شماره روزنامه ۶۱۳۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۵ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۱۳۵

  • بورس در سراشیبی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته به سطح یک‌میلیون و ۹۷۰‌هزار واحدی رسید که کمترین مقدار این شاخص از ۱۰ آبان سال گذشته تلقی می‌شود. شاخص‌کل بورس در هر پنج روز معاملاتی هفته‏‏‏‏‏‌ای که گذشت، جامه سرخ به تن کرد و با کاهش ۴.۵۹‌درصدی همراه شد. افت شاخص‌کل در هفته گذشته در حالی رقم خورد که دلار در سامانه نیما که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر بورس است، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در روز چهارشنبه این نرخ در آستانه فتح کانال ۴۹‌هزار‌تومان قرار گرفت. بورس تهران در ماه‏‏‏‏‏‌های اخیر علاوه بر رنجش از ناحیه ریسک‏‏‏‏‏‌های سیستماتیک، از اهمال و بی‏‏‏‏‏‌برنامه‏‏‏‏‏‌بودن سیاستگذار بورسی نیز رنج برده است.
  • ایستگاه پایانی نزول؟

    دنیای اقتصاد: سرخ‌پوشی شاخص‌های اصلی بازار طی هفته اخیر با افت ارزش معاملات همراه بود؛ به طوری که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته در سایه تنش‌های ادامه‌دار منطقه‌ای و بین‌المللی و حال ناخوش سهامداران حدود ۴.۵۹‌درصد افت ارتفاع هفتگی را به ثبت رساند و درنهایت در سطح یک‌میلیون و ۹۷۰‌هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار دوهفته پیش افت ۱.۶۲‌درصدی را به ثبت رسانده بود. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با نزول ۳.۷۲درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۵۵‌هزار و ۶۳۷واحدی قرار گرفت.
  • پرتفوی متناسب با بودجه ۱۴۰۴ چیست؟

    علی فراقی/کارشناس بازار سرمایه
    بودجه سال ۱۴۰۴ دارای نکات مثبت و منفی بسیاری است و باید جزءبه‌‌‌جزء بررسی شود. هرچند در وهله اول از نگاه خیلی از تحلیلگران مطلوب نبود؛ اما می‌‌‌توان آن را منبسط‌‌‌تر از سال گذشته دانست. گرچه برخی نگاه‌‌‌های انقباضی که در بودجه وجود دارد ناگزیر از گذشته است که به اسناد بودجه سال‌های آینده تحمیل شده است و می‌‌‌تواند گام‌‌‌به‌‌‌گام کاهش یابد. اما در مجموع، سند بودجه ۱۴۰۴ نسبت به وضعیت اقتصادی، واقع‌‌‌گرایانه تنظیم شده است. همچنین این سند، توجه زیادی به برنامه هفتم دارد که می‌‌‌تواند به نوبه خود اثرات اقتصادی خود را نشان دهد. یکی از موارد مهم و مثبت در بودجه، واگذاری شرکت‌های دولتی است که با رشد ۱۲۵درصدی همراه بوده است.
  • زمان، مشکل بورس را حل می‌کند؟

    عاطفه چوپان: بازار بحران‌‌‌‌‌زده بورس هفته دیگری را پیش‌رو دارد، هفته‌ای که به اعتقاد برخی تنها با تزریق نقدینگی به روزهای متفاوتی برای بازار تبدیل خواهدشد. از دید عده‌ای از کارشناسان دو بحران پیش‌روی بازار سرمایه است اما مرور زمان می‌تواند افت را تقلیل داده و کاهش انتظارات منفی حتی منجر به رشد شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر