شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • ۳ شرط پایداری صعود بورس

    دنیای اقتصاد: برای دومین روز متوالی رشد شاخص‌های تالار شیشه‌ای ادامه‌دار بود. با رشد روز گذشته، شاخص کل در دو روز متوالی ۱.۳۵درصد رشد داشته است و در سطح ۲میلیون و ۸۶هزار واحد قرار گرفت. اخبار مثبتی که در روزهای اخیر در صحنه بازار سهام مخابره شد، مهم‌ترین دلیل سبزپوشی شاخص‌های سهامی است. اما به نظر می رسد عدم رشد دلار نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و بی‌اعتمادی موجود در صحنه معاملات، چالش‌های پیش‌روی بازار سهام در مقطع فعلی محسوب می‌شوند.
  • رصد مشاغل حوزه مالی

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: در سراسر دنیا، کارهای موجود در حوزه مالی اصولا درآمد بالایی دارند که به معنای تقاضای زیاد شرکت‌ها برای این مشاغل است. با وجود این، شرایط موردنیاز برای ورود به این مشاغل نیز بسیار سخت بوده و با پاداش و دستمزد بالای این مشاغل در تعادل است. داشتن مدرک کارشناسی برای بسیاری از این مشاغل، الزامی است. بسیاری از متخصصان فعال در این حوزه نیز تحصیلات ارشد یا دکترا در زمینه ام‏‏‌بی‏‏‌ای، اقتصاد، مالی و رشته‏‏‌های مشابه دارند.
  • احتمالات خوش‌بینانه بورسی

    عاطفه چوپان
    بانک‌مرکزی روز سه‌‌‌‌‌شنبه سیگنال‌های مهمی از جمله کنترل قانونی نرخ سود بانکی و نظارت بیشتر روی این موضوع و چشم‌‌‌‌‌انداز کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ دلار نیما را به بازار مخابره کرد که در نتیجه افزایش نرخ اخزاها و کاهش نرخ بازدهی آنها به سطوح ۳۴ و ۳۵ در سررسیدهای بلند و ۳۱ و ۳۲ در سررسیدهای کوتاه به‌وقوع پیوست و عملیاتی شد. همچنین نرخ دلار نیما نیز از مبلغ ۴۲‌هزار‌تومان رد شد که این دو عامل شوک خوبی را به بازار جهت تغییر روند مثبت داد.
  • حمایت دسته‌جمعی از بورس

    پس از مدت‌ها بورس تهران در کلیت خود یک روز سبز معاملاتی را پشت سر گذاشت. روز گذشته رئیس سازمان بورس با حضور در ساختمان میرداماد با رئیس کل بانک مرکزی دیدار کرد. صحبت‌های وزیر اقتصاد درخصوص چهار اقدام برای حمایت از بازار سهام نیز از عوامل استقبال از بازار در روز گذشته بود.
  • شارژ بورس از میرداماد

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: نخستین روز مثبت کم‌جان نماگر اصلی بازار در هفته جاری معاملاتی رقم خورد. روز گذشته سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع محدودی داشتند. در این میان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که زیر سایه محدودیت دامنه نوسان پنج‌روزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، پس از چند روز نزول متوالی و سقوط به کانال ۲میلیون واحدی، روز گذشته با افزایش ارتفاع ۰.۵۷درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح ۲میلیون و ۶۹هزار واحدی قرار گرفت.
  • تحدید دامنه نوسان و اثر آن بر بازار سهام

    هلن عصمت‌پناه / مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی
    دامنه نوسان یکی از قوانین مهم در شرایط هیجانی بازار است. طبق این محدودیت، قیمت هر سهم در هر روز معاملاتی حداکثر به همین میزان دامنه نوسان اعلام‌شده می‌‌‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. محدودیت دامنه نوسان توسط قانون‌گذاران بازار برای حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران در برابر نوسان‌های شدید قیمت سهام که معمولا به واسطه عدم‌تعادل در عرضه وتقاضا یا معاملات سفته‌بازی ایجاد می‌شود، ایجاد شده است. طبق ماده ۳۲ قانون بازار سرمایه، در صورت وقوع شرایط اضطراری، هیات‌مدیره سازمان بورس می‌‌‌تواند معاملات را حداکثر به مدت سه‌روز متوقف کند.
  • اهداف توسعه‌‌‌ای سپرده‌‌‌گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۳

    محمد باغستانی، مدیرعامل سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با بیان اینکه حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از اهداف ویژه در همه فعالیت‌‌‌های شرکت عملیاتی شده است، اظهار کرد: بر همین اساس کمیته‌‌‌های تخصصی زیرمجموعه هیات‌مدیره که شامل «کمیته حسابرسی، کمیته مدیریت ریسک حاکم بر کسب‌وکار، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته انتصابات و جبران خدمات، کمیته صندوق تضمین تسویه، کمیته ساختمان و کمیته پایش ریسک تضامین دریافتی شرکت» است، برای اجرای دقیق حاکمیت شرکتی به عنوان بازوی اجرایی و مشورتی هیات‌مدیره در جهت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و تحقق اهداف ترسیم‌شده شکل گرفته است. وی افزود: شرکت‌هایی که سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انگیزه راهبری، سهامدار عمده آنهاست، شامل «شرکت مدیریت دارایی مرکزی با ۴۹‌درصد سهامداری که نقش خدمت‌رسانی در زمینه انتشار ابزارهای مالی اسلامی را ایفا می‌کند، شرکت سمات سامانه با ۹۹.۹۷‌درصد سهامداری که با هدف توسعه نرم‌افزارهای موردنیاز شرکت تاسیس شده و شرکت مرکز مالی ایران با ۲۰‌درصد سهامداری که خدمات آموزشی و تحقیقاتی بازارهای مالی را ارائه می‌دهد» است.
  • بورس در لباس سبز

    دنیای اقتصاد: در هفته‌های اخیر علائم حیاتی جدی از سوی متقاضیان سهام در این بازار دیده نشده؛ این در حالی است که بازارهای موازی از ابتدای هفته رفته‌رفته به روند صعودی بازگشتند. اما بازار سهام در هفته‌های گذشته به‌‌‌‌‌‌رغم برخی انتظارات با افت مستمر شاخص کل همچنان دست‌به‌گریبان است. البته دیروز دماسنج بورس رشد محدودی را ثبت کرد اما روند بازار سهام نشان می‌دهد بورس کنونی با وجود روند متزلزل شاخص کل و ارزش معاملات خرد ناچیز، چیزی برای عرض‌اندام ندارد.
  • داوجونز؛ شاخصی افتضاح اما مهم

    محدثه علیزاده: میانگین صنعتی داوجونز (DowJones) اکنون بیش از آنکه شاخصی زنده و قابل‌اتکا باشد، شاخصی متعلق به تاریخ محسوب می‌شود. این شاخص در حال‌حاضر بدترین عملکرد خود را نسبت به S&P۵۰۰ از اوایل دهه‌۱۹۸۰ داشته‌است. کوچک‌بودن داوجونز موجب‌شده کمیته آن برای جایگزینی سهام جدید با قدیم بسیار محتاطانه رفتار کنند و اغلب زمانی با این جایگزینی موافقت کنند که سهام جدید عملکرد میان‌مدت مطلوبی دارند.
  • بورس آرام گرفت

    عاطفه چوپان: بازارهای موازی کمی بعد از مشخص‌شدن ابعاد حادثه‌‌‌‌‌ای که برای رئیس‌جمهور و تیم همراه او اتفاق افتاد از حالت ترس خارج شدند و به تعادل رسیدند، بازار سهام اما تا قبل از معاملات روز گذشته در ترس و ابهام باقی‌ماند و با وجود ارزندگی ذاتی با صف‌‌‌‌‌های فروش طولانی و ریزش‌های قابل‌توجه مواجه بود. ارزش معاملات به کف‌های تاریخی خود رسید ‌و شاخص‌های بورس کف‌های حمایتی متعددی را از‌دست ‌دادند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر