گروه صنعتی صفا

مجموعۀ گروه صنعتی صفا به عنوان خانواده‌ای صنعتی، از شناخته شده‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود. شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، با ظرفیت تولیدی ۳۰‌هزار تن انواع لوله‌های فلزی و پروفیل در سال ۱۳۵۲ و در شهرستان ساوه تأسیس شد. ظرفیت فعلی این مجموعه به حدود ۲ میلیون تن ارتقا یافته ‌است که بزرگ‌ترین کارخانۀ تولید لوله و پروفیل خاورمیانه به شمار می‌رود.

‌ اما از همان ابتدا، گسترش فعالیت‌های شرکت و تنوع‌بخشی به محصولات آن به عنوان دستور کار اصلی مدّ نظر مدیران شرکت بود. ‌از همین رو در سال ۱۳۵۴ شرکت صنعتی و تولیدی استاد که وظیفۀ طراحی و ساخت سازه‌های سبک و سنگین ساختمانی و صنعتی را بر عهده ‌دارد، تأسیس و به مجموعه اضافه ‌شد. این کارخانه هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید سازه‌های فلزی در ایران است.

سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۵، شرکت گروه صنعتی آمل با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن انواع لوله و پروفیل در شهرستان آمل تأسیس شد که تأمین نیازهای استان‌های حاشیۀ دریای خزر را برعهده داشته و دارد. ‌ظرفیت فعلی این گروه، هم‌اکنون به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته‌است.

مجموعۀ دیگری که در سال ۱۳۷۰ تأسیس و به گروه صنعتی صفا ملحق شد،‌ شرکت نورد و لوله صفاست که عملیات احداث کارخانۀ آن از سال۱۳۸۰ آغاز شد. ‌این مجموعه با ظرفیت تولید ۱.۵میلیون تن انواع لوله‌های نفت،‌ گاز، ‌پتروشیمی و آب در شهرستان ساوه واقع شده است. از همان زمان، سالانه یک کارخانه به این مجموعه اضافه شده است؛ به طوری که اکنون ۴ کارخانۀ عظیم لوله‌سازی،‌ یک کارخانۀ پوشش داخلی و یک کارخانۀ پوشش خارجی پلی‌اتیلن راه‌اندازی شده و هم‌اکنون نیز برنامۀ احداث فاز دوم این مجموعه درحال اجرا است که شامل کارخانجات نورد ریل راه‌آهن و تیرآهن‌های ساختمانی و صنعتی است.

کارخانجات نورد و لوله صفا طوس نیز در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد. ‌این کارخانه با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن انواع لوله‌های آب از قطر ۲۰ تا ۱۲۰ اینچ، مسئولیت تولید و تحویل لوله‌های آب‌رسانی از سدّ دوستی به مشهد را بر‌عهده ‌داشت.

برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی صفا :

احداث کارخانجات سازه و ماشین‌آلات که شرکت آن با نام شرکت کارخانجات سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صفا، در سال ۱۳۸۵ در شهرستان ساوه تأسیس شده‌است.

از دیگر مجموعه‌های صنعتی در حال احداث، ‌شرکت نورد و لوله کارون است که کار ساخت آن در زمینی به مساحت ۲هزار و ۷۰۰ هکتار در شهرستان خرمشهر آغاز شده ‌است. ظرفیت این مجموعه تولید ۹.۲میلیون تن انواع فولاد و لوله‌های قطور است. با راه‌اندازی و بهره برداری از این کارخانجات، ‌نیاز کشور به انواع ورق‌های API با گرید تا X ۸۰ برطرف خواهد شد. ضمن آنکه این کارخانه از همان ابتدا توان صادرات تولیدات خود و ایجاد ارزش افزودۀ ‌بالایی خواهد داشت. ‌بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده، این کارخانجات از سال ۱۳۹۳ به تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید.

شرکت فولاد امیرکبیر آشتیان، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای این مجموعۀ صنعتی است که برای تولید حدود ۱.۵میلیون تن انواع پلیت و بلوم و تولید حدود یک میلیون تن انواع تیرآهن، ‌میلگرد و مقاطع فولادی طراحی شده است و در شهرستان آشتیان احداث خواهد شد. این کارخانه در بهمن ماه سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

پروژۀ ۳ نیروگاه عظیم ۵۰۰ مگاواتی نیز در شهرستان‌های ساوه،‌ خرمشهر و ایلام در دست اقدام و احداث است.

همچنین به‌تازگی با خرید بخشی از سهام شرکت‌های گالوانیزه فجر سپاهان کاشان (فولاد امیرکبیر کاشان) و سیم و کابل اهواز، مدیریت آنها را برعهده گرفته‌ایم که امیدواریم این دو کارخانه بتوانند علاوه بر تأمین نیاز داخلی به ورق گالوانیزه و کابل‌های زمینی و هوایی، در حوزۀ صادرات این تولیدات فعال شوند.

بحث اشتغال‌زایی یکی از مهمترین الزامات کشور است که با توجه به جمعیت جوان کشور، اهمیت این شاخص صد چندان است

تاکنون در شرکت‌ها و کارخانجات راه‌اندازی شده توسط گروه صنعتی صفا، برای حدود ۵ هزار نفر، شغل مستقیم ایجاد شده است که با راه‌اندازی کارخانجات جدید، نزدیک به ۷ هزار نیروی کار دیگر به مجموعه اضافه خواهد شد. البته باید گفت که این تعداد، تنها اشتغال‌زایی مستقیم مجموعه است و میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم گروه صنعتی صفا را نمی‌توان محاسبه کرد.

‌سابقۀ گروه صنعتی صفا در کسب مقام صادرکننده ‌نمونه در چند سال نشان از توجه به بحث صادرات دارد

در واقع امروز بیش از ۹۸ درصد از لوله و پروفیل تولیدی توسط گروه صنعتی صفا به خارج از میهن عزیزمان صادر می‌شود که این خود نشان از کیفیت بالا و رضایت مشتریان خارجی از محصولات این گروه است.