شماره روزنامه ۶۰۳۹
|

  • چالش‌های پیش‌روی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در روز گذشته با تداوم رشد شاخص‌کل همراه بود، اما در سمت مقابل، شاخص هموزن با افت اندکی همراه شد. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص‌کل با رشد ۰.۲۱‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۵۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز با افت ۰.۰۳‌درصدی همراه شد. همچنین در روز گذشته، ۳۱۸‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات نیز رقم‌ هزار و ۹۲۷‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.
  • سد رونق در بورس

    دنیای اقتصاد: آنچه برای فعالان بازار اکنون مهم است، پایان یک دوره طولانی از شک‌و‌تردیدها و تعقیب اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات و ریسک‌های مرتبط با آن است؛ ۵۶ روز معاملاتی است که بورس با ابهاماتی از جنس ریسک‌های سال قبل مواجه شده است. در‌حال‌حاضر رویکرد احتمالا جدید دولت چهاردهم نسبت به موضوعات مربوط به اقتصاد و سیاست خارجی و تا‌ثیرات آن بر فضای بازارها سبب شده فعالان اقتصادی احتیاط را جایگزین تحلیل کنند. رفتار معامله‌گران به‌روشنی گویای آن است که بازار سهام در انتظار «بسته شدن پرونده گمانه‌زنی‌ها به سر می‌برد» و نیازمند فعالیت در فضایی شفاف است.
  • ‌خروج سرمایه از بورس چین

    دنیای اقتصاد: امیدواری به بهبود عملکرد شرکت‌ها و اقدامات حمایتی دولت چین از بورس منجر به رالی صعودی چندماهه بازار سهام این کشور شده بود. اما به دنبال کاهش اثر حمایت‏های دولتی، فضای بدبینی به بورس چین بازگشته و خروج سنگین سرمایه از بازارهای مالی این کشور آغاز شده است.
  • بورس؛ ابزار یا هدف؟

    عاطفه چوپان: در هفته منتهی به انتخابات، بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری در حالت انتظار است. فارغ از اینکه چه‌کسی انتخاب می‌شود موضوع انتخابات فضای کلی سرمایه‌گذاری در کشور را فریز کرده و همه منتظرند تا کشور با تعیین ریاست‌جمهوری جدید از این وضعیت به‌سمت مثبت یا منفی‌تر، حرکت کند. در این میان با نگاهی به اظهارنظرات کاندیدا‌ها متوجه می‌شویم بورس یکی از کلیدواژه‌های تمامی آنهاست که عجیب هم نیست. بازار سرمایه طی حدودا پنج سال‌اخیر در جامعه همه‌گیر شده و افراد زیادی امروز مستقیم و غیرمستقیم با سرمایه‌های خرد و کلان خود درگیر این بازار هستند، همین عامل باعث‌شده تا در دوره پیش نیز بورس به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم مطرح شود، البته طی سال‌های اخیر برخی تصمیمات متناقض و خلق‌الساعه بورس را به رکود عمیقی فرو برده و جاماندگی معنادار این بازار از سایر بازارهای غیرمولد را سبب شده است. اما چه چیزی باعث این موضوع می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد بیش از هر چیز دیگری بازار مولد سرمایه از نگاه ابزاری سیاستمداران ضربه می‌خورد. نگاهی که بازار سرمایه را در جایگاه واقعی خود باقی نمی‌گذارد و آن را به وسیله‌ای برای تامین کسری‌بودجه، جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری آرا، ‌‌‌‌‌‌‌شعارهای پوپولیستی و... تبدیل می‌کند. تحلیلگران در آستانه انتخابات تحلیل خود را از وضعیت بورس ارائه کردند.
  • بورس در پساانتخابات

    دنیای اقتصاد: انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، وضعیت بازارهای مالی را پیچیده کرده است. بورس نیز که از آخرین روز اردیبهشت در بن‌بست معاملاتی قرار گرفت تا امروز افت قیمت را به سهامداران تحمیل کرده است. گفت‌وگوی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با یک تحلیلگر ارشد اقتصادی نشان می‌دهد سناریوهای متفاوتی بعد از روی کار آمدن دولت جدید روی میز فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان بورسی قرار دارد. بر اساس اظهارات حسین عبده‌تبریزی، سرنوشت بازار سهام رابطه مستقیمی با تفکرات اقتصادی سکاندار نهایی پاستور دارد. از سوی دیگر تنها راه خروج از بحران اقتصادی، تغییر ریل دیپلماسی کشور است.
  • سبز کم‏‏‏‏‌رمق بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در معاملات روز شنبه، هر سه نماگر اصلی بازار با رشد مواجه شدند. در روز گذشته دو صندوق اهرمی جدید در بازار پذیره‌‌‌‌‌نویسی شد که با استقبال از سوی سرمایه‌گذاران همراه بود. همچنین نرخ اسناد خزانه اسلامی که در هفته‌های پیشین، به‌شدت بازار را تحت‌فشار قرارداده بود، به حوالی ۳۰‌درصد رسیده‌است که نکته مثبتی برای بازار تلقی می‌شود. همچنین دلار نیمایی نیز با رشد همراه بود و به حوالی کانال ۴۳‌هزار‌تومان رسید.
  • چالش تامین مالی بین‌المللی، بایدها و نبایدها در دولت‌ها و بخش خصوصی

    سید‌حسن حسینی/مشاور تامین مالی بین‌المللی
    از جمله مشکلاتی ‌که صاحبان‌ پروژه‌ها در بخش دولتی و خصوصی با آن مواجه هستند، تامین مالی بین‌المللی ‌برای پروژه‌های جدید یا نیمه‌تمام است ‌که ‌به ‌دلیل منابع داخلی محدود و همچنین تحریم‌های بین‌المللی، به‌دنبال ‌بهره‌گیری از جمله خطوط ‌اعتباری فاینانس یا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است‌ که عملا دارای پیچیدگی‌های خاصی است. مشوق‌هایی از قبیل وام‌های ترجیحی، معافیت‌های مالیاتی و موارد دیگر که دولت‌های مختلف به سرمایه‌گذاران خارجی جهت اشتغال‌زایی اعطا می‌‌کنند موجب شده است حتی کشورهای همسایه با یکدیگر رقابت داشته باشند.
  • بورس در انتظار پایان روزهای ملتهب

    دنیای‌اقتصاد: سهامداران حقیقی که سیزده روز متوالی حضور پررنگ‌تری در سمت فروش از خود نشان‌داده‌اند، همچنان در صف فروشندگان نشسته‌اند.البته بازار در نخستین روز تابستان با سبزپوشی کار خود را پایان داد اما اصرار سهامداران خرد برای فروش حامل یک پیام منفی است. اظهارات کارشناسان بورسی نشان می‌دهد فروش سهام از سوی حقیقی‌‌‌‌ها نشات‌گرفته از ترس حاکم بر فضای روانی دادوستدهاست. هراسی که سبب‌شده تا چشم‌انداز روشنی روی میز معامله‌گران نباشد. اکنون این سوال پیش‌می‌آید که ریشه ترس مذکور ناشی از چه عواملی است؟ یا به‌عبارتی دیگر اگر نخواهیم در روزهای آتی ریزش بازار را شاهد باشیم چه راهکارهایی وجود دارد تا این تصور را تحقق بخشد که ورود پول به بازار نباید این حجم از تردید و ترس را القا کند. به‌نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر بیشترین ضربه از سوی متولیان مربوطه به بازار تحمیل شده‌است. اکنون به‌نظر می‌آید که فعالان بازار پس از فروکش‌کردن هیجانات منفی درخصوص سیاستگذاری‌های بانک‌مرکزی و تغییر ریل برخی سیاستگذاری‌ها‌ به نفع بازار سهام، به دو موضوع مهم فکر می‌کنند.
  • بازگشت گرما به بورس؟

    عاطفه چوپان: تابستان در حالی در بازار سرمایه آغاز شده که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بورس بدترین شرایط ممکن را در بهار امسال تجربه کرد. سالی که نکوست اگر از بهارش پیدا باشد، امسال بورس باید سال‌سختی را پشت‌سر بگذارد، اما کارشناسان معتقدند در ادامه سال ‌و با مشخص‌شدن رئیس دولت جدید بازار دست‌کم از ابهام خارج خواهد شد. چنانچه شاهد سیاست‌هایی مشابه دولت گذشته یا سیاست‌هایی سختگیرانه‌تر در بخش اقتصاد باشیم، طبیعتا بازار سرمایه نیز در ادامه سال ‌وضعیتی مشابه بهار خواهد داشت و در غیر ‌این‌صورت و با گشایش‌های سیاسی و اقتصادی سهامداران بازار سرمایه شانس جبران عقب‌ماندگی‌های مالی خود که در مقایسه با سایر بازارها و تورم ایجادشده را خواهد داشت و شاهد ورود نقدینگی جدید نیز به بازار خواهیم بود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر