سوال: بازار سرمایه تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار وارد فاز صعودی شده است. آیا با کاهش نرخ دلار، قیمت سهام نیز با کاهش مواجه می‌شود؟

پاسخ از محمد شکری، کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام نیمه نخست سال را با فراز و فرود بسیاری پشت‌سر خواهد گذاشت، این درحالی است که اظهارنظر درمورد انتظار جذب سرمایه در ماه‌های آتی در این بازار همچنان در ابهام است.

خروج بازار سهام از وضعیت رخوت‌باری که از مرداد ۹۹ دچار آن شده به چند عامل مهم بستگی دارد. سایه سنگین تحریم‌ها همان‌طور که بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند مانند بختک راه تنفسی بازار بورس را بسته است. نقشه راه بازار سرمایه ایران نیز مانند بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر تحت‌تاثیر این متغیر اثرگذار تعیین می‌شود. ازآنجاکه نوسان قیمت دلار در ایران طی سال‌های اخیر همزمان با آغاز تحریم‌ها وارد فاز صعودی شده این انتظار می‌رود که با خاموش شدن سیگنال‌های مثبت نسبت به برداشته شدن تحریم‌ها همه بازارهای ایران به‌خصوص بازار ارز با نوسانات جدی همراه شود. نوساناتی که می‌تواند بلاتکلیفی و عدم‌اطمینان برای سرمایه‌گذاری را رقم بزند.

بر همگان روشن است که در یک سال اخیر تالار شیشه‌ای تحت‌تاثیر قیمت دلار تغییر فاز داده است اما آیا می‌توان رشد شاخص از اواخر خرداد را با قیمت دلار مرتبط دانست؟ بررسی قیمت دلار و نوسان این ارز جنجالی نشان می‌دهد قیمت دلار از ابتدای تابستان رشد چندانی را تجربه نکرده، از این رو افزایش قیمت برخی از سهام در این مقطع را نباید به رشد اندک قیمت دلار نسبت داد. در حال حاضر بازار سرمایه حرکت منطقی خود را آغاز کرده به طوری که در بیشتر روزهای هفته بازار مثبت است و یکی، دو روز در هفته را نیز اصلاح قیمت می‌خورد؛ روندی منطقی و مطلوب که چندان ربطی به قیمت دلار و نوسان آن ندارد. گرچه رشد دلار معمولا بر روند همه بازارها اثرگذار است اما در این مقطع بازار سهام با توجه به اصلاح قیمت بی‌سابقه‌ای که در طول ۱۰ ماه به سهامداران تحمیل کرد، نسبت به بازارهای موازی اثرپذیری کمتری از افزایش قیمت دلار داشته است.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه دو نیمه متفاوت را در ۱۴۰۰ از سر می‌گذراند. در نیمه دوم سال با تعیین‌تکلیف خط‌مشی تیم اقتصادی جدید نسبت به بازارهای سرمایه‌گذاری و در صورت لغو تحریم‌ها منابع بیشتری وارد بازار خواهد شد اما در صورتی که مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه نرسد، اگر دولت به فاز سرکوب و کنترل دستوری قیمت‌ها وارد شود، انتظار رشد و رونق بازار سرمایه در ماه‌های آتی کمرنگ می‌شود.