دنیای اقتصاد- هر چند معامله تاریخی بورس امروز انجام نمی‌شود و به چهارشنبه هفته آینده موکول شده، ولی انتشار نام متقاضیان خرید بلوک مخابرات، این معامله را وارد فاز تازه‌ای کرده است.شرکت تعاونی «پیشگامان کویر یزد» به همراه «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» خریدارانی هستند که آخرین روز معاملاتی هفته آینده برای تصاحب کرسی‌های مدیریتی اپراتور اول به رقابت می‌پردازند. اما به‌راستی این‌خریداران 8/7 میلیارد دلاری کیستند؟

همه چیز درباره خریداران معامله بزرگ
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: سرانجام روز گذشته مخابرات پاسخ ابهامات 6گانه هیات پذیرش را داد تا شرکت بورس آگهی عرضه 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات را منتشر کند.
به گزارش خبرنگار ما، هر چند معامله تاریخی بورس امروز انجام نمی‌شود و به چهارشنبه هفته آینده موکول شده، ولی انتشار نام متقاضیان خرید بلوک مخابرات، این معامله را وارد فاز تازه‌ای کرده است.
شرکت تعاونی «پیشگامان کویر یزد» به همراه «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» خریدارانی هستند که آخرین روز معاملاتی هفته آینده برای تصاحب کرسی‌های مدیریتی اپراتور اول به رقابت می‌پردازند.
اما بر اساس آگهی عرضه‌ای که شرکت بورس در سایت رسمی خود منتشر کرد، از کارگزاری حافظ به عنوان کارگزار عرضه‌کننده نام برده و در طرف دیگر اشاره کرده که ۲۲میلیارد و ۹۳۶میلیون و ۸۲۷هزار و ۸۲۷سهم مخابرات در قالب ۱۵کد معاملاتی معاف از مالیات دولت عرضه خواهد شد.
همچنین با توجه به انتشار آگهی عرضه در روز گذشته و انجام معامله در چهارشنبه هفته آینده، الزام قانونی رعایت 7روز کاری از زمان انتشار آگهی تا زمان معامله نیز رعایت می‌شود.
کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» کیست؟
کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» که ترکیبی از دو شرکت سرمایه‌گذاری و یک شرکت فعال در زمینه مخابراتی است، روز گذشته به طور رسمی به عنوان متقاضی خرید بلوک مطرح شد.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری «توسعه اعتماد» و «شهریار مهستان» به همراه شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران»، سه شرکتی هستند که با بررسی وضعیت آنها مشخص شد که ۲ شرکت از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون سپاه و شرکت سوم نیز متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.
بر اساس اطلاعاتی که در سایت «روزنامه رسمی» منتشر شده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد و شهریار مهستان متعلق به بنیاد تعاون سپاه و شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران نیز مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.
شرکت توسعه اعتماد در سال ۸۳ با سرمایه یک‌میلیون تومان در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و در سال ۸۴ سرمایه خود را به ۴میلیارد تومان افزایش داده است. بر اساس آخرین مصوبه مجمع شرکت در سال ۸۶، ترکیب هیات مدیره این شرکت عمدتا به نمایندگی از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون سپاه منصوب شده‌اند.
در طرف دیگر شرکت‌ «شهریار مهستان» نیز در سال 85 با سرمایه یک‌میلیون تومانی ثبت شده و بر اساس ترکیب هیات مدیره که در مجمع اسفند ماه سال 86 انتخاب شده‌اند، نام بنیاد تعاون سپاه به عنوان مالک اصلی شرکت مشخص می‌شود. اما شرکت سوم حاضر در کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین»، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران است که در سال 86 با سرمایه یک‌میلیون تومانی تاسیس شده است.
فعالیت اصلی این شرکت در زمینه الکترونیک و تجهیزات مرتبط با آن است که بر اساس مصوبه مجمع شرکت در سال ۸۷، تمام اعضای هیات مدیره به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر که از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انتخاب شده‌اند.
15شرکت در کنسرسیوم یزدی‌ها
اما دیگر خریدار بلوک مدیریتی مخابرات شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد است که با کنار هم قرار دادن ۱۲ شرکت تعاونی و ۳ شرکت سرمایه‌گذاری می‌خواهد مالک مخابرات ایران باشد.
«سید مصطفی سجادی»، مدیر روابط عمومی گروه پیشگامان کویر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ماهیت کنسرسیوم این شرکت گفت: 12شرکت تعاونی که زیرمجموعه‌های گروه پیشگامان کویر یزد هستند، به همراه 3شرکت سرمایه‌گذاری در ترکیب کنسرسیوم برای خرید سهام مخابرات حضور دارند.
وی ادامه داد: ما مدل اقتصادی مدونی را برای خرید مخابرات طراحی کرده‌ایم و قصد داریم پذیره‌نویسی تعاونی فراگیر کشوری را به زودی انجام دهیم.
وی سرمایه ثبتی گروه پیشگامان کویر یزد را 202میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد جدی خرید مخابرات را داریم.
با شرایط کنسرسیوم می‌شویم
وی در جواب این سوال که آیا قصد کنسرسیوم شدن با دیگر خریدار بلوک مخابرات را دارید یا خیر؟ گفت: اگر شرایط اعلامی خریدار در راستای برنامه‌ریزی‌های ما باشد و مطابق مدل اقتصادی ما پیشنهاد شود، ممکن است مذاکره‌هایی را هم با آنها داشته باشیم.
سجادی درباره سابقه فعالیت شرکت گفت: شرکت تعاونی خدماتی پیشگامان کویر یزد در سال ۱۳۷۵ با هدف ایجاد بستری مناسب در صنعت اطلاع‌رسانی و IT به صورت تعاونی ثبت شد و به عنوان اولین شرکت تعاونی در کشور در زمینه IT فعالیت می‌کند. وی افزود: گروه شرکت پیشگامان کویر در حال حاضر با حضور قریب به ۵هزار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مشغول به فعالیت است و هم اکنون با اخذ مجوزهای VOIP، ISP، ICP، PAP و دفتر خدماتی برای اولین بار در کشور، به ارائه کلیه خدمات اینترنتی مخابراتی و ... می‌پردازد. وی ادامه داد: شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از شرکت‌های عرصه IT کشور، در مناقصه ارتباط بین‌المللی ایران (Termination (VOIP به همراه ۲ شرکت دیگر ایرانی برنده شد که به موجب آن خطوط VOIP کشور را با کد ۰۴۰ در اختیار گرفته است.
سهامدار 5/1درصدی مخابرات چه می‌گوید؟
از طرفی دیگر سهامدار ۵/۱درصدی مخابرات اعلام کرد که شرکت در مزایده «اخابر» را بررسی می‌کند، اما در حال حاضر عضو هیچ یک از کنسرسیوم‌های حاضر در عرضه عمده مخابرات نیست.
عیسی رضایی، مدیرعامل سرمایه‌گذاران مهر اقتصاد ایرانیان در گفت‌وگویی با بیان این که برنامه این شرکت سرمایه‌گذاری، خرید کل 50درصد سهام عرضه شده بود، گفت: اگر شرایط مهیا بود، «مهر» به تنهایی می‌توانست بلوک مدیریتی مخابرات را خریداری کند، اما در حال حاضر به دلیل برخی ملاحظات برنامه‌ای برای خرید بلوک ذکر شده نداریم، اما با این حال به ما پیشنهاد شده که به عضویت یکی از کنسرسیوم‌های حاضر در مزایده در بیاییم. به گفته وی، موسسه مالی و اعتباری مهر در حال حاضر موفق به جذب بالغ بر 7هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی از محل سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاران مردمی خود شده و مهر اقتصاد ایرانیان هم برای ادامه حضور در بازار از مشکل نقدینگی برخوردار نیست، البته یادآوری این نکته ضروری است که «مهر» حتی یک ریال وجه دولتی در اختیار ندارد و با سرمایه هزاران سپرده‌گذار مردمی به وجود آمده و اگر افرادی از وجود وجوه دولتی در موسسه مهر خبر دادند، به ما بگویند تا 10 برابر آن را به این افراد پاداش دهیم.
وی افزود: هدف مهر از حضور در شرکت‌های تولیدی و خدماتی حل مشکلات این بخش ها بوده که تاکنون نیز به میزان قابل توجهی در تحقق این مهم موفق شده است. گفتنی است، مهر اقتصاد ایرانیان از ۵درصد سهام عرضه شده مخابرات در بورس، ۵/۱درصد از سهام این شرکت بورسی را از بازار خریداری کرده است. حال آنکه مدیرعامل آن از احتمال عدم حضور در معامله ۸/۷میلیارد دلاری «اخابر» خبر داده است.