شماره روزنامه ۶۱۲۰
|

  • مقصد نامعلوم بورس کاهشی

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: شاخص‌کل بورس تهران، با افت ۷هزار و ۷۰۰واحدی، پس از ۱۰روز متوالی، کانال ۲.۱میلیون واحد را از دست داد. نماگر اصلی بازار سهام درحالی در کانال۲میلیون‌واحدی حضور داشت که چندی پیش به واسطه وعده‏‏‏‏‏‌های حمایتی تیم اقتصادی بورس، انتظارات متفاوتی درخصوص بازار سرمایه وجود داشت. این نماگر بدون لمس ۲.۲میلیون واحد با افزایش تنش‌های نظامی، مسیری متفاوت را پیش گرفت.
  • بازار ممنوعه در ۸ روز

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: با ورود ایران به درگیری‌های خاورمیانه، معاملات بورس تهران تحث‌تاثیر این مهم شرایط نامطلوبی را برای سهامداران رقم زد که در نهایت این وضعیت به بازدهی منفی ۲.۸۳درصدی شاخص کل در ۸ روز منجر شد. بررسی‌‌های آماری به یک نکته مهم اشاره می‌کند؛ اینکه طی مدت مذکور بازار سهام برخلاف بازارهای موازی حرکت کرده و در انزوای معاملاتی به سر برده است. از شنبه هفته گذشته تاکنون علاوه بر کاهش خوش‌بینی‌های قبلی، بازار سهام شاهد سرخ‌پوشی تمام‌قد نماگرهای سهامی و افول آنها بوده است. در این ۸روز نه‌تنها میانگین ارزش معاملات خرد و سهام به سطح مایوس‌کننده یک‌هزار میلیارد تومان غلتید، حتی در تمام این روزها خروج پول حقیقی نیز ثبت شده است. این وضعیت در حالی است که در روز یکشنبه ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) با عقبگرد از سطح یک‌هزار میلیارد تومانی، رقم ۶۴۸میلیارد تومان را ثبت کرد که کم‌ترین رقم طی ۴سال اخیر بوده است.
  • واکنش بورس‌ها به تروریسم

    دنیای اقتصاد: مطالعه رفتار بورس‌های جهانی در مواجهه با تروریسم نشان‌دهنده تعدیل رفتار سهامداران بازارهای مالی است. اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» چنین الگویی را در میان سهامداران تهران نشان نمی‌دهد. ضعف ساختاری اقتصاد ایران و عمق کم بازار سهام در کنار سوءمدیریت از مهم ترین دلایل این اتفاق هستند.
  • مشکلات «تامین‌کنندگان نقدینگی»

    هیمن رمضانی / کارشناس بازار سرمایه
    بازارهای مالی همواره به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام اقتصادی کشورها، نقشی بنیادین در تامین منابع مالی و تخصیص بهینه سرمایه‌ها ایفا می‌کنند. عملکرد موثر این بازارها مستلزم سطح بالایی از کارآیی است که یکی از عوامل اصلی تحقق این مهم وجود سازوکار و نهادهای پیشرفته، به‌روز و پویاست؛ به گونه‌ای که وجود این نهادها با سازوکارهای پیشرفته و پویا متضمن دسترسی پایدار به نقدینگی است. در این میان بازارگردان‌ها، به عنوان یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر بازارهای مالی در دنیا، با ایفای نقش واسطه‌ای میان عرضه و تقاضا، دسترسی پایدار به نقدینگی را محقق ساخته و وظیفه‌ای محوری در حفظ ثبات، تعادل و کارآیی بازارهای مالی را بر عهده دارند.
  • سرخ‌پوشی ادامه‌دار بورس

    مهدی کاردان /کارشناس بازار سرمایه
    پرونده شاخص کل بورس تهران روز گذشته با کاهش ارتفاع ۰.۳۷درصدی روبه‌رو بود و در نهایت در سطح ۲میلیون و ۹۳هزار واحدی بسته شد. افت ۷هزار و ۷۶۷واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که شاخص کل هموزن با افت ارتفاع ۰.۲۳درصدی همراه شد و روز معاملاتی را در سطح ۶۹۷هزار و ۲۳واحدی به پایان رساند. این روزها افزایش تعداد صف‌های ‌فروش بالا و خروج پول‌های ‌حقیقی از بازار رخ می‌دهد. بازاری که در سایه تنش‌های ‌منطقه‌ای در حال از دست دادن ارزش معاملات و روانه شدن نقدینگی به سمت بازار‌های ‌دیگر است، اما این موضوع برای هر بازار سرمایه‌ای در زمان وقوع بحران‌های ‌جنگی طبیعی و قابل‌پیش‌‌بینی بوده است، چراکه سرمایه‌گذار به دنبال تبدیل سهام خود به نقدینگی است تا بتواند با سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی، زیان خود را جبران کند. اما بازار سرمایه تنها مورد آسیب ریسک‌های ‌سیستماتیک نبوده و با عواملی مانند بالا بودن نرخ بهره، فروش اخزا و شکاف عمیق میان نرخ دلار نیما با دلار بازار آزاد دست‌‌وپنجه نرم می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری را برای فعالان این بازار بیشتر کرده است.
  • تعطیلی، بهتر از دامنه‌نوسان محدود

    مریم محبی/تحلیلگر بازار سرمایه
    ایجاد تغییرات در دامنه‌نوسان اتفاقی است که سال‌های اخیر بازار سرمایه ایران بارها آن را تجربه کرده‌است. اعمال دامنه‌نوسان نامتقارن در شرایط ایجاد هیجانات منفی در بازار سرمایه را یکبار در سال‌۱۴۰۰ تجربه کردیم، اما در سال‌۱۴۰۳ به دلیل ریسک‌های سیستماتیک متعددی که به کشور و همچنین بازار سرمایه تحمیل شد، محدودیت دامنه‌نوسان را بارها تجربه کردیم و دستکاری در دامنه‌نوسان در این سال ‌رکورد زد.
  • متهم ردیف اول کاهش ارزش معاملات چیست؟

    محمد نعمت‌زاده
    در روزهای گذشته در پی انتشار اخبار متعدد از تشدید تنش‌های برون‌مرزی، ارزش معاملات خرد در بازار سهام بسیار کاهش‌یافته و به سطوح پایینی رسیده‌است. یکی از دغدغه‌‌‌‌‌های مهم سهامداران و سرمایه‌گذاران نقدشوندگی بازار سرمایه است که در وضعیت کنونی تحت‌الشعاع قرارگرفته و متولیان بازار سرمایه و سایر ارکان اقتصادی کشور باید در این زمینه اقدامات فوری را در دستور کار خود قرار دهند.
  • حرکت در محدوده قرمز

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: با پایان روز معاملاتی گذشته، بازار سهام ایران همچنان نزولی بود و شاخص‌کل بورس با ۵۰۵۵ واحد کاهش به ۲‌میلیون و ۱۰۱‌هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز ۰.۲۴درصد افت داشت و هفتمین روز متوالی سرخ‌پوشی را رقم زد که به دلیل ناآرامی‌های اخیر در لبنان و افزایش ابهام در بازار رخ ‌داده‌است.
  • ماموریت سخت بورسی

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز شنبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم سالگرد تاسیس کانون کارگزاران بورس، ضمن اشاره به اهمیت تعامل بخش‌های مختلف اقتصادی، وضعیت نرخ سود و تفاوت بین نرخ دلار نیما و دلار بازار آزاد را مورد واکاوی قرار داد. صیدی، رئیس سازمان بورس، در نشست سالگرد تاسیس کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، نسبت به تدوین فهرستی از مشکلات بازار در روزهای ابتدایی آغاز به کار خود پرده برداشت. او ۱۷ اقدام دارای اولویت را برای اجرا و پیگیری در ۶ ماه آینده بیان کرد و نسبت به بهبود بازار ابراز امیدواری کرد. صیدی در خصوص دستیابی به سهم ۵۰درصدی بازار سرمایه برای تامین مالی اظهار کرد که اقدامات مناسبی انجام شده و بر صیانت از حقوق سهامداران و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد.
  • بهبود نقدشوندگی بازار با کاهش هزینه‌های معاملاتی

    جواد عشقی‌نژاد/پیشکسوت بازار سرمایه
    محمد دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه و تجارت، در روز یکشنبه ۱۵مهرماه، با نظام ارز چندنرخی مخالفت کرد و مدعی شد تا جایی که بتواند،‌ برای خروج صادرکنندگان از اجبار عرضه ارز در سامانه نیما، تلاش خواهد کرد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد این تصمیم و سیاست این نهاد با توجه به ادعاهای سایر دولتمردان، من‌جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه، بر صنایع بزرگ صادراتی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
  • ۰.۱درصد تا خداحافظی با کانال ۲.۱میلیونی

    دنیای اقتصاد: بازار سهام در ۷ روز معاملاتی اخیر با جدی‌ترین افت‌و‌خروج پول مواجه شد تا سرمایه‌گذاران مجددا روی دیگر سکه فعالیت در بورس را تجربه کنند؛ اتفاقی که ریزش ۲.۴۷درصدی شاخص بورس در مقیاس هفتگی را رقم زد. تا پیش از پیشروی درگیری‌های نظامی در خاورمیانه، به دلیل اظهارات ممتد و مثبت سیاستگذاران مبنی بر حمایت از بازار سهام، این تصور در بخشی از فعالان بازار ایجاد شده بود که بورس می‌تواند از یک شیب صعودی آهسته و دائمی پیروی ‌کند؛ اما این تصور با خدشه روبه‌رو شد و حالا کار بازار سرمایه به جایی رسیده که تا از دست رفتن سوپرکانال ۲.۱میلیون واحدی کمتر از ۰.۱درصد باقی مانده است.
  • چرا بریتانیایی‏‏‏‏‏‏‏‌ها سهام‏‏‏‏‏‏‏‌گریز هستند؟

    دنیای اقتصاد-محمدامین مکرمی: بـــررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهـــد کــــه بریـــتانـــیـــایی‌‌‌‌‌‌‌‌ها پس‌انداز نقد قابل‌توجهی دارند، اما علاقه زیادی به ورود به بازار سهام ندارند و ترجیح می‌دهند پس‌‌‌‌‌‌‌‌انداز خود را به‌صورت دارایی‌های نقد نگهداری کنند. فایننشال‌‌‌‌‌‌‌‌تایمز در گزارشی به چرایی این پدیده پرداخته و راهکارهایی برای جذب این پول‌ها برای به حرکت درآوردن بازار سرمایه انگلستان ارائه کرده‌است. این نشریه برای روشن‌شدن موضوع به یک نمونه اشاره می‌کند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر