شماره روزنامه ۴۶۱۱
|

  • حل بحران کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

    در شرایط جنگ اقتصادی و عملیات روانی و رسانه‌ای دشمنان طی ماه‌های گذشته، بحران کاغذ و کمبود آن هم موجب شده تا بسیاری از مطبوعات به خاطر حفظ انتشار روزنامه ناچار به کاهش تیراژ، تعداد صفحات، تعطیل کردن روزنامه‌ها در بین التعطیلی و همچنین کاهش نیروهای کار خود شوند. در چنین شرایطی بعضی از نشریات تخصصی هم دچار وضعیت بدتری شده و عملا تعطیل شده‌اند. از طرفی مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت کاغذ، زینک و مرکب و دیگر هزینه‌های جاری در کنار کاهش منابع درآمدی مطبوعات از مواردی است که رسانه‌های مکتوب را گرفتار کرده است.
  • چاره اندیشی برای برجام در سایه تهدید نظامی

    از زمان پاسخ برجامی ایران به اتحادیه اروپا و آمریکا طی هفته گذشته و به کارگیری استراتژی اتمام حجت، تحولات دنیای سیاست سرعت بیشتری به خود گرفته و چاره اندیشی برای نجات برجام وارد فاز تازه‌ای شده است.
  • هندوانه به شرط چاقو روی میز عادل!

    این هفته در شبکه‌های اجتماعی دو ویدئو بیشتر از همه میان کاربران دست به دست شد که بی‌ارتباط با رسانه ملی و مدیریت آن نبود. یکی از این ویدئوها مربوط به انتشار فیلمی در اینستاگرام روزنامه گل از میزعادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰ بود. میزی که دوشنبه شب‌ها نگاه همه فوتبال‌دوستان در استودیوی ۹۰ به آن دوخته می‌شد حالا سر از یک هندوانه‌فروشی در حاشیه شهر درآورده است.
  • راوی زندگی بینوایان

    صنم نافع
    در نمایشگاه کتاب امسال ترجمه من از رمان «بر خاک‌های حاصلخیز» نوشته اورهان کمال، نویسنده شهیر و اثرگذار ترکیه‌ای از سوی نشر آنیما به مخاطبان عرضه شد. می‌توان گفت که «بر خاک‌های حاصلخیز» مشهورترین اثر کمال است اما متاسفانه پیش‌تر به فارسی ترجمه و منتشر نشده بود. درباره شهرت این اثر باید گفت که اگر از مردم ترکیه درباره مشهورترین اثر اورهان کمال بپرسید، اکثرا همین رمان را معرفی می‌کنند. متاسفانه به‌رغم غنای آثار اورهان کمال، کتاب‌های چندانی از او به فارسی ترجمه نشده است و ایرانیان شناخت کمی از او دارند. در سال گذشته نیز ترجمه کتاب «دختر مردم» این نویسنده نیز به قلم ارسلان فصیحی منتشر شده بود. پیش‌تر نیز رمان «سلول ۷۲» کمال ترجمه و منتشر شده بود، اما تا سال‌ها تجدید چاپ نشد.
  • مستند زیر ذره‌بین

    روبرت صافاریان
    نوشتن این کتاب از این فکر شروع شد که نقد فیلم مستند با نقد و تولید فیلم داستانی تفاوت‌های بسیار اساسی دارد، همان‌طور که فرآیند تولید فیلم مستند با فرآیند تولید فیلم داستانی بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم موضوع را کمی کنیم، شاید بتوان گفت که به‌طور تقریبی کار کارگردان فیلم مستند سی درصد به کارگردان فیلم داستانی شباهت دارد و هفتاد درصد متفاوت است. در کارگردانی مستند نه داستان از پیش آماده است و نه میزانسن و دکوپاژ، در حالی که کار کارگردان فیلم داستانی به‌طور اخص همین است، یعنی خرد کردن فیلمنامه به نماهای معین و طراحی حرکات بازیگران و دوربین. در عوض عناصری مانند مصاحبه، گفتار متن، استفاده از مواد آرشیوی صوتی و تصویری به یک فیلم مستند زندگی می‌بخشند.
  • برزخ گذار به دموکراسی

    محمد همتی
    «اینک خزان» حدود هشتاد سال پس از «مارش رادتسکی» نگاشته شده است. ادبیات غرب در این فاصله تجربه‌های روایی بسیار کرده و «اینک خزان» یکی از بدیع‌ترین این تجربه‌هاست. در فاصله تاریخی میان دو اثر اروپا تجربه ظهور نازیسم و هیتلر و جنگ جهانی دوم را از سر گذرانده و آلمان دوپاره ‌شده و بر نیمه شرقی آن نظامی کمونیستی حاکم است.
  • شمال و جنوب نامتوازن تهران

    داریوش شهبازی
    از «الهیه تا دروازه‌غار» افزون بر مطالب تاریخی راجع‌به گذشته تهران در این مجلد به دروازه‌غار امروز که از محله‌های پرآوازه پایتخت است و بسیاری را تحت تاثیر خود دارد، پرداخته شده است. فحوای کتاب از الهیه آغاز می‌شود و تا دروازه‌غار ادامه می‌یابد. از جایی که امروز گاه با چند میلیارد تومان هم نمی‌شود، یک واحد آپارتمان خرید تا جایی که با ثمن بخس با شندرغاز می‌توان بچه خرید. از جایی که تا دهه‌های چهل و پنجاه هنوز باغ‌های گیلاس، تپه ماهورهایش را پوشانده بود تا جایی که این همه اختلاف کیفی با دیگر نقاط شهر در آن هویدا نبود.
  • روانکاوی مشکل خانوادگی

    سلمان فرخنده نویسنده، کارگردان و بازیگر
    «جنین جن‌زده» اثری روان‌شناختی است. ماجرای تراژیکی دارد و درباره زن و شوهری است که متوجه می‌شوند بچه‌دار شده‌اند و زن فکر می‌کند قرار است موجودات ماورایی و اجنه آمده و بچه‌شان را با خود ببرند و زن و شوهر وارد مشکلاتی با یکدیگر می‌شوند. این نمایش سال ۸۷ در جشنواره‌ای در شیراز اجرا و موفق به دریافت جایزه نویسندگی و بازیگری اول زن شد و سپس به اجرای عمومی رسید. این نمایش فضای رئالیسم و در کنارش رئالیسم جادویی دارد و واقعیتی است که جاری و جریان‌دار است.
  • داستان رابطه آدم‌ها

    سعید حسنلو کارگردان
    شش سال پیش نخستین‌بار داستان یک خطی این اثر را از زبان پیام لاریان شنیدم و پس از آنکه قصه کلی را برایم بازگو کرد، مشتاق شدم آن را کارگردانی کنم. چندین‌بار تصمیم هم گرفتم که شرایط مهیا نشد تا اینکه در نهایت در این بازه زمانی شرایط فراهم شد. داستان نمایش درباره نسل معاصر است که با اتفاقات متعدد و سختی‌های بسیاری مواجه و درگیر است. جوانانی که مستعد تبدیل شدن به آدم‌هایی مملو از غم و غصه هستند و در تلاشند تا اتفاقات خوبی را در زندگی‌شان رقم بزنند.
  • فریاد لالایی

    رامین وطن نیا آهنگساز
    آلبوم «نشو» ‌شامل هفت قطعه است که دو قطعه آخر را یک ماه و نیم قبل از انتشار ساخته‌ام. بیشتر قطعه‌های این آلبوم ارکستراسیونی براساس کوارتت دارند. سازها مانند چهار درخت در کنار هم قرار می‌گیرند که البته سازبندی‌ها در قطعه‌های مختلف عوض می‌شود.قطعه «لالایی» این اثر را در سوگ پدربزرگم ساختم و در آن صدای ارکستری زهی با تکنوازی کلارینت را می‌شنوید که کلارینت در بستر ارکستر زهی لالایی را فریاد می‌زند.
  • درک ناتوانی

    ناصر هاشمی بازیگر
    در فیلم «خانه دیگری» نقش مردی بیمار و ویلچرنشین را بازی می‌کنم که از لحاظ سنی از خودم بزرگ‌تر است و از آنجا که این شخصیت با نقش‌های دیگرم در آثار دیگر متفاوت بود، آن را پذیرفتم. من معمولا نقش‌هایی را دوست دارم که از شخصیت خودم دور هستند و مرا به چالش می‌کشند و باعث می‌شوند برای رسیدن به آنها تلاش کنم. برای رسیدن به نقش باید ناتوانی این آدم را درک می‌کردم و عکس‌العمل او را در موقعیت‌های مختلف می‌فهمیدم تا آن را طوری بازی کنم که مخاطب باور کند.
  • پرتره زندگی منتقد فقید

    زهرا نیازی کارگردان
    سعی کردم این مستند تنها یک پرتره از زنده‌یاد زاون قوکاسیان نباشد بلکه مخاطبان با دیدن آن به تماشای شهر اصفهان بنشینند. اگرچه نام زاون در عنوان آمده اما پرتره‌ای از یک شخصیت را که غالبا مرسوم است مدنظر نداشتم. می‌خواستم از انجام کار سینمایی و فرهنگی در این شهر آینه‌ای بسازم. هر شخصیت جریان‌ساز را باید در بستری که در آن رشد کرده واکاوی کرد.
  • سوی دیگر ستایش زنانگی

    هوشیار خیام آهنگساز
    این آلبوم در ستایش زنانگی است. کیفیتی مجرد و ناب در سوی دیگر مفهوم مجرد مردانگی. اعتقاد دارم کیفیت زنانگی جنسیت نمی‌شناسد، آشنای تمام زندگان است. آشنای تمام انسان‌ها چه زن و چه مرد. از دیدگاه موسیقی «سوی دیگر» آونگی است بین شرق و غرب. آونگی بین موسیقی مسبوق سازهای زهی و جهانی صوتی از هارمونیک‌ها و آرتیکولاسیون‌هایی یادآور موسیقی الکترونیک. آواهای کولی، ایقاعات و مترهای دوار موسیقی شرق، ربع پرده‌ها و میکروتُن‌ها، تاثیرات موسیقی‌های بالکان و آسیای دور و میانه، پهنه‌ گسترده‌ موسیقی خاورمیانه و تاثیرات دیگر، تکنیک‌ها و گویش‌های متفاوت زهی و تمپوی نهایت کند و نهایت تند، این قطعه را به یکی از کوارتت‌‌های دشوار زهی بدل کرده است.

بیشتر