شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

  • سنجش بورسی دولت‌ها

    دنیای اقتصاد: ۲۳روز تا انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باقی مانده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیداها، در حال ارائه برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت بازار سهام هستند. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد دولت‌ها در بازار سهام پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که بهترین عملکرد متوسط سالانه شاخص کل در دوره دوم دولت «تدبیر و امید» و بدترین عملکرد شاخص کل به نخستین دوره «دولت بهار» اختصاص داشته است. باید به این نکته توجه کرد که در دولت دوازدهم رشد انتظارات تورمی مهم‌ترین محرک جهش چشم‌گیر شاخص بود که البته فقدان اعتماد عمومی ایجادشده در آن زمان، باعث بی‌میلی فعالیت بورسی در دولت سیزدهم شد. اما سرمایه‌گذاران در بازار سهام چه انتظاراتی از دولت آینده دارند؟ به نظر می‌رسد کاهش مداخلات اقتصادی، حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارز چندنرخی، تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی و کاهش ریسک‌های سیاسی می‌تواند دولت چهاردهم را به نسبت دولت‌های قبل در زمین بورس برنده کند.
  • آرامکو؛ بازنده سیاست‏‏‌های دستوری

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: آرامکو علاوه ‌‌‌بر اینکه بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیاست، کم‌‌‌هزینه‌‌‌ترین تولیدکننده نفت جهان نیز محسوب می‌شود. این شرکت نفتی یکی از پنج‌شرکت بزرگ دنیاست و هزینه بسیار پایین تولید نفت یکی از مزیت‌‌‌های مهم آن در افق بلندمدت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با وجود این، قیمت‌گذاری‌‌‌های جدید سهام این شرکت نشان از تردید سرمایه‌گذاران و افت قیمت سهام این مجموعه دارد.
  • گذر از مرحله خبر درمانی

    عاطفه چوپان: در هفته سه روزه‌ای که بر بازار سرمایه گذشت، شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران مجموعا ۰.۱۹درصد منفی شد، ۶۲۹‌میلیارد‌تومان سرمایه از بازار خارج شد و میانگین ارزش معاملات در سطوح حداقلی ۲۱۵۵‌واحدی بود. با وجود اخبار خوشی که هفته گذشته به بازار مخابره شده‌بود، در سایه تعلل برای اجرا بازار سرمایه ناامیدتر از قبل شد و اخباری که می‌توانست در صورت وقوع بسیار به بازار کمک کند نیز اثر خود را تا حدود زیادی از دست داد.
  • چالش بزرگی به نام دلار نیما

    علیرضا خان‌محمدی/ تحلیلگر ارشد بازار سرمایه
    در زمان شروع تحریم‌ها با آمدن ترامپ و خروج او از برجام در دولت آقای روحانی در بهار ۱۳۹۷ ارز تخصیصی ۴۲۰۰تومانی برای مقابله با جهش ناگهانی و کنترل قیمت دلار شکل گرفت که از همان ابتدا شکست‌خورده بود؛ اما در همان زمان از جهش ناگهانی قیمت تمام کالاها جلوگیری کرد.
  • بازار سرمایه موتور محرک تولید شود

    سنا: نادر اسدی نهاری، مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، با بیان اینکه تقویت شفافیت در اقتصاد با پرهیز از تصمیمات خلق‌‌‌الساعه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: فاصله دلار نیمایی و آزاد، شرکت‌های تولیدی را دچار بحران می‌کند.
  • باخت بورس به مسکن در پنجره ۴ ساله

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بــازار مسکن و بــازار سهام، همــــواره به عنوان دو رقیب سنتی در میان بازارهای دارایی و گزینه‌های سرمایه‌گذاری مطرح بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان فروردین‌ماه سال جاری، بازار مسکن پایتخت گوی سبقت را از بازار سهام ربوده است و سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان ملکی، بازدهی بیشتری نسبت به سهامداران بورس تهران کسب کرده‌اند. از ابتدای سال ۹۹، میانگین قیمت مسکن در تهران با رشد ۴۲۲درصدی همراه شده و شاخص کل بورس تهران نیز ۳۳۱درصد رشد را ثبت کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازار سهام قافیه را به شکل معناداری به بازار رقیب باخته است.
  • بورس در مسیر محرک جدید؟

    دنیای اقتصاد: زنگ پایان معاملات دو روز ابتدایی دومین هفته خردادماه در حالی نواخته شد که نماگرهای اصلی بازار زیر سایه تحولات و ریسک‌های گوناگون، روزهای کم ‌افت و خیزی را به ثبت می‌رسانند. در این میان می‌توان به بمباران بازار با اخبار مثبت گوناگون اشاره کرد که در صدر آن افزایش دلار نیما به محدوده‌های ۴۲هزار تومانی و داغ شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های خودروسازی قرار دارد. با وجود اینکه از هفته گذشته فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد کاهش پیدا کرده، اما همچنان شکاف میان این دو نرخ به میزانی است که بازار از افزایش دلار نیما به محدوده‌های فراتر از نرخ‌های فعلی منتفع شود. از طرفی اخبار تجدید ارزیابی دارایی بنگاه‌های اقتصادی که در گردباد حوادث نیمه دوم سال گذشته گم شد، اکنون توانسته است فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد. امروز قرار است جلسه سران قوا برای تسریع عملیاتی شدن این محرک جدید تشکیل شود.
  • آدرس غلط به بورس‌بازان

    دنیای‌اقتصاد: شاخص‌کل بورس تهران در هفته‌های گذشته روند پرنوسانی را گذرانده است.در آخرین روز معاملاتی هفته نماگر اصلی بازار نه‌تنها نتوانست به مدار مثبت بازگردد، حتی مجددا متزلزل نیز ظاهر شد.هفت روز است که معاملات تالارشیشه‌ای با محدودیت دامنه‌نوسان کار خود را جلو می‌برد و این درحالی است که به‌نظر می‌رسید ‌پس از فروکش‌کردن شوک‌‌‌‌‌‌‌ نشات‌گرفته از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، جریان دادوستدهای سهامی به حالت عادی بازگردد اما اصرار سیاستگذار بورسی بر این استراتژی سبب‌شده تا در روزهای اخیر بورس‌بازان محتاط‌‌‌‌‌‌‌ترعمل کرده و از خرید سهام تا حدی خودداری ‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • آخرین امید بورس به دولت سیزدهم

    عاطفه چوپان: بازار سهام که از اوایل امسال با توجه به ریسک‌های بزرگی از قبیل ریسک‌های سیستماتیک و همچنین افزایش روزافزون نرخ بهره و سرکوب نرخ دلار در سامانه نیما و... وضعیت بدی را پشت‌سر گذاشته، حالا در امید آخر خود به دولت سیزدهم در انتظار وقوع تصمیماتی است که تیم اقتصادی دولت به‌منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه در دقیقه۹۰ اتخاذ کرده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر