شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۱۵ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۵۹۱۵

  • چهره بورس‌های تحریم شده

    دنیای اقتصاد : مشابهت دو کشور ایران و روسیه تنها به رشد یکسان حدود ۴۴درصدی بازارهای سهام آنها منتهی نمی‏شود. این دو کشور در دو سال گذشته بیشترین تحریم‏ها را نیز متحمل شده‏اند. هرچند با بررسی متغیرهای اقتصادی این دو کشور، می‏توان گفت شرایط اقتصادی ایران آینه‏ای از شرایط اقتصادی روسیه در سال‌های آینده است.
  • دوراهی بورس

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: نماگر اصلی بورس تهران از ابتدای زمستان با سرمای عجیبی اخت شده؛ به‌طوری‌که با ثبت افت ۱.۰۹درصدی طی این مدت مجددا با فضای ناامید‌کننده‌ای مواجه شده است. بازار سهام هفته‌های آخر پاییز را نیز نزولی به پایان برد و نتوانست وضعیت رضایت‌بخشی را برای سهامداران رقم بزند.
  • درس‌هایی از هفته سرخ بورس در سال ۹۸

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: برای سومین روز متوالی، کاهش قیمت سهام در تالار شیشه‌ای ادامه داشت تا هفته جاری معاملاتی نیز برای سهامداران آورده خاصی نداشته باشد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل با ۰.۴۴درصد کاهش ارتفاع همراه شد و در سطح ۲میلیون و ۱۵۸هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، افت ۰.۲۷درصد داشت. بدین ترتیب بعد از روز نخست هفته، بازار اکنون سه روز معاملاتی است که جامه سرخ به تن می‌کند. در روز گذشته، ۱۹۱میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رقم ۴هزار و ۴۷۱میلیارد تومان را ثبت کرد.
  • فرار از خانه امن

    دنیای اقتصاد -عاطفه چوپان: یکی از مشکلات اساسی بورس ایران حضور سرمایه‌گذاران کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و گاهی حتی روزانه و ساعتی در بازار است. البته در تمام بازارهای سهام دنیا عده‌ای هستند که اقدام به شناسایی سودهای کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و نوسان‌گیری در بازار می‌کنند اما مساله این است که این افراد ‌درصد کمی از این بازارها را تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که سهامداران حقیقی اندکی هستند که در بازار سهام ایران سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، اما در نگاهی به شاخص بازدهی بازارها طی ۱۰سال اخیر تفاوت قابل‌توجهی بین بورس با سایر بازارهای موازی از جمله سکه، ارز، مسکن و خودروست، با این‌وجود سوال اساسی همچنان این است که با وجود بازدهی بهتر بورس نسبت به سایر بازارها چرا اکثر سرمایه‌گذاران در این بازار ماندگار نمی‌شوند.
  • رابطه رشد اقتصادی و بورس

    نوید سالک/ کارشناس بازار سرمایه
    بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است و بالطبع هرچه روابط، چهارچوب و ساختار این بازار صحیح‌تر بنا نهاده شود، قابلیت اتکای بیشتری به عنوان نشانگر وضعیت اقتصادی کل جامعه خواهد داشت. یکی از عواملی که تاثیر بلندمدت و پایدار بر وضعیت بازار سرمایه را نشان می‌دهد اما فعالان این بازار کمتر به آن توجه کرده و مطالبه‌گری کمتری در راستای تحقق آن از سوی سیاستگذاران انجام می‌شود، رشد اقتصادی است. بدون تردید افزایش میزان تولیدات شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه منجر به افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد شد و این عامل علاوه بر اینکه به افزایش سطح رفاه عمومی جامعه (اعم از سهامداران و عموم افراد) منتهی می‌شود، باعث افزایش سودآوری مداوم و باثبات شرکت‌ها نیز می‌شود.
  • جزئیات واریز خسارت طرح «سهام یار»

    سنا: محمد مهدی، کارشناس مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق تثبیت بازار سرمایه، در رابطه با جزئیات طرح «سهام‌یار» که در سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمد، اظهار کرد: بازار سرمایه بعد از شهریورماه سال گذشته با چالش‌های متعددی مواجه شد که به موجب آن، شاهد افزایش نااطمینانی‌ها و التهابات در بازار سرمایه و در نتیجه کاهش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه بودیم.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر