شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • بورس در برزخ انتخاباتی

    دنیای اقتصاد: معاملات روز یکشنبه بازار سهام در حالی دنبال شدند که شاخص کل بورس تهران بیش از ۲۳هزار واحد کاهش یافت و به مرز ۲میلیون و ۷۳هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد افزایش ابهامات در فضای بین دو انتخابات علت اصلی این کاهش بوده است.
  • جهت‌یابی وال‌استریت در نیمسال دوم

    دنیای اقتصاد-محمدامین مکرمی: رونق هوش‌ مصنوعی، سوخت رشد قدرتمند بازار سهام آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را فراهم کرد، و اکنون معامله‌گران انتظار دارند این روند صعودی در نیمه دوم سال نیز تداوم یافته و حتی تقویت شود. براساس گزارش بلومبرگ، شاخص معیار S&P ۵۰۰ از آغاز سال جاری ۱۴درصد بالا رفته است. در این دوره به لطف وضعیت مناسب اقتصاد کلان، بهبود عملکرد درآمدی شرکت‌ها و تقاضای قوی برای سهام شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، بیشترین تعداد رکوردزنی شاخص از آغاز قرن جاری ثبت شد.
  • قفل انتخاباتی بورس

    دنیای اقتصاد: سرمایه‌گذاران همچنان درگیر ناپایداری در اعتماد به مسیر پیش روی بورس هستند. انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری تا اینجای کار برای بورس‌بازان جذاب نبوده است. بازار سهام در هفته منتهی به ۸تیرماه بعد از چند هفته منفی با سبزپوشی، کار خود را خاتمه داد. اما در معاملات روز گذشته بورس هم خروج پول حقیقی سرعت گرفت و هم نماگرهای سهامی سرخ‌پوش شدند. رفتار سهامداران در این روز حاوی یک پیام مهم بود؛ بدین معنا که در کمتر از ۶ روز تا مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم، ممکن است بورس با سیاستگذاری‌هایی مواجه شود که برای بازار نامطلوب است. در جریان روز گذشته نیز سایه سنگین تردید در اتمسفر بورس تهران مشهود بود. از پنجم خردادماه که شاخص کل کانال ۲.۱ میلیون واحد را از دست داد، گرفتار یک روند نزولی طولانی شد و این روند تاکنون ادامه یافته است. این یعنی شاخص‌کل از ابتدای سال بیش از ۱۰‌درصد از قله امسال خود عقب‌نشینی کرد که در بازه زمانی کمتر از دو ماه یک روند فرسایشی برای قیمت یک کلاس دارایی محسوب می‌شود. آنچه در بازار سهام می‌گذرد نشان می‌دهد نیمه خالی لیوان در بورس طرفداران بیشتری دارد و سهامداران تحت‌تاثیر فضای روانی منفی که در بورس وجود دارد، ترجیح می‌دهند از بازار سهام خارج شوند.
  • بلاتکلیفی «سرخ‌فام»

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز گذشته نماگرهای اصلی بازار سرمایه افت محسوسی را به‌ثبت رساندند، به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۱.۱درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲‌میلیون و ۷۲‌هزار‌واحدی قرارگرفت. افت ۲۳‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هموزن با کاهش ارتفاع ۱.۵۴درصدی، همراه و در نهایت در سطح ۶۶۸‌هزار و ۲۲۸‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۹۵درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۲‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. در این میان با به دور دوم کشیده‌شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان بازار یک هفته تا تعیین‌تکلیف رئیس‌جمهور آینده فاصله دارد و باید دید روز شنبه بازار چه روندی به خود خواهد دید.
  • ورق بورس برگشت

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه که هفته گذشته را با خوش‌بینی‌های انتخاباتی و محرک‌هایی مانند کاهش نرخ اخزا و افزایش قیمت دلار در سامانه نیما با رشد قابل‌توجهی به پایان رساند، هفته دوم تیر را متفاوت شروع کرد. در ابتدای هفته بازار سعی کرد مثبت‌های چهارشنبه را ادامه دهد اما در انتهای ساعت معاملاتی رمق رشد نیز از بورس رفت. این بی‌رمقی در روز گذشته خود را بیشتر نمایان کرد و باعث شد شاخص‌کل ۲۳هزار و ۱۱۰واحد کاهش ارتفاع داشته‌باشد و ریزش بیش از یک‌درصدی را ثبت کرد. تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه در ادامه هفته‌جاری وضعیتی برزخی خواهد داشت و تمدید ابهامات انتخاباتی به‌نفع بورس نیست. در حال‌حاضر سرنوشت بازار سرمایه بیش از هر چیز دیگری به سرنوشت انتخابات که در هفته آینده مشخص خواهد شد، گره‌خورده و این هفته را با بیم و امید به‌سر خواهد برد. کارشناسان از نگرانی‌های بازار سرمایه می‌گویند.
  • شروط آشتی سهامداران

    دنیای اقتصاد: شنبه روز مهمی برای همه بازارها به ویژه بورس بود. پس از یک هفته پرهیاهو، بازار سهام به استقبال دومین هفته تابستان رفت و لباس سبز را برای ششمین روز پیاپی بر تن کرد؛ اما نتوانست ورود پول سهامداران حقیقی را ثبت کند. یکی از نکاتی که از دید فعالان بازار سهام دور نمانده، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری است. به همین دلیل کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس متاثر از این اتفاق تا پایان هفته، احتیاط را در دستور کارخود قرار خواهد داد. به این ترتیب می‌توان بیان کرد که «آشتی سهامداران با بورس» به چند شرط اساسی گره خورده است.
  • شنبه پرهیاهوی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در نخستین روز از هفته، رشد نماگرهای سهامی ادامه‌دار بود و هر سه شاخص اصلی بازار در دامنه سبز کار خود را به اتمام رساندند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته بورس تهران، افزایش دامنه‌نوسان بود که سبب شد بازار پس از قریب به ۴۰روز از بند ‌دامنه‌نوسان محدود ۲درصدی رهایی یابد. در روز گذشته، دامنه‌نوسان سهام، از مثبت و منفی ۲‌درصد به ۶‌درصد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها نیز به ۱۰‌درصد افزایش پیدا کرد.
  • به صدا درآمدن آژیر خطر دلار

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر بازار سهام
    در این مقاله قصد دارم به نشانه‌هایی از بحرانی که در حال به وجود آمدن و نشانه‌های آن آرام‌آرام درحال نمایان شدن است، اشاره کرده و دلایل خود را در این خصوص عنوان کنم.
  • تمدید ابهامات در بورس

    عاطفه چوپان: بورس در حالی هفته دوم تیرماه را آغاز کرد که دامنه‌نوسان بعد از حدود یک ماه محدودیت مثبت و منفی۶ شد، از طرفی با کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم ابهامات در بازار سرمایه باقی‌ماند. برخی از تحلیلگران احتمال یک هفته محتاط دیگر را در بورس می‌دهند و برخی نیز معتقدند بازار هفته متعادل اما رو به مثبتی را پیش‌رو خواهد داشت.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر