شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۰ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۰۷۰

  • روز سرگردانی بازار سرمایه

    دنیای اقتصاد: شاخص اصلی بازار سهام، با افت بیش از ۶۱هزار واحدی به مرز ۲میلیون واحد رسید. بورس تهران با ریسک‌‌‌های اقتصادی فراوان به استقبال تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای رفت. این میزان از افت شاخص کل از ۲۶تیرماه ۱۴۰۲ بی‌‌‌سابقه بوده است. شاخص هموزن بر خلاف نماگر اصلی بازار سهام، با افت به مراتب سهمگین‌‌‌تر، به محدوده ۱۵فروردین۱۴۰۲ رسید و کف آبان سال قبل را از دست داد. طی دو روز معاملاتی اخیر افت بیش از ۵درصدی شاخص بازار سهام و کاهش ۶درصدی نماگر هموزن نیز در کانون توجه بورسی‌‌‌ها است.
  • بورس‌هراسی در ۴۸ ساعت

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: ترس بورس‌بازان در دو روز معاملاتی اخیر شرایطی را به وجود آورده که طی آن نماگر اصلی با بیش از ۱۱۰‌هزار واحد عقب‌نشینی همراه شد. این در حالی است که بعد از گزارش‌های نامطلوب فصل بهار، اکنون نیز گزارش عملکرد تیرماه شرکت‌ها چشم‌‌‌انداز مورد‌انتظار را ترسیم نمی‌کند، اما اهالی بازار سهام روز گذشته نیز همانند روزهای ماقبل آن ترجیح دادند که در سمت فروش فعال شوند. به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه در کلیت فضای اقتصادی کشور ریسک‌ها همچنان پابرجا هستند؛ بنابراین دلیلی برای ورود پول به بازار وجود ندارد. ریسک فضای پرتنش منطقه‌ای، ‌‌‌ابهامات کابینه دولت پزشکیان و احتمال تغییر رویه قیمت حامل‌‌‌های انرژی از جمله مهم‌ترین ریسک‌های سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه به شمار می‌رود؛ وضعیتی که تا اینجای کار سهامداران حقیقی را مجاب به فروش کرده است.
  • بورس حمایت خود را از دست داد

    بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته با افت قابل توجهی همراه بود و بازار نقاط حمایتی خود را از دست داد. با توجه به روند نزولی در آخر هفته گذشته و همینطور روز شنبه، بسیاری از فعالان بازار منتظر محدود شدن دامنه نوسان از سوی سازمان بودند؛ اما شاهد چنین رخدادی نبودیم.
  • هفته پرریسک بازارها

    فرزانه صالحی /کارشناس بازار سرمایه
    بازارهای مالی جهانی و داخلی هفته متلاطمی را پشت سر گذاشتند. در بازار جهانی هم‌زمانی ضعف شاخص دلار، کاهش شدید بازدهی اسناد خزانه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آمریکا و ضعف غیرمنتظره در بازار کار آمریکا با انتشار داده‌ها در روز جمعه، انتظارات از احتمال کاهش رشد اقتصادی و حاکم شدن فضای رکودی در اقتصاد را در ذهن فعالان بازار پررنگ کرده و باعث شد بورس ایالات متحده یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های خود را در آخرین روز معاملاتی تجربه کند. در این میان جلسه چهارشنبه هفته گذشته فدرال رزرو از این جهت برای بازارهای جهانی حائز اهمیت بود که فعالان بازار به دنبال سرنخ‌هایی از روند کاهش نرخ بهره برای ماه‌های آتی بودند، چرا که سه دوره متوالی کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر، این انتظار را در ذهن بازار ایجاد کرده بود که نخستین کاهش نرخ بهره در نشست سپتامبر رخ خواهد داد و تاثیرات آن در بازار پرایس شده است.
  • تقویت شائبه رهاسازی بورس

    ابراهیم سماوی/تحلیلگر بازار سرمایه
    روز گذشته بازار سرمایه طبق انتظاری که می‌رفت یکی از روزهای بسیار خونین خود را پشت سر گذاشت. در این خصوص شاید نهاد ناظر نتواند مستقیما درباره ریسک‌هایی که به بازار سرمایه سرایت پیدا می‌کند، اقدامی انجام دهد؛ اما با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند نقش نظارتی خود و همچنین حمایتی از سهامداران را به خوبی ایفا کند. یکی از ابزارهایی که در این خصوص در دست نهاد ناظر است مربوط به بحث دامنه نوسان است. اگر یک نگاه کلی به دامنه نوسان داشته باشیم و بخواهیم ویژگی دامنه نوسان را ذکر کنیم، باید گفت در بازار سرمایه به‌رغم عمده بازارهای سرمایه جهانی ما دامنه نوسانی داریم که–به جز صندوق‌ها- کمتر از ۱۰درصد است و این موضوع در کمتر بازار پیشرفته‌ای در دنیا دیده می‌شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر