شماره روزنامه ۶۱۳۱
|

  • بیماری مزمن بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری: پنجمین روز متوالی سرخ‌پوشی بازار، در سایه تنش‌های منطقه‌ای و ثبت سقف‌های جدید در بازار طلای جهانی به ثبت رسید. بازار سرمایه که از هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت دامنه نوسان تحرک به‌خصوصی از خود نشان نداده بود، روز گذشته نوسان رو به پایینی را به ثبت رساند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۹۸ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲ میلیون و ۲۱‌هزار واحدی ایستاد.
  • بورس در لبه ۲ میلیون ‌واحد

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: بازار سهام ایران همچنان در روند نزولی قرار دارد. شاخص‌کل بورس طی هفت روز معاملاتی اخیر ۴‌درصد کاهش‌یافته و به ۲‌میلیون و ۲۱‌هزار واحد رسیده‌است. این افت نگرانی‌هایی را درمیان کارشناسان ایجاد‌کرده، به‌ویژه نزدیک‌شدن شاخص به مرز ۲‌میلیون‌واحدی ابهام نسبت به آینده را افزایش داده‌است. خروج پول حقیقی از بازار به ۱۷۰۴‌میلیارد‌تومان رسیده‌است. سرمایه‌گذاران به سمت ابزارهای کم‏‏‏‏‌ریسک مانند صندوق‌های طلا گرایش یافته‏‏‏‏‌اند. سیاستگذاران به‌دلیل واکنش کند در کنترل بحران مورد انتقاد قرارگرفته‏‏‏‏‌اند. اخباری مبنی‌بر عدم‌اجماع شورای‌عالی بورس موجب دلسردی فعالان بازار شده‌است.
  • سریال خروج پول ادامه دارد

    دنیای‌اقتصاد: بازار سهام روز گذشته نیز شاهد صحنه خروج سرمایه‌گذاران بود. از همان ابتدای معاملات شاخص کل در مسیر نزولی، ریزش را تجربه کرد.تداوم تدریجی این روند نزولی نگرانی‌های بی‌شماری را به دنبال داشته است.تغییر جریان نقدینگی و سرازیر شدن پول‌‌ها به سمت صندوق‌های طلا در موارد متعددی بازار سهام را با صف فروش همراه کرده است.چرا بازار سرمایه از رالی بازارها دور مانده است؟ بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه با توجه به اینکه بورس تهران در هفته‌‌های اخیر تحت‌‌تاثیر رخدادهای سیاسی افت‌‌های پی در پی را ثبت کرده و فضای بازار متاثر از این جریانات در یک چرخش ناگهانی به سمت نزول حرکت کرده است؛ طبیعی است که این روند تا حدی از کنترل سیاستگذاران خارج شود.
  • چرا مساله تجدید ارزیابی، باید بازبینی شود؟

    فرهنگ حسینی /کارشناس بازار سرمایه
    با توجه به اینکه بر اساس استانداردهای حسابداری ایران، دارایی‌‌های ثابت را به بهای تمام شده ثبت می‌کنند، در شرایط تورمی بلندمدت ارقام و ارزش دفتری برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران قابل اتکا نیست. بنابراین تجدید ارزیابی بر اساس استاندارد حسابداری بین‌المللی ۲۹ توصیه می‌‌شود. شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و در بازار سرمایه عرضه شده‌‌اند، ‌‌ در عمده دارایی‌‌‌‌ها مانند زمین و ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌‌های بلندمدت، ‌‌ به دلیل تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور، شاهد رشد قابل‌توجه ارزش واقعی نسبت به ارزش دفتری می‌‌شوند. در این راستا، ‌‌ بر اساس قوانین داخلی، دارایی شرکت‌ها، تجدید ارزیابی می‌‌شوند تا ارزش آنها به‌روز شوند و صورت‌های مالی شرکت‌ها جهت تحلیل و بررسی برای تحلیلگران، فعالان و سرمایه‌گذاران به طور شفاف ارزیابی شود.
  • حکم‌فرمایی آمریکا در دنیای سهام

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: اگر فردی در پایان سال‌۲۰۰۰، ده‌هزار دلار در بورس آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد، سرمایه امروز او پس از تعدیل تورم ۲۷‌هزار دلار بود، درحالی‌که اگر این فرد همین مبلغ را در سایر بازارهای سهام به غیر‌از آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد، اکنون تنها حدود ۱۶‌هزار دلار دارایی داشت. عملکرد بهتر وال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استریت از ابتدای قرن حاضر باعث شده‌است که بازار سهام آمریکا اکنون ۶۱‌درصد از ارزش کل بورس‌های جهان را به خود اختصاص دهد. این اتفاق در حالی رخ‌داده‌است که تسط آمریکا بر بخش واقعی اقتصاد جهانی بسیار کمتر از نیم‌قرن قبل و پیش از شکوفایی اقتصادهای نوظهور است.
  • احتیاط؛ بورس مشغول رکوردزنی است!

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه این روزها در حال رکوردزنی است، رکوردهایی مانند خروج پول از بورس و صندوق‌های درآمد ثابت، افت ارزش معاملات خرد، تعداد سهام قفل‌شده در صف‌‌‌‌‌های فروش، ورود پول به صندوق‌های طلا و رکوردهای اکثرا ناخوشایندی از این قبیل. «امید» واژه رنگ‌‌‌‌‌باخته‌‌‌‌‌ای است که اگرچه بارها برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه مُرد، اما بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم و با وجود نگاهی که وجود داشت و وعده‌‌‌‌‌هایی که داده شد کم و بیش به دل سهامداران بازگشته بود.
  • برندگان و بازندگان صنعت مالی۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: ارزیابی وضعیت مالی نهادهای واسط بازارهای مالی نشان می‌دهد که در دوره‏‏‌های اخیر سودآوری و درآمد این صنعت با کاهش چشمگیر همراه شده است. بر اساس آخرین صورت مالی سالانه بزرگ‌ترین کارگزاری بورس ایران یعنی کارگزاری مفید، مجموع درآمد عملیاتی و سود خالص این شرکت در یک سال گذشته به‏‏‌ترتیب نزول ۴۲ و ۹۵درصدی را تجربه کرده است. کارمزد معاملاتی کارگزاری‌های بورسی ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست؛ با وجود این سود و درآمد کارگزاران داخلی هر ساله نزولی است. از طرفی کارمزد معاملاتی کارگزاران بورسی ایران رقابتی نبوده و بدون در نظر گرفتن تفاوت‏‏‌‏‏‌‏‏‌های کلیدی همچون پشتیبانی مشتری، کارکرد صحیح بخش آنلاین و...، همه کارگزاری‏‏‌‏‏‌‏‏‌ها نرخ کارمزد یکسان دارند. یکی از عوامل اصلی در ایجاد بحران کارگزاری‏‏‌ها به بحث نسبت تعداد کارگزاری با ارزش معاملات بازمی‌گردد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کارگزاری در بازار سرمایه ایران مجوز فعالیت دریافت کرده‏‏‌اند. این در حالی است که در ترکیه با وجود ارزش معاملات بیشتر، ۷۰کارگزاری مشغول به فعالیت هستند. دومین موضوع به بحث تک‌منبع درآمدی در شرکت‌های کارگزاری ایران بازمی‌گردد. کارمزد در عمده کارگزاری‏‏‌های بورسی ایران سهم بیش از ۷۰درصدی از در آمد را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در دیگر نقاط جهان درآمد کارمزد نهایتا ۳۰ تا ۴۰درصد از مجموع درآمد این نهاد واسط را شامل می‌شود.
  • متر اقتصادی P/E

    دنیای اقتصاد: میانگین بلندمدت P/E بازار سهام ایران حدود ۷واحد است. انتظارات تورمی بالا، رشد نرخ بهره و ریسک‏های سیاسی، دلایل پایین‏ ماندن نسبت مذکور است. این در حالی است که P/E در نیوزیلند، هند و آمریکا به‌دلیل رشد اقتصادی بالا و تورم پایین، بیش از ۲۰واحد است.
  • رسوب بورس در کف دومیلیون

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: روند بورس تهران که طی هفته‌های اخیر رنگ‌و‌بوی ریزش به معاملات سهام داده بود، همزمان با واپسین روزهای مهرماه باز هم ادامه یافت و مانع از رشد شاخص‌های سهامی شد. موج عرضه سهام و خروج مجدد پول از بورس، همچنان رکوردشکنی‌های جدیدی در تالار شیشه‌ای به همراه دارد. خالص خروج پول حقیقی در هفتمین ماه سال بالغ بر ۵هزار و ۵۱۸میلیارد تومان برآورد می‌شود که بیشترین میزان خروج پول سهامداران خرد از ابتدای ۱۴۰۳ محسوب می‌شود.
  • آغاز ریزشی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: سقوط آزاد قیمت‌ها در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و بازار سهام از ناحیه ریسک سیستماتیک و ریسک‌های بنیادی در تنگنا قرار دارد. در معاملات دیروز، برای چهارمین روز متوالی شاخص‌کل با افت همراه شد و به سطح ۲‌میلیون و ۴۱‌هزار‌واحدی رسید. مقدار کنونی شاخص‌کل، کمترین مقدار آن از ۳۱ مرداد امسال به بعد بوده‌است و اگر فشار فروش در تالار شیشه‌ای ادامه‌دار باشد، ازدست‌رفتن کانال ۲‌میلیون‌واحدی چندان دور از ذهن نیست. بیست و دوم مرداد سال‌جاری، شاخص‌کل کانال ۲‌میلیون‌واحدی را از دست داد؛ اما اتراق شاخص در محدوده‌های کمتر از ۲‌میلیون واحد دیری نپایید و شاخص پس از سه روز معاملاتی به کانال ۲‌میلیون‌واحدی بازگشت. گفتنی است کف شاخص‌کل در سال‌جاری، محدوده یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی است که در ۲۳ مرداد به‌ثبت رسید.
  • طلا بر مدار صعود

    حمیدرضا جوکار /کارشناس بازارهای مالی
    طلای جهانی روز جمعه با ثبت قله تاریخی ۲هزار و ۷۲۲دلاری به استقبال تعطیلات پایانی هفته رفت. این فلز ارزشمند در یک سال گذشته حدود ۳۵درصد رشد قیمتی و در شش ماه اخیر حدود ۱۶درصد صعود کرده است. افزایش قیمت طلا می‌تواند تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران از بروز بحران‌های مالی یا تغییرات در سیاست‌ پولی کشورها رخ دهد.
  • ناامیدی بورس از کاهش نرخ بهره

    دنیای‌اقتصاد- محمد نعمت‌‌‌‌‌‌زاده: در اولین روز معاملاتی هفته، بازار سرمایه با یک ریزش بیش از ۲۴‌هزار واحدی شاخص‌کل همراه بود و شاخص هموزن نیز بیش از ۵‌هزار واحد افت را به‌ثبت رساند. برخی از فعالان و اهالی بازار سرمایه، پیشنهاد ادامه و تداوم دامنه‌نوسان یک‌درصدی را دادند و از باز‌شدن دامنه‌نوسان به سه‌درصد انتقاد کردند. یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، تداوم یا عدم‌تداوم محدودیت دامنه‌نوسان است. همچنین صبح روز شنبه رضا عیوض‌‌‌‌‌‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق‌بهادار‌ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌‌‌‌‌‌ها، از تصمیم در مورد تغییر دوره تجدیدارزیابی خبر داد که این سیاست در انتظار تایید مجمع‌عمومی سازمان حسابرسی است و در صورت تایید و تصویب، امکان تجدیدارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در هر ۳ یا ۵ سال ‌یکبار فراهم می‌شود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر