• دو هدف اروپا از فعال‌سازی ماشه

    کامران کرمی
    تحلیلگران اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را نقطه‌عطفی در تحولات پرآشوب منطقه می‌دانند که نه‌تنها باعث افزایش سطح تنش خواهد شد، بلکه کورسوی امید مذاکره بین تهران و واشنگتن را نیز خاموش خواهد کرد. در همین خصوص دکتر «سیدجلال دهقانی فیروزآبادی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» معتقد است شاهد یک نوع تغییر راهبرد در سیاست خارجی آمریکا هستیم که آن را می‌توان یک نوع سیاست خارجی تهاجمی در قبال ایران تلقی کرد. دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ترامپ براساس محاسبات خود بر این تصور است که ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی در شرایطی قرار گرفته که چاره‌ای جز این ندارد که پای میز مذاکره بیاید، معتقد است ترامپ با این اقدام تروریستی کاملا مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک را مسدود کرد. او فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی اروپایی‌ها را اقدامی با دو هدف می‌داند: ایران از برجام خارج نشود و دوم به سمت مذاکرات جدید ترغیب شود. این استاد دانشگاه همچنین اقدام آمریکا و افزایش سطح تنش در منطقه را باعث به‌وجود آمدن فضای تنش‌زدایی بین ایران و دولت‌های عربی خلیج فارس ارزیابی می‌کند.
  • بازگشت تحریم‌ها با مکانیزم ماشه برجام ؟

    این هفته سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک اطلاع دادند که مکانیزم حل اختلاف توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «بند ماشه» را فعال می‌کنند. سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند تا ذیل اجرای مکانیزم ماشه به تعهدات برجامی‌اش بازگردد.
  • شکاف در اعتماد عمومی؛ تنش در روابط ایران و انگلیس

    همه چیز از صبح روز شنبه با بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد. بیانیه‌ای که در آن به سه روز شایعه و ابهام پایان داد و تاکید شد که سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل خطای انسانی و غیرعمد در شلیک اشتباهی موشک صورت گرفته است. به این ترتیب سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن مسافران آن در کنار پنهان‌کاری، سکوت، روایت‌های ضد و نقیض و در نهایت اعتراف به اشتباه غیرعمدی مسوولان این هفته با واکنش‌های داخلی و خارجی فراوانی روبه‌رو شد و نبض شبکه‌های اجتماعی را برای چند روز به دست گرفت. کاربران با ساخت هشتگ‌های #هواپیمای_اوکراینی، #سقوط_هواپیما،#آمریکا،#پرواز۷۵۲ و #دروغ، نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند. در همین حال با انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به ناگاه داغ جانباختگان سانحه هوایی چند برابر و موضوع سقوط هواپیما بار دیگر به سرخط اصلی خبرهای روز بدل شد. در حالی‌که رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت، رهبر انقلاب هم در پیامی، ستاد کل نیروهای مسلح را مامور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.
  • دامن زدن به اختلافات در رسانه ملی؟

    این هفته رسانه ملی یک بار دیگر صحنه اظهار نظرهای عجیب و جنجالی درباره مسائل روز شد به گونه‌ای که انتشار ویدئوهایی از چند برنامه شبکه افق، نبض شبکه‌های اجتماعی را در روزهای گذشته به دست گرفت. برخی از فعالان مجازی نوشتند که صدا و سیما در شرایط کنونی به دنبال عصبی کردن مردم است و اصرار عجیبی بر تداوم فضای التهاب، تشدید اختلافات و شکاف‌های اجتماعی در جامعه دارد. در یکی از این برنامه‌ها، مجری‌ خانم شبکه افق می‌گوید: «اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود.» تعیین تکلیف برای همه ایرانیان خیلی زود هشتگ #زینب_ابوطالبی را در میان کاربران داغ کرد و واکنش‌های تندی در پی داشت.
  • رونمایی از منطق نخبگی

    نوشین طیبی مترجم
    موضوعاتی که مالکوم گلدول به آنها می‌پردازد بسیار متنوع هستند؛ از شکست‌های مفتضحانه اف‌بی‌آی برای شناسایی جاسوسان در میان خود تا ساده‌لوحی و طمع سرمایه‌گذاران که مبلغ هنگفتی را به‌خاطر اعتماد به کلاهبرداری به نام برنارد مادوف از دست دادند. او حتی از این روش استفاده می‌کند تا تاکید کند که سیلیویا پلات شاعر شاید خودش را نمی‌کشت اگر در خانه‌ای که اجاق گاز داشت زندگی نمی‌کرد.
  • ساده‌سازی مسائل دشوار

    جیمز کولی * ترجمه پوریا فیروزنژاد
    مالکوم گلدول، نگارنده کتاب‌های پرفروش اغلب به دلیل آشکارسازی تصورات غلط جمعی شناخته شده است. او در ترسیم تصویری ساده از مسائل دشوار و پیچیده تبحر ویژه‌ای دارد. تصورات غلطی که تلاش می‌کند یک بار برای همیشه آن را برطرف سازد؛ از دید او هیچ میانبری برای موفقیت وجود ندارد. گلدول زمانی که پس از دو ماه از نخستین شغل خود اخراج شد این مهم را درک کرد. زمانی که او ۲۰ سال داشت، شغلی را برای کار در نشریه ایندیانا قبول کرد و به این نکته پی برد که شرایط لازم را برای موفقیت در این زمینه ندارد. او به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «زمانی که بیست ساله بودم نمی‌توانستم پیش از ساعت ۱۱ از خواب بیدار شوم.»
  • موفقیت؛ زمینه‌ها و ساختارها

    محسن کرمانی روزنامه‌نگار
    مالکوم گلدول روزنامه‌نگار و جامعه شناس کانادایی به برخی مسائلی می‌پردازد که شاید بر خلاف تصورات و باورهای عموم افراد است. او در کتاب «داستان موفقیت نخبگان» که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد نشان می‌دهد که انسان‌های موفق چگونه به اهداف خود رسیده‌اند و از همه مهم تر چه راهی را طی کرده‌اند. این کتاب دلیلی است تا از سرزنش بی‌جای خود دست برداشته و بدانیم که اگر ما در فوتبال کریس رونالدو یا در تنیس فدرر نیستیم، همیشه عدم موفقیت‌ها به تلاش و کوشش و استعداد شخصی ما برنمی‌گردد و بفهمیم که تاثیر عواملی چون نژاد و فرهنگ و سال تولد که در انتخاب آنها بی‌اختیاریم، چقدر در موفقیت و سرنوشت ما تاثیر دارد.
  • روایت ضدرئال یک رویداد اجتماعی

    قطب‌الدین صادقی کارگردان
    نمایش چنور بعد از نمایش‌های مویه جم و سحوری، سومین نمایش از مجموع تئاترهایی است که به‌صورت تک‌گویی روی صحنه برده‌ام. این نمایش یک اثر اجتماعی و سیاسی است و مردی از نسل سوخته دهه ۳۰ که از کشور فرار کرده، بعد از بیست سال به وطن به‌طور مخفیانه برگشته و بر سر خاک زنش که در آن زمان اعدام شده است، درددل می‌کند و گلایه‌هایش را بیان می‌کند؛ چه از شرایط داخل و چه از شرایطی که بر او در خارج از ایران گذشته است.
  • یک فیلم مدرن با روایتی متفاوت

    نیما اقلیما فیلمساز
    من فکر می‌کنم که بیشتر آدم‌ها در محیط اطرافشان با تنش‌هایی مواجه بوده‌اند؛ تنش‌های خانوادگی که منجر به طلاق شده است. این موضوع برای من یک دغدغه جدی ایجاد کرد و باعث شد تا فیلم‌نامه امیر را بنویسم. البته این اتفاق چهار سال پیش رخ داد. برای نقش اصلی فیلم پی کسی می‌گشتم که همسن و سال خود من باشد و بتواند با این دغدغه‌ها درگیر باشد. برای انتخاب بازیگر تلاش بسیاری کردیم و بازیگر نقش اصلی را بارها ملاقات کردیم و صحبت کردیم تا به نتیجه برسیم.
  • بازخوانی قطعات معروف ویژه بانوان

    نیوشا بریمانی آهنگساز
    خوشحالم که دور تازه‌ای از کنسرت‌های ما آغاز شده است. البته خیلی از مخاطبان موسیقی که کارهای ما را دنبال کرده‌اند، می‌دانند که اجراهایمان به دو شکل برگزار می‌شود؛ بعضی اجراها برای تماشاگران خانم و آقا برگزار می‌شود و بعضی از اجراها فقط ویژه بانوان است. اجرای پیش روی گروه ما صرفا مخصوص بانوان است. مدتی است که با اعضای گروه تصمیم گرفته‌ایم که هر دو ماه یک بار به‌صورت منظم کنسرت برگزار کنیم. طبیعتا برخی از کنسرت‌ها با حضور خواننده آقا و برای مخاطبان مشترک است و برخی دیگر با خواننده خانم و صرفا برای زنان. به روال اجراهای پیشین تصمیم داریم اجرای کارهای قدیمی را به حداقل برسانیم. البته برخی از کارها فولکلور است و مخاطبان دوست دارند آنها را در کنسرت‌ها بشنوند. نکته دیگری که به‌نظر برای مخاطبان جالب است این است که در بیشتر کنسرت‌هایمان تلاش داریم برخی از قطعات محبوب گروه‌های موسیقی دیگر را دوباره اجرا کنیم. در کنسرتی که به زودی روی صحنه خواهیم برد اجراهای تازه‌ای برای مخاطبان آماده کرده‌ایم و سعی ما این بوده تا با توجه به پرکاری گروه، بتوانیم کارهای متفاوت، تازه و همچنین به‌روز را برای دوستداران موسیقی بانوان به اجرا برسانیم.
  • نخستین آلبوم یک خواننده جوان

    معین راهبر آهنگساز
    آلبوم جانم باش به خوانندگی آرون افشار که در مدت کوتاهی توانسته محبوبیت بسیاری برای آثار موسیقی‌اش ایجاد کند، شامل ۱۲ قطعه است که از این تعداد، ۴ یا ۵ قطعه جدید خواهند بود و بقیه از میان آثاری که قبلا منتشر شده‌اند در اولین آلبوم آرون افشار قرار گرفته‌اند. من به‌عنوان موزیک‌پرودوسر، مدیریت هنری آلبوم را بر عهده داشته‌ام و همه‌ تنظیم‌ها را هم انجام داده‌ام. ملودی ۱۰ قطعه از آلبوم هم توسط آرون افشار که خواننده آلبوم است، ساخته شده. ملودی «جانم باش» را من ساخته‌ام و یک ملودی هم توسط حامد دهقانی از اعضای گروه هنری شناخته شده D-Pop ساخته شده است. بیشتر ترانه‌های آلبوم را «علیرضا مرتضی قلی» سروده و «امیرحسام افشار»، «عاطفه حبیبی»، «مهرزاد امیرخانی»، «حامد دهقانی» و «فرامرز جعفری»، دیگر ترانه‌سرایانی هستند که در این آلبوم با ما همکاری کرده‌اند. آلبوم از همین هفته پیش‌رو توسط شرکت «آوای فروهر» در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین این شرکت به مدیریت برادران حاتم‌پور، برای برگزاری تور کنسرت‌های آرون افشار هم برنامه‌ریزی کرده و به زودی اجراهایی در شهرهای مختلف کشور خواهیم داشت. تلاش داریم تا در کنسرت، مجموعه‌های منتشرشده در آلبوم را هم اجرا کنیم و برنامه‌ای متفاوت با آنچه سایر هنرمندان تا کنون اجرا کرده‌اند برگزار کنیم و فکر می‌کنم اولین کنسرت‌ آرون اتفاق قابل‌توجهی برای مخاطبان باشد.
  • در اهمیت بی‌اهمیتی اشیا

    پویا رضی نقاش
    در یک سال اخیر به این فکر می‌کردم که نقاشی به جای اینکه بیانیه داشته باشد یا ایده‌پردازی در آن باشد، می‌تواند وسیله‌ای باشد که نشان دهد هنرمند چگونه اطراف خود را می‌بیند. بنابراین آنچه کشیده می‌شود چندان اهمیتی ندارد و نوع نگاه هنرمند مهم است. من برای انتخاب موضوع این آثار که با عنوان «انفعال» به نمایش درآمده است، ابتدا از یک برنامه واژه‌یاب استفاده کردم و اشیا به شکل رندوم توسط این برنامه انتخاب شده‌اند. بعد از آن کمی به محیط اطرافم حساس‌تر شدم و سایر اشیا را خودم انتخاب کردم. به نظرم اهمیت این اشیا در همان بی‌اهمیتی است. برای هنرمند مهم است که چگونه جهان را می‌بینند و نگاه اوست که به اشیا اهمیت می‌دهد. درعین‌حال بعضی از اشیا توسط هنرمندان مختلف در طول تاریخ کشیده شده‌اند و بار معنایی خاصی پیدا کرده‌اند؛ به همین دلیل از آن اشیا استفاده نکردم.نقاشی امکانات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان ترکیب‌بندی، نور و سایه و... را نام برد. اینکه نقاش چقدر به طبیعت نزدیک یا دور می‌شود و نکاتی از این دست نوع نگاه او را نشان می‌دهد. در یک نقاشی بیشتر از اینکه چه چیزی کشیده شده است، ترکیب‌بندی، دفرماسیون و چنین مسائلی که تبیین‌کننده نگاه هنرمند است، اهمیت دارد. نکته: این نمایشگاه تا فردا در گالری «اثر» واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶ میزبان هنردوستان است.
  • درباره بازیگران فیلم کیارستمی

    هومن بابا نوروزی فیلمساز
    مستند «درخت زندگی» را حدود یک سال بعد از سفر ابدی عباس کیارستمی ساختیم. این مستند تلاشی برای کنکاش در زندگی برادران احمدپور، بازیگران فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» اثر عباس کیارستمی است. این فیلم یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین ساخته‌های عباس کیارستمی در ایران و در خارج از آن به شمار می‌رود. من در فضای مجازی با برادران احمدپور آشنا شدم و در ارتباط بودیم؛ به همین دلیل این ارتباط سبب جرقه ایده این فیلم در ذهنم شد که سرانجام بچه‌هایی که بازیگر می‌شوند یا کودکان نابازیگر چه می‌شود. هدف من از ساخت این مستند مطرح کردن سوال‌هایی بود که در ذهن من ایجاد شده بود. در این چند سال به سوال‌هایی که درباره سرنوشت کودکان نابازیگر مطرح شده پاسخی داده نشده است. البته من هم به جوابی نرسیدم و مهم ترین سوال‌ها این است که آیا نباید از نابازیگران استفاده کنیم یا باید از حضور آنها در فیلم استفاده کنیم. پروسه تولید این فیلم ۱۰ روز زمان برد و یکسری صحنه‌ها را هم در طول ۶ماه ضبط کردیم. همچنین در پروسه تدوین یکسری از پلان‌ها را ضبط کردیم. تدوین این مستند طولانی شد؛ زیرا سناریو از قبل نوشته نشده بود و باید در زمان تدوین به یک کار منسجم می‌رسیدیم.
  • لب کارون

    فاطمه باباخانی روزنامه‌نگار
    می‌گویند پول را روی سنگ بگذاری آب می‌شود، اما اگر هر قدر پول خرج کنی و ایده‌ای نداشته باشی،‌ مانند این است که اسکناس‌ها را درون آتش ریخته‌ای که خاکستر می‌شود. اگر پول زیادی نداشته باشیم یا بودجه‌مان محدود باشد دلیل نمی‌شود در گردشگری توان پیشرفت نداشته باشیم. معلوم است که‌ نمی‌شود منتظر آینده‌ای در دوردست بود تا بالاخره گردشگری به‌عنوان جایگزینی برای نفت شناخته شود‌، تا آن زمان بسیاری از جاذبه‌ها از بین رفته و حجم زیادی درآمد را که می‌توانسته‌ایم کسب کنیم از دست داده‌ایم. نمونه همین سرمایه‌گذاری‌های کوچک که نتایج درخشانی در پی داشته در اهواز است که این روزها به یکی از مقاصد گردشگری برای ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها بدل شده است.

بیشتر