نجواهای آذری

    افشین آذری آهنگساز
    یورولدوم به آهنگسازی و تنظیم بنده و خوانندگی کیهان قراداغلی در فضایی از موسیقی پاپ آذری و در قالب ۱۱ قطعه به عناوین «سنن سونرا»، «سن منی هیچ یادندا»، «ورولموشام»، «یالان باخشلار»، «بونا یاشماق دمز»، «آغلاما گوزلریم»، «بویلانا»، «یورولدوم»، «گوله گوله»، «حیدر بابا» و «اوز الیمده دییر» به اجرا در آمده است. قطعات این آلبوم بر سروده‌هایی از کیهان صالحی و شهریار اجرا شده‌اند که فرزاد نوروزی و پیمان نظری نیز بعضی از آنها را آهنگسازی و تنظیم کرده‌اند. این اثر به تهیه‌کنندگی فرزام توکلی تولید شده، حافظ اصغری مدیر تولید و مجموعه ایران مجوز و موسسه فرهنگی-هنری ویوا آوا عهده‌دار نشر آن بوده‌اند. این آثار با لحن و درونمایه آذری آهنگ‌سازی و سازبندی شده است تا بتواند فضا و رنگ فرهنگی آذربایجان را با خود به همراه داشته باشد. البته این شیوه آهنگسازی و سازبندی طوری انجام شده تا مخاطبان غیرآذری زبان هم بتوانند از شنیدن آن لذت ببرند. امیدوارم شنوندگان آلبوم نظرات خود را به ما برسانند تا بتوانیم آثار بعدی را با دقت نظر بیشتر تولید و رضایت بیشتری از مخاطبان آثار کسب کنیم. خوشبختانه اجرای خوب آقای قراداغلی هم توانسته آنچه را که مد نظر من بوده است محقق کند.
  • دمی نشستن در کنار «سلطان العارفین»

    فاطمه باباخانی روزنامه‌نگار
    دور تا دور آرامگاه حلقه زده‌اند،‌ گروهی به زاری و گروهی ذکرگویان. پسری آن گوشه تکیه داده سر در گریبان به آرامگاه خیره و در دنیایی دیگر! دختر می‌پرسد تازه فوت کرده؟ می‌گویم نه اینقدر نزدیک،‌ در قرن سوم هجری او را در اینجا دفن کرده‌اند‌؛ او سلطان العارفین است همان که می‌گفتند «نهایت میدان روندگان که به توحید درآیند، بدایت میدان بایزید است». او که از کودکی وادی حق گزید و ۳۰ سال دور از خانه و مادر عبادت می‌کرد تا بار دیگر به بسطام درآمد. دختر متعجب از این شیدایی هواداران شیخ می‌ایستد و بعد گشتی در محوطه می‌زند.

بیشتر