نحوه واگذاری 12نیروگاه‌ اعلام شد

مهر- قیمت پایه ارزیابی ۱۲ نیروگاه کشور برای واگذاری به بخش خصوصی منتشر شد. بر همین اساس ۱۰‌هزار و ۶۵۲ مگاوات نیروگاه با قیمت پایه مجموعا ۸۶‌هزار و ۴۷۲‌میلیارد‌ریال به زودی واگذار می‌شود. هیات واگذاری در جلسه‌ای که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، قیمت پایه ارزیابی ۱۲ نیروگاه کشور را برای واگذاری به بخش خصوصی مصوب کرد.

بر این اساس، قیمت پایه ارزیابی سازمان خصوصی‌سازی برای نیروگاه شهید منتظری به ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات، ۱۰‌هزار ‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون‌ریال در هیات واگذاری مصوب شد که بر این اساس، خریدار می‌تواند ۱۵‌درصد مبلغ اعلام شده را به صورت نقد و بقیه را در اقساط ۸ ساله بپردازد.

قیمت پایه ارزیابی نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی تبریز نیز ۷‌هزار و ۶۲۶‌میلیارد‌ریال مصوب شده است که ۱۵‌درصد آن نقد و بقیه آن با اقساط ۸ ساله توسط خریدار پرداخت خواهد شد.

براساس تصمیم هیات واگذاری، قیمت پایه نیروگاه ۳۲۸ مگاواتی مشهد، ‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد‌ریال برآورد شده است که براساس مصوبه این هیات، خریدار باید ۱۵‌درصد آن‌ر‌ا به صورت نقد و بقیه را در اقساط ۷ ساله پرداخت کند. همچنین سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایه نیروگاه بینالود به ظرفیت اسمی ۲۸ مگاوات را ۳۷۳‌میلیارد‌ریال برآورد کرده بود که خریدار باید ۲۰‌درصد آن را نقد و بقیه را در اقساط ۵ ساله بپردازد. همچنین هیات واگذاری، قیمت پایه نیروگاه ۷۱۴ مگاواتی قم را ۴‌هزار و ۵۷۸‌میلیارد‌ریال تعیین کرده که خریدار می‌تواند ۱۵‌درصد آن ‌ر‌ا نقد و بقیه را در اقساط ۸ ساله بپردازد. ارزیابی‌ها برای نیروگاه ۱۶۲۴ مگاواتی منتظر قائم نیز عدد ۱۴‌هزار و ۷۱۰‌میلیارد‌ریالی را نشان می‌دهد که براساس تصمیم هیات واگذاری خریدار می‌تواند ۱۰‌درصد را نقد و بقیه را در اقساط ۱۰ ساله بپردازد. ارزیابی سازمان خصوصی‌سازی برای نیروگاه‌های ۶۰۰ مگاواتی توس و ۳۴۹ مگاواتی خوی نیز به ترتیب اعداد ۵‌هزار و ۹۴۰‌میلیارد‌ریالی و ۲‌هزار و ۲۵۶‌میلیارد‌ریالی را نشان می‌دهد که خریداران باید ۱۵‌درصد مبلغ را نقد و بقیه را در اقساط ۸ ساله بپردازند. هیات واگذاری همچنین قیمت پایه نیروگاه کرمان به ظرفیت اسمی یک‌هزار و ۹۱۲ مگاواتی را ۱۴‌هزار و ۹۹۶‌میلیارد‌ریال تعیین کرده است که خریدار می‌تواند ۱۰‌درصد آن‌ر‌ا نقد و بقیه را ۸ ساله پرداخت کند، ضمن اینکه قیمت پایه نیروگاه گیلان نیز به ظرفیت یک‌هزار و ۳۰۶ مگاوات معادل ۱۰‌هزار و ۷۴۷‌میلیارد‌ریال تعیین شده است که خریدار باید ۱۵‌درصد را نقد و بقیه را ۸ ساله بپردازد. براساس این گزارش، قیمت پایه نیروگاه یک‌هزار و ۳۵ مگاواتی فارس معادل ۱۰‌هزار و ۳۲۰‌میلیارد‌ریال برآورد شده است که ۱۰‌درصد نقد و ۹۰‌درصد در اقساط ۸ ساله پرداخت خواهد شد، همچنین قیمت پایه نیروگاه ۳۶۰مگاواتی لوشان نیز، ۲‌هزار و ۵۷۶‌میلیارد‌ریال برآورد شده که ۱۵‌درصد آن نقد و بقیه در اقساط ۸ ساله پرداخت خواهد شد.

بر این اساس، ۱۰‌هزار و ۶۵۲ مگاوات نیروگاه با قیمت پایه در مجموع ۸۶‌هزار و ۴۷۲‌میلیارد‌ریال به زودی واگذار خواهند شد.

در این میان، مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق نیز با تایید تصویب قیمت پایه ارزیابی ۱۲ نیروگاه با ظرفیت اسمی ۱۰‌هزار و ۶۰۰ مگاوات، گفت: قیمت پایه ارزیابی، در مجموع بیش از ۸۶‌هزار‌میلیارد‌ریال در هیات واگذاری به تصویب رسیده است.

سیدحسین عبدالخالق‌زاده گفت: قیمت‌های پایه ارزیابی این نیروگاه‌ها که توسط کارشناسان رسمی سازمان خصوصی‌سازی انجام شده بود، در هیات واگذاری با حضور وزیر نیرو و معاون برق و انرژی این وزارتخانه مطرح و پس از بررسی و بحث در مورد ویژگی‌های هر کدام از این نیروگاه‌ها، در نهایت قیمت پایه ارزیابی بیش از ۸۶‌هزار‌میلیارد‌ریال به تصویب رسید.

مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق افزود: به دلیل ارزش بالای این نیروگاه‌ها، به منظور ایجاد رقابت بیشتر در شرایط پرداخت بخش نقد و اقساط آنها تسهیلات بیشتری مدنظر قرار گرفته و با توجه به قیمت پایه و وضعیت تولید انرژی برق آنها، بخش نقدی بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد و مدت زمان اقساط آنها از ۵ تا ۱۰ سال به تصویب رسید. وی تصریح کرد: براساس توافق به‌عمل آمده، واگذاری ۴ نیروگاه بینالود، مشهد، خوی و منتظر قائم در مرحله اول اعلام می‌شوند.

به گفته عبدالخالق زاده، براساس نظر هیات واگذاری، به کارکنان شاغل در نیروگاه‌ها سهام ترجیحی تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه شرکت‌های مدیریت تولید برق مرتبط با این نیروگاه‌ها که نگهداری و بهره برداری از آنها را به عهده دارند نیز همزمان به خریداران نیروگاه‌ها واگذار می‌شوند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: نحوه واگذاری اعم از مزایده یا فرابورس و جزئیات شرایط نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای آتی آگهی خواهد شد.

آغاز واگذاری نیروگاه‌ها از ۲۴ مرداد ماه

در این زمینه معاون سازمان خصوصی‌سازی از آغاز واگذاری سهام نیروگاه‌ها از ۲۴ مرداد ماه سال جاری خبر داد.

«مهدی عقدایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، با بیان آنکه ‌آگهی واگذاری نیروگاه بینالود منتشر شده است، ‌گفت: قرار است سهام این نیروگاه از طریق فرابورس به خریداران عرضه شود.

وی اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی همچنین در نظر دارد اطلاعیه واگذاری مربوط به سهام سه نیروگاه مشهد، ‌منتظر قائم و خوی را نیز منتشر کند. به گفته وی‌، سهام نیروگاه خوی از طریق مزایده واگذار خواهد شد. معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان آنکه ‌سهام سایر نیروگاه‌ها نیز به محض دریافت نتایج واگذار خواهد شد، ‌افزود: ‌قرار است نیروگاه‌هایی که به صورت دارایی هستند از طریق مزایده و برخی نیز از طریق بازار سوم فرابورس به خریداران واگذار شوند. هرچند وزارت نیرو در گام اول برای واگذاری نیروگاه‌ها، اسامی ۱۰ نیروگاه را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود، اما این امر به دلیل بدهکار بودن نیروگاه‌ها مدت‌ها متوقف شد و این وزارتخانه تصمیم گرفت تا نام ۱۰ نیروگاه دیگر را که دارای بدهی نیستند را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کند تا فرآیند واگذاری نیروگاه‌ها انجام و واگذاری آنها انجام شود.