شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۴۴ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۵۹۴۴

  • حبس احتیاط در بورس

    دنیای اقتصاد-گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف مجدد شاخص کل بود. پس از سه روز افت پی‌در‌پی شاخص کل، دیروز بازار شاهد معاملات کم‌رمقی بود که در آن نماگر اصلی بازار برای دومین روز زیر سطح مهم ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد قرار گرفت. طی یازده ماه گذشته این سومین باری است که شاخص سهام در مقابل این سطح روانی مهم کم می‌آورد. از ابتدای هفته شاخص کل سهام تحت تاثیر معاملات منفی در بازارهای موازی قرار گرفت؛ طی سه روز گذشته نمادهای بزرگ نتوانستند نمایشی قوی از خود نشان دهند. این در حالی است که شاخص هموزن وضعیت مطلوب‌تری را پشت سر گذاشت. با‌این‌حال افت‌وخیز بازار سهام در هفته‌های گذشته به اندازه‌ای بوده که به خروج پول حقیقی سرعت بخشیده است.
  • سرگردانی ادامه‏‏‌دار بورس

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران برای سومین روز متوالی با کاهش ارتفاع شاخص کل همراه شد. آشفتگی، حیرانی و سرگردانی از رصد تحرکات و رفتارهای سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر به‌‌‌‌وضوح قابل‌‌‌ردیابی است و بازیگران بازار به‌‌‌دنبال دستیابی به سرنخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای تصمیم‌گیری درخصوص ماندن و ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادن در بورس تهران یا بخشیدن عطای بازار به لقای آن هستند. به هر روی باید دید که در روزهای آتی برآیند کدام‌‌‌‌یک از نیروهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه، خواهد توانست جریان مخالف را نیز با خود همراه کند و روند مثبت یا منفی را در بازار سهام رقم بزند.
  • آخرین امیدها برای صعود

    الهه نعمتی/کارشناس بازار سرمایه
    چهارمین روز معاملاتی هفته، در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با اندکی افت در محدوده ۲میلیون و ۹۷هزار واحدی به کار خود پایان داد. افت یک‌هزار و ۲۰۰واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با رشد ۰.۰۹درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۳۸هزار و ۷۶۹واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱۸درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۵هزار و ۴۳۰واحدی کار خود را به اتمام رساند.
  • ریسک ترامپ در بورس‌ها

    روند نزولی بورس ایران و چین درحالی است که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، سهام این بازارها در ارزان‌ترین سطح هستند. به نظر می‏رسد بی‏اعتمادی سرمایه‏گذاران مانع رونق مجدد این دو بازار شده است. هرچند بورس چین طی روز گذشته واکنش مثبتی به وعده‌های دولتی نشان داد اما عملکرد این بازار از ابتدای۲۰۲۴ نشان از بی‏اعتمادی سرمایه‌گذاران به اثرگذاری سیاست‏های دولت چین دارد. ظهور دوباره ترامپ نیز بر ترس‏ها از آینده افزوده است. اگر خطر قدرت‌گیری مجدد ترامپ برای چین تعرفه‌های سنگین‌تر و تحریم کالا است، برای ایران نیز احتمالا دستاوردی نخواهد داشت.
  • ریزش یا عقبگرد؟

    دنیای اقتصاد -عاطفه چوپان: «مثل بوکسوری که گوشه رینگ افتاده و تا می‏‏‌خواهد به خود بیاید ضربه بعدی را می‌خورد، بورس در حال خوردن ضربه‏‏‌های متوالی است.» این تشبیه یکی از تحلیلگران از وضعیت فعلی بازار سرمایه به‌عنوان شفاف‌ترین و مولدترین بازار موجود در کشور است. بازار سرمایه در سالی که ۱۰ماه و نیم از آن گذشته، بیش از هر چیز دیگری از سیاستگذار ضربه خورده است. تصمیمات دولتی که با وعده در اولویت قرار دادن بازار سرمایه بر سر کار آمده، تا به اینجای کار عموما به ضرر این بازار تمام شده است. در هفته‏‏‌ منتهی به ۱۸بهمن‌ماه شاخص کل بورس کانال حمایتی مهم ۲.۱میلیون واحدی را نیز از دست داد. روز گذشته ۱۷بهمن‌ماه ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم بورس و فرابورس با قرار گرفتن در کانال ۳هزار و ۴۱۶واحدی کمترین مقدار را از ۲۷آبان‌ماه تاکنون ثبت کرد. تحلیلگران البته معتقدند با توجه به کاهش ریسک‌های سیستماتیک چنانچه ضربه دیگری از سوی دولت متوجه بازار سرمایه نباشد این بازار در ادامه و تا پایان سال وضعیت رو به رشدی خواهد داشت.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر