شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۲ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۰۹۲

  • دومین رشد هفتگی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد نماگرهای سهامی همراه شد. شاخص‌کل بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۱.۹۲‌درصدی همراه شد تا برای دومین هفته متوالی این شاخص در مدار سبز قرار بگیرد. رشد شاخص‌کل در دو هفته اخیر در حالی رخ‌داده که این شاخص در پنج هفته پیش از آن با کاهش ارتفاع همراه شده بود. پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران بازار با هجوم مجدد ریسک سیستماتیک همراه شد و چندهفته منفی را تجربه کرد.
  • دوراهی اوراق و سهام

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: سبزپوشی نماگرهای اصلی بازار به معاملات هفته منتهی به ۷شهریورماه رنگ‌وبوی متفاوتی بخشید. دماسنج اصلی بورس تهران هفته گذشته زیر سایه تداوم محدودیت دامنه نوسان و مشخص شدن ترکیب کابینه دولت جدید، حدود ۱.۹۲درصد افزایش ارتفاع هفتگی به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۷۶هزار واحدی ایستاد. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام، با صعود ۱.۴۵درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۴۸هزار و ۲۷۱واحدی قرار گرفت.
  • صعود بورس چقدر جدی است؟

    امیرحسین جنانی/کارشناس بازار سرمایه
    دو عامل بسیار مهم برای برگشت بورس تهران به مسیر صعودی در گام نخست نرخ سود و در گام بعدی تداوم روند صعودی نرخ دلار نیماست. هر دو به نوعی تحت تاثیر سیاستگذاری‌های بانک مرکزی هستند و وابسته به تغییر ریل سیاستگذاری‌های وزارت اقتصاد خواهند بود. با نگاهی اجمالی به روند بازار سهام مشاهده می کنیم که استارت سرازیر شدن جریان پول به بازار سهام با تغییر یکی از این دو مولفه اثرگذار آغاز خواهد شد. بنابراین اگر همچنان شاهد حجم بالای دادوستدها نیستیم و بازار عاری از هیجان در صف خرید است، به این دلیل است که تکلیف این دو متغیر مهم و اثرگذار مشخص نیست و سرنوشت آنها در ابهام محض است. بسیاری از بانک‌های ناتراز نیز که حتی گزارش‌های مالی آنها از جذابیت برخوردار نیست، پول‌های بزرگ و اعداد بالای ۳۰ درصد را پیشنهاد می‌دهند تا وقتی چنین مواردی کنار دست بازار سهام قرار دارد و چشم‌انداز مشخصی برای آن قابل‌تصویر نیست؛ دل بستن به رشد P/E تاحدودی دور از انتظار خواهد بود. اگر فرض کنیم نرخ تورم در حال کاهش است قاعدتا نرخ بهره اسمی هم باید در مسیر کاهشی حرکت کند.
  • ضروری‌‌‌‌‌ترین مشکلات ساختاری بورس چیست؟

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به وعده‌‌‌‌‌های مهم دولت چهاردهم، به‌نظر می‌رسد اکنون فرصت مناسبی است برای طرح‌کردن مشکلات ساختاری درون بازار سرمایه، مشکلاتی که باعث‌شده بازار سرمایه در ارزنده‌‌‌‌‌ترین و پایین‌ترین سطوح قیمتی قرار بگیرد. مهم‌ترین توصیه‌‌‌‌‌ای که می‌توان به دولت جدید و سازمان بورس و اوراق‌بهادار داشت، این است که باید شرایطی را برای بورس رقم بزنند که شرکت‌ها، آرزوی عرضه‌شدن در بازار سرمایه را داشته باشند تا بتوانند از موهبت‌‌‌‌‌های آن بهره‌مند شوند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر