شماره روزنامه ۶۱۲۷
|

  • پالس پول به بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس تهران درحالی با فضای رکودی اخت پیدا کرده‌است که نماگر اصلی آن در روز سه‌شنبه، با افت بیش از ۲۱هزار‌واحدی به محدوده ۲میلیون و ۶۹هزار واحد رسید. با وجود آنکه به لحاظ فنی، شاخص‌کل به حمایت قیمتی نسبتا ضعیفی رسیده‌است، اما همچنان همه ابزارهای بازار، سیگنال روند کاهشی را مخابره می‌کنند. ارزش معاملات با وجود بازگشایی دامنه‌نوسان به ۳درصد، به زیر ۲همت رسیده‌است. این درحالی است که طی سه‏‏‏‏‏‏‌روز اخیر بیش از‌ هزار‌ میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.
  • حمایت همتی از بورس

    دنیای اقتصاد: اگرچه شاخص کل در روز گذشته کاهش یک‌درصدی را تجربه کرد و نوک پیکان اتهام به سمت سیاستگذاران اقتصادی نشانه رفت، اما به نظر می‌رسد تا پایان التهابات ژئوپلیتیک، نمی‌توان اثر سیاست‌های اقتصادی را در بورس مشاهده کرد. در این میان وزیر امور اقتصادی و دارایی در رشته توییتی ضمن اشاره به اقدامات و دستورات صورت‌گرفته برای بهبود وضعیت بازار به افزایش هماهنگی‌ها بین بازار پول و سهام در جهت کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد. عبدالناصر همتی شرایط حاکم بر بازار سهام را گذرا دانست و تاکید کرد با کاهش سطح ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای تاثیر سیاستگذاری‌ها مشخص‌تر خواهد شد.
  • نفع بورس از حذف قیمت‌گذاری دستوری

    دنیای اقتصاد-محمد نعمت‌زاده: بلای جان این چند‌ساله اخیر اقتصاد ایران، به گـــواه اکـــثریــت صاحب‌نظران و اندیشمندان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری بوده‌است. امروزه همه مراجع علمی اقتصادی بر باطل‌بودن نظام قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارند. صنعت لبنیات کشور هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود و با واقعی‌شدن قیمت‌ها و حذف رانت و سوبسید ‌غیر‌اثرگذار، اولین تاثیرات مثبت آن بدون‌تردید، بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی این صنعت در بازار سرمایه هویدا خواهد شد. ۱۱ شرکت بورسی در صنعت لبنیات وجود دارد، بنابر این بررسی روند سودآوری آینده‌نگر این صنعت می‌تواند از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار باشد.
  • آفتاب تموز ریسک‌های سیستماتیک

    عاطفه چوپان
    این سایه نیست، آفتاب تموز است که خوش‌بینی‌‌‌‌‌های نورسته بورس بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم را سوزانده و اجازه نفس‌کشیدن به بازار را نمی‌دهد. با افزایش مجدد ریسک‌های سیستماتیک در منطقه شاهد رقم‌خوردن چهارمین روز منفی هفته در بازار سرمایه بودیم و در ۱۵روز معاملاتی اخیر بورس فقط شنبه این هفته شاهد ورود پول بود. برخی از کارشناسان در این شرایط به ریسک سیستماتیک وزن بیشتری می‌دهند و معتقدند سایر مسائل مانند انتشار اوراق یا نرخ بهره در این وضعیت اثر زیادی بر بورس ندارد و اگر تنش‌های منطقه نبود، کفه محرک‌ها به حدی بود که بتواند بازار سرمایه را رشد دهد.
  • بورس در مخمصه

    دنیای اقتصاد: بازار سهام از ابتدای سال مسیر پیچیده‌ای را به خود دید و هم‌زمان با تنش‌های گسترده در خاورمیانه و ناآرامی‌های هفته‌های گذشته، وضعیت همه بازارهای مالی وارد فاز جدیدی از تغییرات شد. این در حالی است که به نظر می‌رسید با فرا رسیدن نیمسال دوم شرایط بورس تهران با احیای احتمالی رو به پیشرفت رود. در روزهای پایانی مهرماه روند شاخص کل بورس کاملا دگرگون و با ابهام مواجه شده است. در چنین فضایی و با عدم‌قطعیت‌هایی که در حل‌وفصل ریسک‌های سیاسی و متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام وجود دارد، برخی گمانه‌زنی‌ها از زمینه برای عقبگرد بازار سهام به دنبال تنش‌زا شدن روابط ایران در منطقه حکایت می‌کند. همین امر می‌تواند چشم‌انداز بازار سهام را وارد دالانی تاریک کند؛ مسیری که این بازار در سال‌های اخیر بارها تجربه کرده است. طبیعتا عدم‌ ورود به چنین مسیری نیازمند ارزیابی دوباره وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام است که با توجه به شرایط مبهم متغیرهای اثرگذار می‌توان دریافت که در مقطع کنونی و «هم‌زمانی افزایش سطح ریسک‌ها» نمی‌توان به ادراک واقع‌بینانه‌ای از مسیر آتی بورس دست یافت.
  • نخستین التهاب پاییزی بورس

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: شاخص کل بورس تهران با از دست دادن کانال ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی در روز دوشنبه برای پنجمین بار از ابتدای سال پازل رکوردشکنی‌‌‌های یک‌سال‌جاری در از دست دادن یک کانال را تکمیل کرد. در حالی که معاملات بازار سهام همچنان با محدودیت دامنه نوسان دنبال می‌شود، نماگرهای سهامی طی روز گذشته در آرایشی هماهنگ فروریختند. شاخص کل با نزول ۱.۱۳درصدی بیشترین میزان کاهش یک‌روزه از ۱۴مرداد را ثبت کرد تا سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار شاهد تداوم شرایط بد بازار باشند. بررسی‌‌‌های آماری نشان می‌دهد همزمان با تنش‌های جدید میان تهران و تل‌‌‌آویو (۱۳روز معاملاتی اخیر) نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۳‌درصد کاهش را تجربه کرده است. سریال ریزش بورس بدون بازیافتن قوای جدید در حالی این روزها به معضل سهامداران تبدیل شده که بازدهی بازار مذکور از ابتدای سال به منفی ۴.۷۷‌درصد رسیده است. فضای منفی حاکم بر دادوستدهای سهام در حالی به قوت خود باقی است که در آن‌سوی بازار، سایر رقبای بورس برای دست یافتن به سطوح بالاتر قیمتی، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
  • تب داغ فروش در بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: تیره‌روزی‌های بورس تهران همچنان ادامه دارد و بازار به حرکت خود در مسیر نزولی ادامه می‌دهد. در معاملات دیروز، ۳۹۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و مجموع خروج پول در دو روز اخیر به ۶۲۲‌میلیارد‌تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۲‌هزار و ۲۱۸‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. از ابتدای هفته دامنه‌نوسان با افزایش ۲‌درصدی همراه شد و به مثبت و منفی ۳‌درصد رسید. «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی به عواقب و اثرات افزایش دامنه‌نوسان با وجود پابرجابودن ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر بورس هشدار داده بود.
  • زلزله جدید در اقتصاد؟

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر ارشد بازار سرمایه
    در مورد چهار موضوعی که در دولت جدید مورد توجه بازار سهام قرار گرفت می‌توان به مواردی مانند بحث در مورد نرخ بهره، بازدهی بالای اوراق دولتی، مقابله با نرخ سپرده‌‌‌های بانکی نامتعارف که به بالای ۳۰‌درصد رسیده بود و رویکرد اقتصادی پرداخت. با مداخله جدی بانک مرکزی و دولت نرخ‌ها کنترل شده و بازده اوراق دولتی که به بالای ۴۰‌درصد رسیده بود به زیر ۳۰‌درصد سقوط کرد و نرخ سود سپرده بانکی نیز کاهشی شد و امید برای خروج پول از بخش غیرمولد و بازگشت بخشی از این پول به بازارسرمایه بود، اما این خوشحالی بسیار کوتاه بود و دوباره به همان بیم و ترس تبدیل شده و مسیر همان مسیر قبلی است؛ اما این بار به شکلی خطرناک‌تر. این در حالی است که این موضوع با صحبت‌های وزیر اقتصاد همخوانی ندارد.
  • مکملی به نام صندوق تثبیت

    دنیای اقتصاد: روز گذشته روح‌الله شریفیان، رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه، با اشاره به جزئیات واریزی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و میزان منابع سالانه صندوق گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخصوص میزان منابع سالانه صندوق توسعه ملی و میزان یک‌درصدی که باید از منابع این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، اطلاعات مشخصی در دست ندارد اما در چارچوب قرارداد منعقدشده مابین صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی، این صندوق متعهد شده که مبلغ ۵۱۰میلیون دلار را با نرخ حواله خرید معاملات الکترونیک ارز (ETS) در پایان هر روز واریزی، به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.
  • ابهامات بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه‌‌‌‌‌دارند؟

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته، بیش از ۲۳‌هزار واحد ریزش در شاخص‌کل را به‌ثبت رساند و شاخص‌کل هموزن نیز بیش از ۶‌هزار واحدافت ارتفاع داشت که بسیار قابل‌توجه و بزرگ است. سرعت رشد دلار نیمایی مانند گذشته است و افزایش چندانی در آن مشاهده نمی‌شود، همچنین یکی از متغیرهای مهم در بازار پول، یعنی نرخ بهره، مسیر گذشته خود را ادامه می‌دهد و به‌نظر می‌رسد دولتمردان و سیاستگذاران، در حال رصد متغیرهای برون‌مرزی و ایجاد یک ساختار اقتصادی مساعد برای افزایش سرعت رشد نرخ دلار نیما و کاهش نرخ بهره هستند، چراکه افزایش ناگهانی دلار سامانه نیما و تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز در یک مرتبه می‌تواند شوک اقتصادی به برخی از بخش‌های اقتصادی وارد کند و از طرف دیگر کاهش ناگهانی نرخ بهره باعث ورود ناگهانی پول و نقدینگی به سایر بازارهای موازی بازار پول شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر