تاوان بورسی ریسک‌ها علی محمدی / دنیای اقتصاد

 نماگر اصلی بازار در هفته معـــامــلاتـی منتهی به ۱۶خرداد‌ماه منفی ۰.۵درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای بازار سهام با نزول ۰.۹۱درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۹۷۲هزار و ۹۷۸واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۰.۹درصد رشد هفتگی را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۰۹درصد افت کرد و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۲هزار و ۲۰۶واحدی به پایان رساند. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار یک‌هزار و ۹۲۸میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و ۶۹۱میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرد.

 دغدغه بورسی نامزدها

پس از تایید‌صلاحیت نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در چند روز گذشته نامزدها دیدگاه خود را نسبت به وضعیت بازار سرمایه بیان کردند و از برنامه‌های اقتصادی مورد نظرشان تا حدودی پرده برداشتند. محمدباقر قالیباف در جلسه حضوری با فعالان ارشد بازار سرمایه، ضمن توجه به دغدغه‌های آنها تاکید کرد: توجه به بازار اولیه در بورس و تامین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در زمینه بیمه و تجارت و قانون‌ بانک‌ها اظهار کرد: باید قوانین بانکی بازنگری و اصلاح شود. وام بانکی رانت بزرگی ایجاد کرده است، به طوری که نرخ سود تسهیلات پایین‌تر از نرخ تورم است و تورم این انگیزه را می‌دهد که وام بانکی پس داده نشود. علیرضا زاکانی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوی، نسبت به وضعیت بازار تاکید کرد: به منظور ساماندهی بازار سرمایه برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مصطفی پورمحمدی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده‌های اقتصادی می‌داند. مسعودپزشکیان نیز وضعیت بورس اوراق بهادار را این‌گونه بیان کرد: بورس اوراق بهادار با بدترین دوران خود در ۴ سال گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کند. او مشکلات و معضلات اقتصادی و بورسی را یکی دانست و مهم‌ترین عامل نامطلوبی وضعیت اقتصاد را دخالت‌های سیاستگذار در کسب‌و‌کارها و تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرد. سعید جلیلی از برنامه‌‌هایی در  ارتباط با بازار ارز، اجرای برنامه از سوی وزارتخانه‌ها برای ارزآوری و اشتغال‌زایی، استفاده از ظرفیت همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان، تبدیل هفت‌میلیون مرزنشین به صادرکننده، تعامل گسترده با کشورهای خارجی، توسعه ارتباطات با کشورهای دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی رونمایی کرد.

 دومینوی ادامه‌دار وضعیت بازار

الهه نعمتی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را این‌گونه تشریح کرد: هفته گذشته، شاخص‌های اصلی بازار نوسان چندانی را به نمایش نگذاشتند. بازار روزهای کم‌توانی را به ثبت می‌رساند و به لحاظ کلی در گرداب رکود ناامیدکننده‌ای قرار دارد. از منظر تحلیل تکنیکال، شاخص کل بورس و شاخص هموزن در حال حاضر در نزدیکی مقاومت کوتاه‌مدت خود قرار گرفتند و انتظار می‌رود روند کوتاه‌مدت بورس در کنار پارامترهای دیگر همچنان نزولی ادامه پیدا کند. از نگاه ارزش معاملات نیز با بررسی تحرکات ۵روزه و ۲۲روزه نشانه‌هایی از برگشت بازار به چشم نمی‌خورد. بازار در مقطع کنونی تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد.

با اعلام تایید صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان، در چند روز گذشته کاندیداهای ریاست‌جمهوری به اعلام برنامه‌های خود پرداختند. در این میان کاندیداها در برنامه‌های خود، رویکرد جدی برای حل مشکلات بورس عنوان نکرده‌اند. باید منتظر ماند و دید نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظرات خود برای بهبود وضعیت بازار سرمایه چه تدابیر و برنامه‌هایی در نظر دارند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مشکلات فعلی بازار سرمایه را می‌توان در سیاستگذاری‌های نادرست و قیمت‌گذاری‌های دستوری جست‌وجو کرد. ادامه‌دار شدن دامنه نوسان و تشکیل صف فروش در نمادهای کوچک بازار نیز قدرت نقدشوندگی بورس را تضعیف کرده است. از این رو به نظر می‌رسد بازگشت دامنه نوسان به حالت گذشته می‌تواند تعادل نسبی در نیروهای عرضه و تقاضا بازار ایجاد کند.

این کارشناس بازار افزود: در راستای پیش‌بینی آینده بازار سهام تا انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تداوم محدودیت دامنه نوسان، اتفاق خاصی برای بازار نمی‌توان متصور بود. عواملی مانند افزایش پله‌ای ارزش معاملات بازار در کنار برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان و قوت گرفتن خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها می‌تواند تا حدودی به جان گرفتن دوباره بازار سهام کمک کند. بازار سهام به اندازه‌ای در ورطه رکودی فرو رفته که سهامداران حاضرند باتوجه به ارزندگی سهام و بنیاد مناسب آن در سمت فروش قرار بگیرند و تصمیمی برای سهامداری در بازار نداشته باشند.