به گزارش «دنیای اقتصاد»، در طول دو دهه اخیر بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با توجه به محدودیت ظرفیت‌های زیستی در تهران، نباید مناطق جدید ۲۱ و ۲۲ در غرب این کلان‌شهر تاسیس شوند. اما شهرداری وقت تهران به ایجاد این مناطق اصرار داشت و وعده داد جمعیت‌پذیری مناطق جدید را کنترل کند. با این حال از اواخر دهه ۸۰ به بعد ساخت‌وسازهای پرحجم و بلندمرتبه در منطقه ۲۲ تهران که در منتهی‌الیه غربی پایتخت واقع شده است، شروع و به‌دنبال آن روند رشد جمعیت این منطقه نیز آغاز شد.

یکی از مطالبات بحق شهروندان ساکن منطقه ۲۲ بهبود و گسترش حمل‌ونقل عمومی و احداث حداقل یک خط مترو در سطح این منطقه است. علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ معتقد است با توجه به بارگذاری جمعیتی فعلی در منطقه ۲۲ و پروانه‌هایی که صادر شده است، جمعیت این منطقه در افق طرح جامع شهر تهران (سال ۱۴۰۴) ۶۵۰ هزار نفر است. بنابراین باید در منطقه ۲۲ خط مترو احداث شود تا پاسخگوی نیاز حمل‌ونقل ساکنان برای سفرهای درون‌شهری به خارج از پهنه غربی پایتخت باشد.پیگیری‌ها در این حوزه سبب شد در جریان بازنگری در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران که قرار است توسعه مترو تا سال ۱۴۰۹ را به شکل دقیق تعیین تکلیف کند، به منطقه ۲۲ پایتخت نگاه ویژه‌ای شود. به این ترتیب مقرر شده یکی از چهار خط جدید متروی تهران که در این نسخه بازنگری پیش‌بینی شده و درحال طی مراحل تصویب نهایی در شورای‌عالی ترافیک است، منطقه ۲۲ را پوشش دهد.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هفته گذشته از زون‌ها و مسیری که قرار است متروی منطقه ۲۲ از آن عبور کند، بازدید کرد. وی با اشاره به تکمیل خطوط ٦ و ٧ مترو طی سال آینده گفت: با بهره‌برداری کامل از این خطوط، حلقه‌ متروی پایتخت به اتمام خواهد رسید؛ اما مطالعه و طراحی چهار خط جدید متروی پایتخت در دست اقدام است.به گفته وی، خط طراحی شده برای عبور از منطقه ۲۲ به خط ۱۰ موسوم است و قرار است هفت ایستگاه در دل منطقه ۲۲ داشته باشد تا دسترسی پهنه‌های مسکونی این منطقه به حمل‌ونقل ارزان، انبوه‌بر و سریع‌السیر ریلی فراهم شود. پورسیدآقایی تصریح کرد: مترو تهران باید پوشش کاملی از حمل‌ونقل پاک و ایمن را در شهر تهران داشته باشد تا اثربخشی مترو بیش‌ازپیش در جابه‌جایی روزانه شهروندان مشخص شود.در جانمایی ایستگاه‌ها همچنین تا حد زیادی به محل قرارگیری اماکن تفریحی و تفرجی منطقه ۲۲ نظیر دریاچه چیتگر، شهربازی هزار و یک شهر و بوستان‌های فرامنطقه‌ای توجه شده است.