ارزندگی تنها محرک بازار

مهدی رضایتی copy

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه روز گذشته مثبت شد و دلیل آن کاهش ریسک جنگ بود، در نتیجه این اتفاق انتظار منفی سهامداران از تاثیر گسترش جنگ محقق‌نشده و آنها به آینده امیدوار شدند. به غیر‌از این هیچ تغییر بنیادی خاصی در بازار حاصل نشده که رشد دیروز را به آن مرتبط بدانیم. تا حدودی خیلی‌ها مطمئن شدند ایران خود را درگیر نمی‌کند و در این میان شاید موضوع جنگ فرسایشی شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد ادامه‌دار بودن رشد نمی‌توان مطمئن بود، گفت: بازار سرمایه هنوز از کمبود پول رنج می‌برد و ارزش معاملات هنوز رشد محسوسی نداشته‌است و ورود پول قوی نیست، ولی از طرف دیگر مانند هفته قبل فروشنده نداریم، فروشنده‌ها دست نگه‌داشته‌اند و خریدار هم خیلی قوی نبود. روز گذشته فروشنده ضعیف و در نتیجه بازار مثبت شد. تا اتفاق خاصی نیفتد بازار به همین صورت خواهد ماند و فقط می‌توان گفت ریزش بیشتری نخواهد داشت.

این تحلیلگر افزود: شروع تحرکات با موضوع کاهش ریسک جنگ بود، البته خیلی‌ها معتقدند ریسک جنگ کاملا برطرف نشده اما معمولا وقتی خبری مانند جنگ تکراری شود و اتفاق موردانتظار نیفتد، بازار به آن اخبار واکنش زیادی نشان نمی‌دهد و بی‌تفاوت می‌شود، اما در ادامه نمی‌توان محرک جدیدی برای بازار سرمایه متصور بود. شاید تسعیر ارز بانکی‌ها بتواند در اینجا کمک کند اما ابهاماتی که در گذشته وجود داشت هنوز هم وجود دارد. نرخ تسعیر بانک‌ها هنوز ابلاغ نشده، موضوع نرخ خوراک هنوز مبهم است و موضوع بودجه‌ هم از ماه آینده اضافه می‌شود.

رضایتی افزود: در این شرایط هنوز محرک خاصی نداریم. البته بازار از نظر ارزندگی پایین‌تر از میانگین تاریخی خود است و با وجود رشد نرخ دلار، تورم  و... امروز قیمت سهام با آبان سال‌گذشته تفاوتی ندارد، بنابراین مهم‌ترین محرک ارزندگی بازار و رسیدن به کف‌های تاریخی سال‌گذشته است و این موارد می‌تواند رفته‌رفته سهامداران را به صف‌های خرید بیاورد و چشم‌انداز مثبت است.

حقوقی‌ها وارد شوند

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بعد از چند روز منفی شدید و گمانه‌زنی‌هایی مربوط به اتفاقات جنگ غزه، دیروز با سخنرانی حسن نصرالله کمی از ریسک‌های گسترش جنگ کاسته شد، گفت: این نکته مهمی بود و باعث شد روز گذشته بازار مثبت شود، قبل از آن نیز اثر این موضوع را در بازارهای جهانی دیدیم و قیمت نفت و طلا نیز کاهشی بود، اما همچنان چیزی که در بازار نیست اعتماد است.

وی افزود: ارزش معاملات حدود 4همت است. برای قطع روند منفی و تبدیل‌شدن به روند مثبت نیازمند این هستیم که فروشنده‌ها چندین‌بار از فروش خود پشیمان شوند و این یعنی بعد از فروش مجبور شوند با قیمت بالاتری بخرند، اما از اردیبهشت به بعد فروشنده‌ها همیشه برنده بودند و هر وقت فروختند توانستند ارزان‌تر بخرند، اما تنها در شرایطی می‌توان گفت روند بازار می‌تواند تغییر کند که قیمت‌ها فروشنده‌ها را پشیمان کند. این تحلیلگر اظهار کرد: معاملات روز جاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شاید در ابتدای بازار امروز بازهم عرضه زیاد باشد اما در ادامه احتمالا تقاضا به بازار بیاید. به این منظور لازم است هلدینگ‌های بزرگ از زیرمجموعه‌های خود حمایت کنند. الان بازار جایی است که احتیاج دارد حقوقی‌ها مخصوصا هلدینگ‌های سهامدار از سهام خود حمایت کنند و اگر این اتفاق رخ بدهد می‌توان به تغییر روند بازار امیدوار بود و در غیر‌این‌صورت بازار به روند فرسایشی خود بازخواهد گشت.

دلار به نفع بورس

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه سایه یک ریسک سیستماتیک که همان ورود حزب‌الله به درگیری‌های منطقه‌ای بود از بورس ایران کم شد، گفت: طبیعی بود که وضعیت بازار با این اتفاق کمی بهتر شود. همان‌طور که روز گذشته شاهد بودیم طرف تقاضا تقویت شد و فروشنده کم شد و این اتفاق می‌تواند تا آخر هفته خبر خوبی باشد، البته به شرط آنکه حجم معاملات خرد بالای 4 همت بماند، در غیر ‌این‌صورت کار سخت خواهد شد.

وی افزود: در حال‌حاضر سهام به نقاط جذابی رسیده‌اند و می‌توان دست‌کم تا انتهای هفته به وضعیت مثبت امیدوار بود. برای نیمه دوم سال‌چند محرک برای بازار سرمایه می‌توان درنظر گرفت، یکی اینکه بازار سرمایه ارزش جایگزینی بسیار خوبی دارد و به لحاظ P/E هم به نقطه جذابی رسیده، علاوه‌بر این چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها نیز اگرچه عالی نیست ولی مطلوب است.

نکته بعدی تجدید ارزیابی‌ها در شرکت‌هایی مانند ذوب‌آهن، خودرویی‌ها و بانکی‌ها محرک خیلی خوبی برای بازار است. روند نرخ دلار نیز با هر متر و معیاری برای نیمه دوم سال‌صعودی است و این موضوع ناخود آگاه روی بازار سرمایه تاثیرگذار است.