شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • تله بورسی دامنه نوسان

    دنیای اقتصاد: بورس تهران سه‌روز متوالی است که در تله دامنه نوسان گیر افتاده است. پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه او، دامنه تحرکات بورس به ۲درصد کاهش پیدا کرد. تداوم کاهش اجباری نوسانات بازار، سبب شد تا اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش بزنند. این درحالی است که ریسک تصمیمات ناگهانی نیز بر بازار سایه افکنده است. مجموعه این عوامل، سبب شده است تا دست بازارگردان برای کنترل بازار نیز بسته شود و صندوق‌های سهامی با وجود آنکه به نقدشوندگی بالا معروف هستند، با صف فروش مواجه شوند. به نظر می‌رسد شرایط ویژه‌ای که بورس با آن مواجه شده است طی۱۹روز معاملاتی آینده و تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد. انتظار می‌رود دولت جدید با کاهش دخالت‌های مستقیم خود در معاملات بورس تهران و سودآوری شرکت‌ها در صورت‌های مالی و همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری، بازار سرمایه را به روزهای رونق بازگرداند.
  • افزایش دامنه انتظارات بورسی‌ها

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: دومین روز سرخ‌پوشی تابلوی معاملاتی بازار در هفته جاری زیر سایه محدودیت دامنه نوسان در ششمین روز خردادماه به ثبت رسید؛ به طوری که شاخص اصلی بورس تهران کاهش ارتفاع نامطلوبی را با تشکیل صف فروش بیش از ۵۰ درصدی نمادهای بازار تجربه کرد و با کاهش ارتفاع حدودی ۰.۹۳درصدی همراه بود و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲میلیون و ۷۹هزار واحدی ایستاد. افت ۱۹هزار و ۴۳۲واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن نیز با نزول ۰.۶۱درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۸۵هزار و ۵۵۴واحدی قرار گرفت.
  • آخرین موج امید در بورس

    دنیای اقتصاد- گروه بورس: بورس تهران این روزها حال خوبی ندارد و این احتمال بسیار کم است که بازار به روزهای پررونق سال گذشته بازگردد. شاید بتوان گفت در این بازار تنها یک سناریو وجود دارد و آن هم زنده ماندن در بازاری است که هر روز با بی‌‌‌رحمی به سرمایه سهامداران ضرر وارد می‌کند. نرخ بهره بالا، گزارش‌‌‌های ضعیف شرکت‌ها و تثبیت دلار نیما، سه‌عامل تخریب‌‌‌کننده این بازار است. اما استراتژ‌‌‌ی‌‌‌هایی در بازار آپشن وجود دارد که می‌‌‌توان به وسیله آن علاوه بر دریافت سود نقدی از استراتژی‌‌‌های بازار، به صورت رایگان در بازار میانگین کم‌‌‌ کرد.
  • اوضاع طاقت‌فرسای بورس

    میلاد نصیری
    بدون شک این روزها، از طاقت‌فرساترین روزهای بازار سرمایه در طی هفت سال اخیر است. در نخستین ماه‌های شروع ریزش ۹۹، اولا دلار در محدوده ۲۰ تا ۲۵هزار تومان قرار داشت و ثانیا سهامداران پس از یک دوره رشد پرشتاب وارد آن روزهای تلخ شده بودند و تا حد زیادی شرایط روانی آنها متفاوت با امروز بود. تحمل پیوسته و مدام سختی‌ها بدترین اتفاق ممکن برای هر انسانی است. در آزار دیدن یک سهامدار، علاوه بر شدت ریزش، زمان هم نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. بهترین روش شکنجه کردن، کاستن از شدت سختی‌ها و افزودن زمان به آن است؛ اتفاقی که این روزها برای سهامداران بورس تهران در حال رخ دادن است. آنها در حالی صفوف فروش سهام خود را می‌بینند که چهار سال از ریزش سخت و سنگین بازار سرمایه می‌گذرد.
  • سال پرفراز و نشیب!

    محمد ناطقی- تحلیلگر اقتصادی: در هفته گذشته و با شهادت رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور، برای سومین‌بار از ابتدای سال‌جاری، کشور و بازار سرمایه درگیر یک ریسک سنگین شد. شوک اول حمله اسرائیل به سفارت ایران و شهید‌شدن چند نظامی ایرانی در آن حادثه بود، پس از آن پاسخ ایران توانست شرایط را برای شوک دوم فراهم کند که خوشبختانه با مدیریت صحیح، این خطر رفع شد! اما شوک سوم بسیار سنگین بود. رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور، وزیر امورخارجه و همراهانشان در حادثه سقوط هلی‌کوپتر فوت کردند. بعد از این حادثه عمده فعالان بازار انتظار افزایش ریسک و رشد قیمت ارز را داشتند، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است و بازارها بازهم درگیر یک رکود سنگین شدند!
  • بورس در گردباد

    عاطفه چوپان: خرداد در همین روزهای اندکی که از آن گذشته، برای بورس پرحادثه‌‌‌‌‌ترین بوده است. بازار سرمایه که کار خود را با یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های سیستماتیک ممکن در این ماه آغاز کرد، در مجموع سه روز معاملاتی که در خردادماه داشته،‌ هزار و ۷۳۶‌میلیارد‌تومان نقدینگی از دست داده و شاخص‌کل بورس نیز مجموعا ۱.۵۹‌درصد منفی شده و سطح حمایتی مهم ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی را نیز از دست داده‌است.
  • تقابل دو الگو در بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن یک روند نزولی مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت تا یک روز منفی دیگر را در کارنامه ریزشی خود ثبت کند. در این بی‌اعتمادی حاکم بر بازار و رفتار محتاطانه سایر بازارها، شاید خروج چشمگیر پول را بتوان مهم‌ترین نکته معاملات دیروز دانست. در تحلیل رفتاری معامله‌گران یک الگوی مشترک به چشم می‌خورد و آن اصرار بر فروش و خروج از بازار است. این الگو هم از سوی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و هم از طرف سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر بازار قابل‌مشاهده است که پس از رونق ابتدایی بورس در فروردین به این بخش رغبت نشان دادند.
  • ابهامات انتخاباتی بورس

    دنیای اقتصاد: بورس تهران تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۳روز فاصله دارد. ابهامات در بازار سهام با نزدیک شدن به گزینش دولت چهاردهم رو به افزایش است. رویکرد و رفتار دولت جدید در مواجهه با بورس می‏تواند مسیر مبهم پیش روی بازار سرمایه را شفاف کند.
  • بندهای مثبت و تاثیرگذار «قانون تامین مالی و زیرساخت‌ها»

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر ارشد بازار سهام
    در سال جدید که ما با تصویب قانون‌هایی بر خلاف شعار سال مواجه بودیم، قانونی تصویب شد که اتفاقات مثبتی در خود دارد که بعضی از آنها شاید قابلیت اجرا نداشته باشند، آن هم به دلیل شرایط کشور؛ اما گام مثبتی در راستای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی در کشور هستند. در وهله اول در راستای توسعه نظام مالی و سنجش اعتبار و ضمانت به جهت تسهیل تامین مالی شرکت‌ها، با برداشتن برخی موانع موجود گام خوبی برداشته شده، زیرا یکی از مشکلات عمده شرکت‌ها در راستای افزایش ظرفیت‌های تولید، مشکل تامین مالی است. لذا در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده که می‌توان به تعیین سود متناسب با ریسک طرح، تشکیل صندوق تضامین یا به طور کلی تشکیل شورای ملی تامین مالی و سامانه‌های جامعی که جهت این امر مهم است، اشاره کرد و می‌توان امیدوار بود روند اعتبارسنجی، مجوز انتشار اوراق یا تامین مالی با سرعت بیشتری صورت گیرد.
  • آیا سلطنت انویدیا رو به اتمام است؟

    محدثه علیزاده: در دنیای کنونی و با توسعه روزافزون هوش‌مصنوعی(AI)، اوضاع به گونه‌‌‌‌‌‌ای است که گویا کسانی که صاحب نماپردازشگرها (GPUs) هستند، کسانی هستند که جهان را کنترل می‌کنند. به گزارش اکونومیست، درحالی‌که در حال‌حاضر انویدیا به‌عنوان شرکت انحصاری این حوزه توانسته به رشد بسیار بالایی دست‌یابد، شرکت‌های تازه‌‌‌‌‌‌وارد بسیاری با تمرکز بر ساخت تراشه‌‌‌‌‌‌های مختص هوش‌مصنوعی در کمین موقعیت این غول بزرگ فناوری هستند.
  • سال نا نیکوی بورس؟

    عاطفه چوپان: بازار سهام دومین هفته خرداد را با دامنه‌نوسان محدود مثبت و منفی ۲ آغاز کرد اما با توجه به عدم‌حمایت‌های دولتی و حاضر‌شدن حقوقی‌‌‌‌‌ها در صف‌فروش این محدودیت نیز کمک شایانی به بورس نکرد و بیش از ۹۰‌درصد نمادهای تابلوی معاملاتی قرمزرنگ بودند. بورس که از ابتدای سال‌جاری با فراز و نشیب‌‌‌‌‌های زیاد و کلکسیونی از ریسک‌های سیستماتیک و بنیادی روبه‌رو بوده، اخیرا با حادثه سقوط هلی‌کوپتر و شهادت ریاست‌جمهوری و هیات‌همراه با موج جدیدی از ریسک‌ها و ابهامات مواجه شده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر