مرلین سدلر، نویسنده ششمین جلد از مجموعه ۱۷ جلدی داستان‌های سواد مالی است که در آکادمی هوش مالی و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است.  این نویسنده آمریکایی با نوشتن کتاب «با پولم هدیه هم می‌خرم» بر موضوع بخشش، سخاوتمندی و شاد کردن دیگران تاکید دارد. کودکان با خواندن این کتاب می‌آموزند «دادن» و «گرفتن» لازم و ملزوم‌اند و اگر آنها سخاوتمند باشند، نتیجه بخشندگی خود را خواهند دید و این کمک‌ها در آینده به آنها بازمی‌گردد. هر چه بیشتر به دیگران کمک کنیم و سخاوتمند باشیم، جریان ورود پول به زندگی ما هم ساده‌تر خواهد بود. این چرخه مدام ادامه دارد و پس از بازگشت پول، ما باید باز هم به دیگران کمک کنیم. دست و دلباز بودن و به اشتراک گذاشتن با دیگران مهم‌ترین مفاهیمی است که این کتاب به کودکان آموزش می‌دهد.

مرلین سدلر درباره این کتاب می‌گوید: «با پولم هدیه هم می‌خرم» درک درستی از اخلاق کار ارائه می‌دهد. کودکان عموما در ازای انجام کارهای خانه و کمک به والدین‌شان پول توجیبی می‌گیرند. بنابراین متوجه می‌شوند برای پول درآوردن باید زحمت کشید و در همین فرآیند ارزش پول را بهتر می‌فهمند. این کتاب درباره مفاهیم مالی بسیار ابتدایی است و به کودکان می‌آموزد چطور عشق و محبت‌شان را از طریق خرید هدیه با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارند. روابط اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و بخشش یکی از ویژگی‌های شخصیتی مهم است که کودکان باید آن را کسب کنند. آنها به این درک می‌رسند که تنها به فکر منافع خود نباشند. در واقع احساسات، نیازها و خواسته‌های دوستان و نزدیکان هم مهم است و با نیکوکاری و خوش‌رفتاری می‌توانند موجب شادی دیگران و البته افزایش رضایت خود از زندگی شوند.

نقش والدین در آموزش مهارت‌های مالی

به عقیده مرلین سدلر، پدر و مادرها نقش درخور توجهی در آموزش مهارت‌های مالی به کودکان دارند. در زندگی باید میان آینده‌نگری و پس‌انداز از یکسو و بخشندگی از سوی دیگر تعادل وجود داشته باشد. افراط در هر دو به زیان کودکان و نقش پدر و مادرها در ایجاد این تعادل بسیار مهم است.  او می‎گوید: «در بعضی از خانواده‎ها پدر و مادرها فقط به پس‌انداز فکر می‌کنند و بخشنده نیستند. آنها نیازهای اساسی خود و خانواده‌ را نادیده می‌گیرند تا پول بیشتری کنار بگذارند. برای مثال در روزهای سخت زمستان از سیستم گرمایشی استفاده نمی‌کنند تا هزینه‌های خانواده کمتر شود. فرزندان در چنین خانواده‌هایی با احساس ترس نسبت به پول بزرگ می‌شوند و این باور در آنها شکل می‌گیرد که هیچ‌گاه ثروتمند نخواهند شد؛ مگر اینکه همیشه در حال پس‌انداز و صرفه‎‌جویی باشند. نگرش بزرگسالان به پول به کودکان منتقل می‌شود و تمام ابعاد زندگی آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «بانی خرگوشه»، شخصیت اصلی این کتاب، با پول توجیبی که از والدینش دریافت کرده، برای تمام دوستان خود هدیه می‌خرد و دل آنها را شاد می‌کند. اما این داستان علاوه بر بخشش و سخاوتمندی، کودکان را با خرج و پس‌انداز هم آشنا می‌کند. آنها به این درک می‌رسند که باید به افراد نیازمند کمک کنند. اما افراط در هر کاری ممکن است به زیان ما باشد؛ بنابراین «بانی خرگوشه» بخشی از پول خود را برای روز مبادا کنار می‌گذارد.

از نگاه این نویسنده داستان‌های سواد مالی، مهم است که با کودکان درباره پول صحبت کنیم و مهارت‌های مالی را به آنها آموزش دهیم. علاوه بر پول توجیبی، عموما کودکان در روز تولد یا دیگر مناسبت‌ها، مبلغی را به‌عنوان هدیه از والدین دریافت می‌کنند. بعضی از پدر و مادرها حساب بانکی شخصی برای فرزندان‌شان باز می‌کنند. درگیر کردن کودکان با امور مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. همین مبالغ هر چند اندک، تفکرات و باورهای آنها را درباره پول و نحوه برخورد با آن شکل می‌دهد و کودکان را برای مدیریت دخل و خرج، بودجه‌بندی، درک ارزش پول و البته ورود به دنیای بزرگ‌ترها آماده می‌کند.  مرلین سدلر کتاب دیگری به نام «مسابقه بزرگ» دارد که کودکان را با بازار سهام، سرمایه‌گذاری، رشد شرکت‌ها و چرخه اقتصادی آشنا می‌کند. «آمپ» شخصیت ماقبل تاریخی این داستان با پسران جوان بیسبال بازی می‌کند. او چوب بیسبال پرقدرتی دارد و همه همبازی‌هایش دوست دارند چوبی مانند آن داشته باشند. «آمپ» شرکتی تاسیس و شروع به تولید چوب بیسبال می‌کند. شرکت او بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت «آمپ» بخشی از سهام شرکت را به فروش می‌رساند.