امریکو وسپوس و کشف آمریکا

گروه تاریخ اقتصاد- امریکو وسپوس، مکتشف و دریانورد معروف ایتالیایی در روزهای آغازین مارس سال ۱۴۵۱ میلادی ‌متولد شد. این دریانورد معروف ایتالیایى در شهر فلورانس ایتالیا به‏دنیا آمد و به‏سبب علاقه‏ بسیار به حرفه دریانوردی، از سنین جوانی به شغل ملوانی روی آورد و به درجه‏ ناخدایى رسید. وسپوس طی سفرهای خود توانست موفق به کشف نقاطی از آمریکا شود.

سفر دریایی امریکو وسپوس در سال ۱۴۹۷م یعنی پنج سال پس از سفر کریستف کلمب آغاز شد. هر دو برای دولت اسپانیا کار می‌کردند و هزینه سفرهای آنان را آن دولت پرداخت می‌کرد. وسپوس نسبت به کریستف کلمب از مکان‌های بیشتری در قاره جدید بازدید کرده بود.

عقیده‏ کاشفان اولیه‏ آمریکا این بود که این سرزمین در ادامه‏ شرق آسیا واقع است؛ ولی وسپوس در سفرهای بعدی خود به این واقعیت دست پیدا کرد که سرزمین مکشوفه‏ جدید، ارتباطی با خاک آسیا ندارد. وی همچنین، مصب و محل ریزش آب رودخانه‏ آمازون به اقیانوس اطلس را کشف کرد.

وسپوس طی چهار نوبت به سرزمین ناشناخته‏ای که تا آن زمان نامی نداشت - و بعد‌ها با الهام از نام او، «آمریکا» خوانده شد - سفر کرد. از این‏رو، عده‏ای وسپوس را کاشف واقعی آمریکا می‌‏دانند. نام آمریکا را مارتین والدسی مولر آلمانی بر قاره غربی گذاشت.

کار مولر، ترسیم نقشه‌های جغرافیایی بر پایه اطلاعاتی بود که دریانوردان به او می‌دادند. وی بیشتر اطلاعات جغرافیایی مورد نیاز برای رسم نقشه‌هایش را از دریانوردان و همراهان گروه امریکو وسپوس دریافت می‌کرد. به‏همین علت، در نقشه‌هایش از نام فرمانده گروه برای نامیدن قاره‌ جدید استفاده کرد. این نام به‏تدریج بر سر زبان‌ها افتاد و قاره غربی، «آمریکا» خوانده شد.

امریکو وسپوس، سرانجام در بیستم ژوئیه ۱۵۱۲م در سن شصت و یک سالگی درگذشت. شرح سفرهای امریکو وسپوس توسط مولر آلمانی در ۱۵۰۷م منتشر شد. وی - درحالی‏که هیچ مقامی برای نیم‏کره غربی، نام امریکو وسپوس را مطرح نکرده بود - در کتابش پیشنهاد داده بود که قاره‏ جدید را آمریکا بنامند.

داستان غریب ابداع موتورسیکلت

روزهای ابتدایی مارس ۱۸۸۵ «گوتلیب دایملر ، مهندس آلمانی (مارس ۱۸۳۴ ـ مارس ۱۹۰۰) با کمک مهندس ویلهلم مایباخ در کارگاه خود در منطقه بادن وورتمبرگ (واقع در جنوب آلمان) موفق به ساخت انجین بنزینی کاربراتور دار (انفجاری) شد و چون کوچک بود آن را به نوعی دوچرخه بستند و به این ترتیب نخستین موتورسیکلت جهان متولد شد؛ اما اختراع موتورسیکلت چه فرآیندی را طی کرد؟

«دایملر» در سال ۱۸۳۵ موتورى ساخت که از نقطه نظر تکنیکى منتسب به ماشین‌هاى بخار خیلى کامل تر و بهتر بود و موجب پدید آمدن تغییراتى شگرف در صنعت ساخت وسایل نقلیه شد. دایملر نواقص فنى موتورى را که «اوتو» ساخته بود، از بین برد و توانست یک نوع موتور انفجارى بسازد که درآن پیستون‌ها به صوت «چهار زمانه» حرکت مى‌کردند. این اختراع نه تنها حرکت وسایل نقلیه را روى زمین و دریاها آسان‌‌تر مى‌کرد، بلکه به بشر این امکان را مى‌داد تا در هوا نیز به پرواز درآید. نظریه موتورهاى چهار زمانه توسط «اوتو» وضع شد؛ ولى به مرحله عمل درآوردن این تئورى کاربسیارمشکلى بود. موتورگازى که «اوتو» ساخت نیاز به یک مخزن گاز خیلى بزرگ داشت.

دایملر پس از دو سال کوشش شبانه‌روزى موتورى ساخت که سوخت آن از راه مخلوط شدن ذرات نفت با هوا تامین مى‌شد. ساختمان این موتور با آنچه او قبلا ساخته بود، فرق زیادى داشت. موتور قبلى در مقابل تولید یک اسب بخار نیرو ۷۳۰ کیلوگرم وزن داشت؛ در حالى که موتور جدید براى تولید همین مقدار نیرو فقط ۴۴کیلوگرم وزن پیدا مى‌کرد این موتور داراى ۱۸۰دور در دقیقه بود.

با استفاده از این موتور ساختن وسیله نقلیه‌اى که بتواند خود به طور مستقیم نیروى حرکت خود را تامین کند، ممکن شد. دایملر یک روز موتورى را که ساخته بود روى یک دوچرخه نصب کرد و به این ترتیب نخستین موتورسیکلت را در جهان ساخت. این موتورسیکلت در آن سال مورد توجه مردم قرار نگرفت و در نتیجه دایملر فکر تکمیل آن را از سر خود بیرون کرد.

۱۲سال بعد موتورسیکلت که در کشورهاى دیگر کامل شده بود از خارج وارد آلمان شد و اتفاقا بازار خوبى براى خودش پیداکرد.

«کارل بنز» در همان سالى که دایملر موتورسیکلت خود رابه آزمایش گذاشت، یک سه چرخه موتورى را که خود ساخته بود در شهر مانهایم آزمایش کرد و این سه چرخه موتورى نخستین اتومبیل بنز جهان محسوب مى‌شود.

«دایملر و بنز» به طور مساوى مخترعان موتورسیکلت و اتومبیل محسوب مى‌شوند و این وسیله نقلیه به زودى جاى خود را در جاده تمدن بازکرد و تغییرات بعدى که در ساختن موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌ها به عمل آمد، به جز تکامل و تغییرشکل چیز دیگرى نبود.

امریکو وسپوس و کشف آمریکا