شماره روزنامه ۶۰۹۶
|

  • اقتصاد در عمل

    نویسنده: جان هارتلی /مترجم: جعفر خیرخواهان
    جان هارتلی میزبان پادکست «سرمایه‌داری و آزادی در قرن بیست‌و‌یکم» است، یک پادکست رسمی از مجموعه کارگروه سیاست اقتصادی هوور که در آن درباره علم اقتصاد، نظام بازار و سیاستگذاری عمومی صحبت می‌شود. مهمان این قسمت برنامه وی گرگوری منکیو استاد اقتصاددانشگاه هاروارد است. منکیو یکی از اقتصاددانان کلان پیشرو زمان ما و از بنیان‌گذاران مدل‏‏‏‌سازی اقتصادی نیوکینزی است. او همچنین نویسنده پرفروش‏‏‏‌ترین کتاب درسی اقتصاد، مبانی علم اقتصاد است. او در اینجا در مورد عوامل موثر بر رشد اقتصادی و نیز تجربیات خود از سیاستگذاری اقتصادی در سال‌های ریاستش بر شورای مشاوران اقتصادی کاخ‌سفید در زمان جورج دبلیو بوش، اهمیت یافتن اندیشکده‏‏‏‌های اقتصادی و سیاسی‌شدن مشاوره‏‏‏‌های اقتصاددانان صحبت می‌کند.
  • تجربه ویتنام از فقر به ثروت

    تا اوایل دهه۱۹۹۰ میلادی ویتنام یکی از فقیرترین کشورهای شرق آسیا به شمار می‌رفت. ویرانی‌های جنگ و اقتصاد دولتی، این کشور را در دام یک بحران اقتصادی فرو برد؛ اما اصلاحات اقتصادی پس از آن، رهایی از فقر را برای مردم ویتنام به ارمغان آورد. «دنیای‌اقتصاد» این تجربه موفق را مرور می‌کند.
  • آنچه به اقتصاددانان بلندپرواز آموزش داده نمی‌شود

    بسیاری از دانشکده‌‌‌‌‌ها حالا دیگر کلاس‌هایی در زمینه نظریه قیمت ارائه نمی‌کنند، به این معنی که آنها مشتی دانش را بدون خردمندی به دانشجویان انتقال می‌‌‌‌‌دادند. این بازی فکری اقتصادی را درنظر بگیرید: تولید سیب در یک صنعت رقابتی به بازار عرضه می‌شود. تولید گلابی را یک انحصارگر به بازار می‌‌‌‌‌فرستد. فرض کنید که قیمت فروش هر دو محصول یکسان باشد. شما گرسنه هستید و با خوردن یک سیب یا گلابی به یک اندازه رضایت و مطلوبیت کسب خواهید کرد. اگر به حفاظت از منابع اجتماعی و جمعی اهمیت می‌‌‌‌‌دهید، کدام را باید بخرید؟
  • انتخاب عامدانه سیاستگذاری بازنده

    ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    شماره هفته گذشته از صفحه توسعه، به بررسی جایزه مرزهای دانش (BBVA) در سال‌۲۰۲۳ اختصاص یافته‌بود. این جایزه که از سال‌۲۰۰۸ تاکنون به تاثیرگذارترین افراد در حیطه دانش تعلق می‌گیرد، در پانزدهمین دوره خود در سال‌گذشته، سه اقتصاددان مشهور در حیطه اقتصاد سیاسی را مورد‌توجه قرار داد. در این میان سخنرانی سه نظریه پرداز برنده این جایزه که بابت «روشن‌کردن ارتباطات بین جهان اقتصادی و سیاسی» و «تحول در حوزه اقتصاد سیاسی» به آنها تعلق گرفت، به ترتیب «تیموتی بسلی»، تورستن پرسون» و «گویدو تابلینی» در دوره پانزدهم این جایزه در شماره حاضر صفحه توسعه قرار گرفته‌است.
  • جایزه دوره شانزدهم مرزهای دانش به پارتا داسگوپتا (۲۰۲۴)

    جوایز مرزهای دانش بنیاد BBVA در اقتصاد، امور مالی و مدیریت در این شانزدهمین ویرایش به پارتا داسگوپتا برای پی‌‌‌ریزی پایه‌‌‌های اقتصاد محیط‌زیستی از طریق کار پیشگامانه خود «در مورد تعامل بین زندگی اقتصادی و محیط طبیعی، از جمله تنوع‌زیستی» اهدا شده‌است. مقاله او با جفری هیل، «تهی‌‌‌شدن بهینه منابع پایان‌‌‌پذیر» که در اوایل دهه‌۱۹۷۰ منتشر شد، حوزه اقتصاد محیط‌زیست را با ارائه مبنایی برای تجزیه و تحلیل چگونگی تخصیص منابع در جوامع دارای مقدار ثابتی از منابع در طول زمان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جایگزین تعریف کرد.
  • بزرگان جدید اقتصاد سیاسی

    ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    بنیاد اسپانیایی BBVA که از سال ۲۰۰۸ جایزه مرزهای دانش را به محققان حوزه‌های مهم دانش بشری اعطا می‌کند، در پانزدهمین دوره خود، برندگان حوزه اقتصاد، امور مالی و مدیریت را مشخص کرد. تیموتی بسلی استاد مدرسه اقتصاد لندن، تورستن پرسون استاد دانشگاه استکهلم و گویدو تابلینی اقتصاددان ایتالیایی مشترکا به دریافت این جایزه نائل آمدند.
  • اقتصاددان دانشگاهی و سیاستگذار عمومی

    ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    جون هارتلی، میزبان پادکست سرمایه‌داری و آزادی در قرن بیست‌و‌یکم است که در آن درباره اقتصاد، بازار و سیاستگذاری عمومی صحبت می‌کند. یکی از مهمانان این برنامه لری سامرز استاد اقتصاددانشگاه هاروارد بود که در سمت‏‏‏‌های وزیر خزانه‏‏‏‌داری آمریکا و مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ‌سفید خدمت کرده‌است. سامرز همچنین یکی از صداهای پیشرو در زمانه ما در مورد مسائل مربوط به سیاستگذاری اقتصادی و اقتصاد کلان و یکی از مفسران و تحلیلگران بسیار مورد تقاضا در جهان در این زمینه‏‏‏‌ها است. او در این برنامه که در سال‌جاری میلادی(۲۰۲۴) تهیه شد، درباره فعالیت شغلی خود در محیط آکادمیک، حضور در دولت (که در دهه‌۱۹۹۰ به وزارت خزانه‏‏‏‌داری آمریکا رسید)، مدیریت دانشگاه (به‌عنوان رئیس دانشگاه هاروارد) و شرکت‌های بزرگ آمریکا (به‌تازگی به عضویت در هیات‌مدیره OpenAI منصوب شده‌است) صحبت کرد.
  • کاربست «نظریۀ قیمتِ شیکاگو» در دانشگاه و دولت

    کیسی مولیگان، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو با حضور در یک پادکست معروف، تجربیات خود را از حضور در دانشگاه و دولت بازگو کرد. این استاد سرشناس دانشگاه که در جمع مشاوران اقتصادی ترامپ نیز حضور داشته است، از کاربرد نظریه‌های اقتصادی در جهان واقعی می‌گوید.
  • جامعه عادلانه چگونه است؟

    دنیل چندلر، فیلسوف و اقتصاددان در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «آزاد و برابر؛ یک جامعه عادلانه چگونه به نظر می‌رسد؟» نظریه عدالت جان رالز را به بحث گذاشته است. این نویسنده اظهار می‌کند که نظریه رالز می‌تواند به‌عنوان مبنای عدالت میان شهروندان آزاد و برابر باشد.
  • تنها رشد اقتصادی کافی است؟

    جهت رابطه علّی میان رشد اقتصادی و شاخص‌های رفاه مادی مدت‌ها است که محل بحث است. مقاله اخیر پریچت و ادیسون با عنوان «رشد اقتصادی کافی است» عامل لازم و کافی برای توضیح تفاوت در رفاه مادی کشورها را رشد اقتصادی معرفی می‌کند. این مقاله با پرداختن به کشور هند ادعا می‌کند رشد اقتصادی نه تنها برای رشد معیارهای رفاهی لازم است، بلکه به لحاظ تجربی کافی نیز هست؛ چراکه هیچ کشوری با سطح تولید ناخالص داخلی سرانه بالا وجود ندارد که در سطح پایینی از رفاه مادی اساسی باشد.
  • توسعه از نگاه هیرشمن و اوستروم

    نوشته: سویاش رای / ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    صفحه امروز «توسعه» به سراغ بررسی زندگی فکری دو اندیشمند مهم توسعه اقتصادی آلبرت هیرشمن و الینور اوستروم رفته‌است. ابتدا مروری بر کتاب «زندگی‏‏‌نامه فکری آلبرت هیرشمن» اثر میشل آلاسویچ خواهیم‌داشت و سپس در قسمت بعدی نیز مروری بر یک مجلد به سفارش اقتصاددانان سیاسی، جیم لمکه و ولاد تارکو، با عنوان «الینور اوستروم و مکتب بلومینگتون: ایجاد رویکردی جدید به سیاست و علوم اجتماعی» خواهیم داشت.
  • آدام اسمیت؛ فیلسوف اخلاق اقتصاد بازار

    آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد، عمدتا به واسطه نگارش کتاب ثروت ملل شناخته می‌شود. با این حال او شاهکار شناخته‌شده دیگری نیز دارد؛ کتاب «نظریه احساسات اخلاقی» به این موضوع می‌پردازد که تعاملات اجتماعی چطور می‌تواند بر همدلی ذاتی ما برای دستیابی به پیشرفت‌های اخلاقی بنا شود.
  • نقش نهادها در توسعه بلندمدت کشورها

    ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    نهادهای سیاسی-اقتصادی که در گذشته دور و قرن‌ها پیش به دلایل گوناگون در مناطق و کشورهای مختلف جهان ایجاد شده و ریشه دوانده‏‏‏‌اند، چگونه می‌توانند دوام آورده و ماندگار شوند و تاثیری دیرپا بر عملکرد اقتصادی بگذارند به‌نحوی‌که بخش زیادی از تفاوت در سطح توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورهای گوناگون و نابرابری‏‏‏‌های گسترده درون این جوامع را می‌توانند توضیح دهند؛ نهادهایی که تغییر‌دادن و اصلاح‌کردن آنها در برخی موارد به این راحتی‏‏‏‌ها ممکن نبوده و کشورها را معمولا ناخواسته در مسیر خاصی پیش می‌برند.
  • ریشه‌های ثروت و نابرابری

    اودد گالور؛ استاد اقتصاددانشگاه براون با ارائه «نظریه رشد یکپارچه»، تجربه رشد اقتصادی بشریت در بلندمدت را توضیح می‌دهد. اگر با دید درازمدت به تاریخ اقتصادی جهان نگاه کنیم، بی‌درنگ دو پدیده قابل‏‏‌توجه خودنمایی کرده و ما را به دیدن تاریخ اقتصادی در دو مرحله هدایت می‌کند. نخست اینکه در بیشتر تاریخ ثبت‌شده بشری استانداردهای زندگی کمابیش یکسان بوده‌است، اما طی دو قرن اخیر شاهد افزایش شدید سطح زندگی بشر بوده‏‏‌ایم.
  • نقش اطلاعات در جنبش‌های اعتراضی

    دنیای اقتصاد-دکتر جعفر خیرخواهان: واضح است که جلوگیری از جریان اطلاعات مردم را در تاریکی نگه می‏‏‏‏‏‌دارد. متیوجکسون، استاد دانشگاه استنفورد، در گفت‌وگویی به نقش جریان اطلاعات و شبکه‌های انسانی در تعیین قدرت، جایگاه، باورها و رفتارهای مردم پرداخته ‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر