کرج در رده بندی کلانشهرها  آخـراست

شهرستان کرج که بیش از ۱۰ سال برای تحقق وعده مسئولان مبنی بر ارتقای ساختار تشکیلاتی انتظار کشید اکنون از مشکلات عدیده ای رنج می برد که حتی مرکز استان شدن نیز دردی از آنها دوا نمی کند و باید گفت کرج اولین کلانشهر کشور از آخر است. به گزارش خبرگزاری مهر ، شهرستان کرج با دو میلیون نفر جمعیت جزو شهرهای پر جمعیت کشور است و ۴۰۰ هزار دانش آموز و دانشجو را برای فردای ایران اسلامی تربیت می‌کند اما به لحاظ برخورداری از سرانه های فرهنگی، ورزشی، بهداشت و درمان، رفاهی، خدماتی، کشاورزی و... در انتهای لیست شهرستانهای کشور قرار دارد. شهرستانی که با چهار زندان رکورددار میزبانی از زندانها در سراسر جهان است اما در عین حال کمترین امکانات ورزشی را در کشور دارد.

شهرستانی با دو میلیون نفر جمعیت که از لحاظ تعداد نمایندگان همردیف با شهرستان ۲۰۰ هزار نفری "میانه" است تنها دو نماینده برای دفاع از حقوق مردم در مجلس شورای اسلامی دارد.

کرج شهرستانی است که جمعیت آن بیش از سه برابر جمعیت استان ایلام است اما حتی یک هتل سه یا پنج ستاره ندارد. خطه‌ای از کشور که به علت نداشتن یک هتل اقامتی مناسب حتی نتوانست میزبان خوبی برای هیئت دولت باشد و آنان شبانه راه خود را کشیدند و به سمت خانه هایشان بازگشتند. در ادامه برای نمود بیشتر کمبود امکانات در مرکز استان البرز نسبت به سایر مراکز استانها سری به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و خراسان رضوی می زنیم تا مقایسه ای آماری میان کرج و شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان و مشهد داشته باشیم.

مرکز البرز و مرکز آذربایجان شرقی؛ تبریز کجا و کرج کجا؟!

استان آذربایجان شرقی بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۸۵، سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۵۶ نفر جمعیت دارد که یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۳۵ نفر از این تعداد در "تبریز" مرکز این استان زندگی می کنند.

بد نیست بدانید اولین شهرداری کشور با نام "بلدیه" در شهر تبریز احداث شده است و هم اکنون با ۹ شهر مهم جهان اعم از استانبول ترکیه، هوشی مین ویتنام، ووهان جمهوری خلق چین، ازمیر ترکیه، باکو آذربایجان، قونیه ترکیه، قازان روسیه، غزه فلسطین و وین اتریش پیوند "خواهرخواندگی" دارد.

در حالیکه کرج دو میلیون نفری تا یک دهه آینده دسترسی خود به سیمای محلی را ناممکن می بیند، رادیو در سال ۱۳۲۵ و تلویزیون از سال ۱۳۵۰ هجری شمسی به شهر تبریز قدم گذاشته است. مونوریل، تراموا، سامانه اتوبوسرانی تندرو و... قسمتهایی از ناوگان حمل و نقل عمومی "تبریز" است که بی شک برای کرج کنونی حکم رویایی دست نیافتنی را دارد.

اگرچه مسئولان اکنون برای ارتقای دانشکده های کرج به دانشگاه چاره اندیشی می کنند اما فعالیت دانشگاههای سراسری تبریز، صنعتی سهند، پیام نور تبریز، تربیت معلم تبریز، دانشگاه نبی اکرم، علوم پزشکی تبریز، هنر اسلامی تبریز، سراج و... در مرکز استان آذربایجان شرقی مربوط به امروز و دیروز نیست و قدمت برخی از آنان به دوره های قبل از انقلاب باز می گردد.

هرچند کرج به عنوان مرکز استان البرز که بیخ گوش تهران بزرگ خانه دارد حتی از داشتن یک هتل ستاره دار محروم است اما تبریز با داشتن یک هتل چهار ستاره، دو هتل پنج ستاره و سه هتل یک ستاره هیچ مشکلی از بابت پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی ندارد. آمار سهمیه تبریز در کنار دو شهرستان کم جمعیت "اسکو" و "آذرشهر" در مجلس شورای اسلامی شش نماینده است که سه برابر سهمیه کرج دو میلیون نفری است.

شهرستان تبریز دارای یک زندان است که از این جهت کرج از آنها پیشی گرفته است و چهار زندان دارد!

مرکز البرز و مرکز آذربایجان غربی؛ باز هم عقب ماندگی!

آذربایجان غربی دارای دو میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۵۹ نفر جمعیت است و مجمع نمایندگان این استان با ۱۲ نماینده از حقوق مردم این استان در خانه ملت دفاع می کنند حال آنکه ضروری است مجددا تاکید شود که کرج دو میلیون نفری که جمعیت حقیقی آن به تنهایی حتی ازمرکزاستان آذربایجان غربی هم بیشتر است تنها دو نماینده در خانه ملت دارد. شهرستان ارومیه با ۸۵۶ هزار و۹۱۴ نفر جمعیت کمتر از یک سوم شهرستان کرج جمعیت دارد اما دارای سه نماینده در مجلس شورای اسلامی است. در حالیکه شهرستان کرج به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کرج از فقر هویت رنج می برد اما "ارومیه" به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی و فرهنگی کشور در فرهنگستان هنر تصویب شده است و دریاچه نمک این شهرستان آوازه جهانی دارد.

با اینکه تا امروز فریاد انتقاد نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی برای عدم آغاز طرح های کلان در این شهرستان کار به جایی نبرده است اما شهرستان ارومیه پذیرای یکی از دستاوردهای مهم فنی - مهندسی است که توسط رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت. پل میانگذر دریاچه ارومیه هزار و ۷۰۹ متر طول دارد که هزار و ۲۷۶ متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پلهای اتصال است.

مرکز البرز و مرکز اصفهان؛ جمعیت مساوی با نسبت های نامساوی

مرکز البرز و اصفهان هر دو حدود دو میلیون نفر جمعیت دارند با این تفاوت که مساحت کرج از اصفهان بیشتر است. اصفهان سالهاست صدا و سیمای استانی دارد و در هر دوره مجلس شورای اسلامی، پنج نفر از این شهرستان به مجلس راه می یابند. این شهر به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی مشرق زمین با شهرهای شیان چین، کویت، بارسلون اسپانیا، فلورانس ایتالیا، سنت پیترزبورگ روسیه، ایاسی مجارستان، هاوانا کوبا، کوالالامپور مالزی، ایروان ارمنستان، استانبول ترکیه و لاهور پاکستان دارای پیوند خواهرخواندگی است. شهرستان اصفهان دارای مراکز متعدد بهداشتی و درمانی است و دانشگاهها و مراکز علمی بسیاری در آن مستقر هستند. استقرار ۳۴ هتل یک الی پنج ستاره در شهرستان اصفهان در برابر- صفر- هتل شهرستان کرج به تنهایی موید عدم برابری امکانات در این دو شهرستان است.

این در حالیست که اصفهان از جاذبه های گردشگری غیرطبیعی سالانه میلیاردها تومان درآمد ارزی - ریالی دارد اما شهرستان کرج با میزبانی از چهارمین جاده زیبای جهان نه تنها از آن درآمدی ندارد بلکه سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان برای جمع آوری زباله ها و ساماندهی جاده چالوس هزینه می‌کند. اجرای طرح های فاضلاب شهری که در شهرستان کرج هر بار به علت بی مهری مسئولان به بن بست می رسد در اصفهان سالهاست مورد استفاده شهروندان است.

استقرار ۷۶ شهرک صنعتی مصوب و در حال احداث در اصفهان به همراه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و... عوارض و مالیاتهای دهها میلیارد تومانی را برای آبادانی مرکز استان اصفهان به همراه داشته است حال آنکه بیش از ۸۰ درصد دفاتر مرکزی شهرکهای صنعتی البرز و کرج در تهران است و حتی نیروی کار خود را از سایر نقاط کشور جذب می کنند.

مرکز البرز و خراسان رضوی؛ حمل و نقل آرام مشهد و آشفتگی کرج!

خراسان رضوی که آرامگاه هشتیمن امام معصوم (ع) در مرکز آن قرار دارد، دارای پنج میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۹ نفر جمعیت است که دو میلیون و ۸۴۸ هزار ۶۳۷ میلیون نفر از این تعداد در شهرستان مشهد مرکز استان خراسان رضوی سکونت دارند. به گزارش خبرگزاری مهر در کرج، در حال حاضر مشهد مقدس شش نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و مقرر شده است افزایش آن نیز بررسی شود. این شهرستان دارای یکی از منظم ترین ناوگانهای حمل و نقل عمومی است و شهرداری های مشهد سالانه از میلیونها مسافر پذیرایی می کنند. اگرچه شهرستان کرج نیز یکی از گلوگاههای رفت و آمدی در کشور است اما بی شک همه ایرانیان نقطه اعصاب خرد کن "پل فردیس" را می شناسند و حتما ساعتها از وقت مفید خویش را پشت ترافیک ورودی های کرج سپری کرده‌اند. بر خلاف کرج که به تازگی رنگ و بوی سرمایه گذار داخلی و خارجی را می بیند هم اکنون در مشهد بیش از یکهزار میلیارد تومان فقط در بخش توسعه هتلها و مراکز اقامتی سرمایه گذاری شده است. هرچند برخی تصور می کنند تمام جاذبه گردشگری مشهد مقدس وجود آرامگاه امام ثامن (ع) است اما بد نیست بدانید در سایه تلاش و همدلی نهادهای فرهنگی مشهد هم اکنون ۱۲ موزه معتبر، دو پارک جنگلی ملی، دهها فرهنگسرا، خانه فرهنگ و... در این شهرستان فعال است و آنان دست در دست یکدیگر اماکن دیدنی مانند مسجد جامع گوهرشاد، مسجد هفتاد و دوتن، مسجد و حسینیه کرامت، امامزاده ناصر و یاسر و امامزاده یحیی بن زید بن علی بن الحسین (میامی) آرامگاه خواجه اباصلت، آرامگاه خواجه مراد، آرامگاه پیر پالاندوز، آرامگاه شیخ نخودکی، گنبد خشتی، گنبد سبز و... را مهیای بازدید گردشگران داخلی و خارجی کرده اند.

بر خلاف شهرستان کرج که به اصطلاح رفیق گرمابه و گلستان تهران است و تنها سه سینمای فعال دارد (به ازای هر هزار نفر یک صندلی سینمایی داریم) اما در حال حاضر هشت سینما با دهها سالن در مشهد فعالیت دارد و از لحاظ بافت ساختاری نیز هیچ شباهتی به سینما هجرت کرج ندارند.

البرز؛ سی و یکمین استان کشور از نظر امکانات ورزشی

نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: ‌استان البرز، سی و یکمین استان کشور از نظر امکانات ورزشی است و در این زمینه امکانات کافی در اختیار ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر در کرج، عزیز اکبریان افزود: استان تازه تاسیس البرز جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده اما به تناسب این امر، بسیاری از امکانات رفاهی را به میزان کافی در اختیار ندارد. وی ادامه داد: لازم است امکانات رفاهی به تناسب جمعیت و نیازها فراهم باشد و در اختیار ساکنان استانها قرار گیرد تا به کمک این امر بسیاری از مشکلات کاهش یابد و از افزایش میزان مهاجرت به استانهای مرفه تر جلوگیری شود. این مسئول عنوان کرد:‌ به عنوان مثال، امکانات ورزشی از مهمترین بخشهای امکانات یادشده است که به کمک آن می توانیم بسیاری از نیازها و ضروریات ورزشی را پاسخ دهیم و از خلاها بکاهیم.

وی اظهار داشت: استان البرز نیازمند افزایش امکانات ورزشی است ضمن اینکه شکوفایی استعدادهای ورزشی این استان بدون افزایش امکانات و اعتبارات ورزشی ممکن نیست.