شماره روزنامه ۴۴۰۶
|

  • آینده«امید»

    احسان‌ابطحی زینب موسوی
    هر چند سال‌ها بر جایگاه وزارت تکیه زد و چند سالی نیز بر کرسی معاون اولی رئیس‌جمهوری وقت نشست اما او بیش از هر زمانی، در سال ۹۲ در میان افکار عمومی محبوبیت یافت. محمدرضا عارف که هم‌اکنون رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس دهم و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است، سال ۹۲ در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در اقدامی به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار کشید و از آنجا بود که جایگاه ویژه خود را در میان افکار عمومی باز کرد. او که در راس فهرست امید توانست پیروزی کامل را در حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ به‌دست آورد، حالا به خاطر نقش ویژه‌اش در آن انتخابات، ریاست فراکسیونی را برعهده دارد که نمی‌توان از ایفای نقش آن در تصمیمات و مواضع پارلمان به‌راحتی گذشت. هرچند امیدی‌ها بر اساس فهرست انتخاباتی اکثریت پارلمان دهم را به‌دست آوردند اما فراکسیون امید را با اکثریت نسبی نمایندگان تشکیل دادند. حالا افکار عمومی به‌عنوان سرمایه اجتماعی این فراکسیون، مطالباتی دارد؛ مطالباتی که نه‌تنها از این نمایندگان مجلس بلکه از کل جریان اصلاح‌طلبی به‌عنوان گروهی که مردم را به انتخاب حسن روحانی دعوت کرده، تقاضا می‌شود. آنچه این فضا را تشدید کرده وضعیت فعلی اقتصادی ایران و عملکرد دولت است. در ادامه این گفت‌وگو محمدرضا عارف درباره عملکرد فراکسیون متبوعش برای حل بحران‌های کشور می‌گوید:
  • ماموریت نخست پارلمان

    سیده فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس
    جامعه ایران همانند بسیاری از جوامع دیگر در دنیا که مقاطعی از تاریخ با شدت و ضعف متفاوتی با کاهش سرمایه اجتماعی مواجه ‌بوده‌اند، حالا با این معضل روبه‌رو است. اهمیت سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه جوامع بشری به نحوی است که‌ شناسایی ابعاد گوناگون آن ضرورتی بی‌بدیل دارد. اگر با نگاهی آسیب‌شناسانه به این موضوع بنگریم، می‌بینیم یکی از عواملی که بی‌اعتمادی عمومی در جامعه را در یک سال اخیر تشدید کرده، بی‌اعتنایی به خواست مردم از سوی جریان منتخب در انتخاب وزیران بوده است.
  • تبعیت العبادی از تحریم‌های آمریکا

    مواضع اخیر حیدرالعبادی نخست‌وزیرعراق در قبال دور تازه تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، این هفته موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و کاربران ایرانی با ساخت هشتگ‌هایی چون # ایران_عراق، #العبادی و # تحریم نسبت به اظهارات نخست‌وزیر عراق واکنش شدید نشان دادند.
  • موج سواری بر احساسات مردم درباره خزر

    از زمانی که رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت دراجلاس سران خزر وارد آکتائو قزاقستان شد، حرف و حدیث‌ها درباره واگذاری سهم ایران در دریای خزر بالا گرفت و بازار شایعات در فضای مجازی به شدت داغ شد. آخرین گفت‌وگوها و مذاکرات کشورهای حاشیه دریای خزر درباره رژیم حقوقی این دریا به ۲۱ سال پیش یعنی دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق برمی‌گردد.
  • جین‌پوشی وزیر جوان

    انتشار تصویری متفاوت از محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در شبکه‌های مجازی نشان داد که این وزیر جوان نه تنها در رفتارهای مدیریتی‌اش به نوعی ساختارشکنی داشته است بلکه حتی در ظاهر هم چنانچه شرایط ایجاب کند، می‌تواند ساختارشکن باشد.
  • پرده‌خوانی زمان گذشته

    حمید امجد
    هریک از ما در دنیای واقعی روایت‌هایی فردی و جمعی را زندگی می‌کنیم. هرکدام‌مان روایتی داریم که از طریق آن خودمان را، و رابطه‌مان با جهان و دیگران را، توضیح می‌دهیم یا توجیه می‌کنیم. (در رمان کوچه درختی) من قصه‌ای داشتم که در یک شب تا صبح می‌گذرد با مرور گذشته در وضعیتی میان رویا و کابوس و شاید نوعی هذیان بی‌وقفه.
  • پروست از دید شرقی شایگان

    فرهاد گوران
    داریوش شایگان، اسطوره‌شناس و متفکر معاصر درباره بودلر و پروست، این چهره‌های بزرگ و اثرگذار ادبیات مدرن، دو کتاب نوشته؛ اولی باعنوان «جنون هشیاری» سال ۱۳۹۴ منتشر شد و دومی یعنی «فانوس جادویی خیال» سال گذشته و کمی پیش از مرگش به دست مخاطبان آثارش رسید. او که عمری را با رویکرد به عرفان شرقی و اشراق طی کرده بود اینجا هم در رمان پروست چنین خصیصه‌ای را می‌جوید؛ دستیابی به جوهر هستی در غیاب الهیات.‌
  • آوای رازآمیز یک ساز باستانی

    حیدر کاکی
    در استان کرمانشاه و به‌ویژه در منطقه گوران در هر خانه‌ای یک ساز تنبور آویزان است و معمولا در هر خانواده‌ای چند نفر دست به ساز دارند و تنبور نوازی می‌کنند. نوازندگی تنبور در تمام مراسم‌های منطقه گوران نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. معمولا این ساز پای ثابت شب‌نشینی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و اهالی فرهنگ بوده و هست. مردم منطقه گوران تنبور را در سطوح مختلفی می‌نوازند و هر‌کسی هر‌چه را که دوست دارد در حد توانایی‌های خودش نوازندگی می‌کند. البته وقتی یک نفر بخواهد خودش را به‌عنوان نوازنده حرفه‌ای تنبور معرفی کند، لازم است مقام‌ها و اصول موسیقی تنبور را آموزش ببیند چون موسیقی تنبور وسیع‌ است و یک نوازنده حرفه‌ای باید به پرده‌بندی، اوزان و ریتم‌های آن تسلط داشته باشد.
  • داستان‌های شگفت

    رحیم فروغی
    زکریا تامر در سال ۱۹۳۱ در دمشق به دنیا آمد، اولین داستان‌هایش را در سال ۱۹۶۰ منتشر کرد و از سال ۱۹۸۱ در انگلستان زندگی می‌کند. او از مهم‌ترین نویسندگان داستان کوتاه در جهان عرب به‌شمار می‌آید.
  • موقعیت‌های تراژیک یک نقش

    رویا میرعلمی بازیگر
    این روزها سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی از شبکه ۳ پخش می‌شود که در این مجموعه نقش نوشین را بازی کرده‌ام که در فاز اول و سوم این سریال که در زمان حال می‌گذرد حضور دارم.نقش من در این مجموعه کاملا متفاوت و جدی است و جذابیت‌های زیادی برایم داشت.
  • دیالوگ با مسوولان روی صحنه تئاتر

    فرهاد تجویدی بازیگر و کارگردان
    طبق روال همیشه قرار است با هنرجویان جوانم، یک کار جدید روی صحنه ببریم. این نمایش از مشکلات و آسیب‌های فراگیر جامعه سخن می‌گوید مانند نمایش «من...» که درباره آسیب‌های اجتماعی بود. من هیچ‌گاه لشکر‌کشی نمی‌کنم که بگویم توانمندم یا اینکه بخواهم رکورد بزنم.
  • روایت هویت گم شده انسان امروز

    شادی اسدپور کارگردان
    نمایش «خانه نمزده» هویت باختگی انسان عصر حاضر را به چالش می‌کشد، تلاش کردم در اجرای این نمایش مخاطبان را سرگرم کنم. «خانه نمزده» علاوه بر اینکه تماشاگران را خسته نمی‌کند از لحاظ محتوایی نیز جذاب است، ضمن اینکه موسیقی سهم زیادی در این نمایش دارد و موقعیت‌های کمدی در فضای فانتزی و رئالیسم جادویی مخاطبان را سرگرم می‌کند.
  • واکاوی ترس

    علی‌داد جلالی هنرمند
    آثار نمایشگاه من مربوط به حال و روز این روزها است. نام اولیه این نمایشگاه «چطور بترسیم، ولی از روی ترس تصمیم نگیریم» بود که یک موضوع کاملا شخصی است.
  • رویکردهای اجتماعی یک کنسرت

    سیامک آقایی آهنگ‌ساز و سرپرست گروه
    من در این سال‌ها آثار زیادی داشتم که هنوز به مخاطبان معرفی نشده است و این نقطه ضعف من بوده که نتوانستم این کارها را به علاقه‌مندان ارائه دهم. به هر ترتیب اگر نسل ما می‌توانست کمی فعال‌تر حرکت کند قطعا ارتباط بهتری میان نسل ما و نسل چاوش برقرار می‌شد. به عبارتی ما می‌توانستیم پلی میان این ۲ نسل باشیم. من واقعا انگیزه چندانی برای برگزاری کنسرت ندارم؛ اما فکر می‌کنم این اجراها می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا موسیقی نسلی را که به آن عشق می‌ورزیدیم به مخاطبان امروزی معرفی کنیم.

بیشتر