بورس چشم‌انتظار انتخابات و مذاکرات

امید به بهبود اوضاع و بهبود حال این مریض تب و لرز‌دار دارند. چشم به مذاکرات بین‌المللی برجام دارند، پیگیر اخبار انتخابات و تحولات سیاسی داخلی هستند، قیمت دلار و طلا و بازارهای جهانی را کم و بیش رصد می‌کنند. اما در کنار همه اینها چشم و گوششان به نظرات کارشناسان حوزه بورس هم هست. حالا خیلی از سهامداران به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از ضرر و تلخ نشدن کامشان از سودها، باید در کنار همه پیگیری‌هایشان، گوشه چشمی هم به نظرات کارشناسان حوزه بورس داشت. در ادامه با چند کارشناس حوزه بورس صحبت کرده‌ایم و پیش‌بینی و تحلیلشان از شرایط بورس در هفته جاری را جویا شده‌ایم.

ثبات دست و پا شکسته

خیلی‌ها معتقدند که در هفته‌ پیش، بورس وضعیت متعادلی داشت و به یک ثبات رسید. هرچند دست و پا شکسته بود. حالا به تعداد این نظرات در حال اضافه شدن است. محسن رحمتی، کارشناس حوزه بورس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» معتقد است که در هفته جاری «بازار همین وضعیت متعادل اما کم‌رمق را ادامه می‌دهد.» او همچنین در صحبت‌هایش به این مساله اشاره می‌کند که «بازار افت زیادی نخواهد داشت اما پتانسیلی هم برای رشد نخواهد داشت.» به اعتقاد او «سهام‌ها در همین محدوده‌ای که هستند قرار دارند و خیلی مثبت و منفی نمی‌شوند و البته بعید است که شکل و شمایل بازار تغییر محسوسی داشته باشد.» پیمان حدادی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره پیش‌بینی‌اش از شرایط بازار بورس در هفته جاری این‌طور می‌گوید که «همین ارزش معاملات بین دو تا سه هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند و پول در صنایع بزرگ بازار می‌چرخد. برای مثال یک روز در صنعت خودرویی و روز دیگری در صنایع پالایشی و فلزی.» به اعتقاد حدادی در هفته پیش رو، «شاهد صف‌های خرید پایدار در بازار نخواهیم بود.» او همچنین درباره شاخص هم این‌طور توضیح می‌‌دهد که «شاخص، یک مقدار اصلاح را در دستور کار خودش قرار می‌دهد و چهارشنبه هفته جاری به نظر می‌آید که از امروز شاخص پایین‌تر باشد.» این کارشناس حوزه بورس همچنین این پیش‌بینی را برای هفته جاری می‌کند که «احتمالا به صف‌های فروش نمادهای کوچک اضافه می‌شود.» در کنار این‌ پیش‌بینی‌ها شایان کرمی، کارشناس حوزه بورس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در جریان بودن مذاکرات بین‌المللی برجام معتقد است که «احتمالا شاهد کاهش حجم معاملات خواهیم بود و بازیگرها دست نگه می‌دارند.» اما در نقطه مقابل نظر او، محمدمهدی مومن‌زاده در پیش‌بینی خود از بورس در هفته جاری به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که «با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است احتمال اینکه بازار افزایشی باشد، زیاد است.» الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس از دیگر افرادی است که در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به این موضوع اشاره می‌کند که قیمت سهم‌ها در مقطع خوبی است و حمایت‌های خوبی دارند و اضافه می‌کند که از نظر بنیادی ارزنده هستند. او همچنین معتقد است که بورس در هفته جاری متعادل و مثبت است. او نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند و به این موضوع در صحبت‌هایش می‌پردازد که این مسائل روی متعادل و مثبت بودن بازار تاثیرگذار است.

چرا بورس کم‌رمق است؟

انتخابات، تحولات سیاسی، مذاکرات بین‌المللی برجام و قیمت دلار از جمله علت‌هایی هستند که اکثر کارشناسان معتقدند روی حال و احوال بورس به شدت تاثیرگذار است. البته هستند کارشناسانی که نظر کلی‌تری نسبت به شرایطی که امروز بر بورس حاکم است و باعث تب و لرز آن شده است، دارند. برای مثال محمدمهدی مومن‌زاده، با وجود اینکه روند بورس در هفته جاری را افزایش پیش‌بینی کرده بود اما یکی از این کارشناسان است که فراتر از تمام این موضوعات، درباره پیش‌بینی بورس و علل تاثیرگذار روی آن با «دنیای‌اقتصاد» صحبت می‌کند و در صحبت‌هایش می‌گوید که چون « بورس ایران بر اساس قوانین بورس بین‌الملل نیست، پس نمی‌شود بر اساس قوانین حاکم بر بورس بین‌الملل آن را تحلیل کرد.» او در توضیح صحبتش اضافه می‌کند که «هر وقت قوانین حاکم بر بورس بر اساس قوانین بین‌الملل بشود، متقارن شود، قیمت‌گذاری آزاد شود، گزارش‌ها شفاف شود و بتوان یک تحلیل تکنیکال یا یک تحلیل بنیادین یا فاندامنتال دقیق انجام داد، آن زمان می‌توان بورس ایران را پیش‌بینی کرد.» اما در کنار این نظر، دیگر کارشناسان معتقدند که نزدیک شدن به زمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عامل تاثیرگذاری روی فضای بورس است و از طرفی روی معاملات هم تاثیرگذار خواهد بود. در همین رابطه پیمان حدادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «با توجه به اینکه به هفته منتهی به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، در نتیجه به احتمال زیاد شاهد معاملات خنثی هستیم.» خنثی بودن مساله‌ای است که شایان کرمی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که تا بعد از انتخابات فضای بازار خنثی است. محسن رحمتی، هم درباره دلایل تاثیرگذار روی فضای حاکم بر بورس اول از همه به وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند و بعد از آن ابهامات موجود در کلیت فضای اقتصاد کشور را دلیل مهم دیگر می‌خواهد. او به برجام هم اشاره می‌کند و به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «تعیین تکلیف شدن وضعیت برجام و اثری که این موضوع روی قیمت دلار می‌گذارد که مجموع اینها روی بازار تاثیرگذار خواهد بود.» و البته در کنار این‌ها محسن رحمتی هم‌نظر با پیمان حدادی است و این‌طور پیش‌بینی می‌کند که «احتمالا در این هفته اتفاق خیلی خاصی در بازار نمی‌افتد.»

توصیه‌ای برای سهامداران

«به نظرم افرادی که به دنبال تکمیل پرتفوی خودشان هستند، از این روزها می‌توانند استفاده کنند.» این توصیه پیمان حدادی، کارشناس حوزه بورس به سهامداران خرد است. او اشاره کرد که «زمان خوبی برای افرادی است که می‌خواهند پرتفوی خود را تکمیل کنند. محسن رحمتی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم به سهامداران خرد اینطور توصیه می‌کند که «بهترین سیاست برای آینده نزدیک؛ سیاست نگهداری است.» در نهایت الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس این‌طور به سهامداران خرد برای هفته پیش رو توصیه می‌کند که من اگر در این شرایط در بازار حضور داشته باشم، «اگر بتوانم سهم خریداری می‌کنم و اگر هم سهم داشته باشم، آن را نگهداری می‌کنم.»