با این حال سیاست‌گذار توانست با استفاده از سازوکار‌های معاملاتی بازار سرمایه در نهایت رقمی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان به واسطه دومین عرضه بزرگ سال جذب کند. در این میان هفته جاری دو سهام پالایشی که به دلیل افزایش سرمایه متوقف شده بودند، با رشد جالب توجهی به گردونه معاملات بازگشتند و توانستند تخفیف صندوق پالایشی یکم را تا حدودی جبران کنند.

در این راستا، روز یکشنبه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران بعد از افزایش سرمایه ۷۰ درصدی با رشد ۲۹ درصدی بازگشایی شد و در نهایت با توجه به افزایش ۲۷ درصدی قیمت پایانی وضعیت پرتفوی صندوق پالایشی یکم را بهبود بخشید.

همچنین روز گذشته «شپنا» دیگر نماد پالایشی که برای افزایش سرمایه بسته شده بود، به گردونه معاملات بازگشت. این نماد که افزایش سرمایه ۴۹ درصدی از دو محل سود انباشته و اندوخته داشت روز دوشنبه بعد از ۶ جلسه غیبت بازگشایی شد. در بازگشایی بدون دامنه این نماد شاهد رشد ۳/ ۷ درصدی قیمت بودیم. بعد از کشف قیمت، شپنا بسته شد تا دوباره با دامنه نوسان در محدوده قیمت جدید به کار خود ادامه دهد. بعد از ادامه معاملات در دامنه جدید معامله‌گران برای خرید «شپنا» اشتیاق نشان دادند. به‌طوری که حتی در قیمت مثبت ۱۳ درصد هم برای این نماد مشتری وجود داشت. در این شرایط «شبریز» نیز به معاملات در سقف قیمتی ادامه داد تا خریداران دومین صندوق دولتی که طی روزهای گذشته ناامید و پشیمان بودند، تا حدودی راضی شوند.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد فارغ از اینکه ریزش قیمت سهام کلیت فضای معاملاتی بورس و فرابورس را در برگرفت درصد تخفیف شرکت‌های پالایشگاهی «شتران»، «شپنا»، «شبریز» و «شبندر» تا پایان معاملات روز گذشته به ترتیب ۱۳، ۲، ۱۹ و ۴۲ درصد شد تا تخفیف صندوق پالایشی یکم به بیش از ۱۹ درصد افزایش پیدا کند.