رصد صنایع بازار اول و دوم

روز گذشته بیش از نیمی از نمادهای بازار اول و دوم با افزایش قیمتی مواجه شدند و منجر به قرار گرفتن ۲۱ صنعت فرابورسی در مدار صعودی شدند. از منظر بازدهی، زیرمجموعه هتل با رشد بیش از هفت درصدی صدرنشین شد و به دنبال آن صنعت محصولات کامپیوتری و همچنین صنعت خودرو جای گرفتند. در این میان، به دنبال نوسانات بازارهای جهانی در هفته پیش که قیمت فلزات را در بازار پایه تحت تاثیر قرار داده بود، منجر به فشار فروش در اکثریت نمادهای فلزی شد. با این حال رشد قیمتی سهامی ذوب‌آهن اصفهان و صنایع فولاد آلیاژی یزد، صنعت مزبور را با رشد اندکی مواجه ساخت. در بین صنایع زیان‌ده نیز بیشترین افت شاخص به صنعت سرمایه‌گذاری اختصاص یافت که حدود ۵/ ۱ درصد بود. در مجموع معاملات خرد دو بازار یاد شده حجم سهام معامله شده به بیش از ۳۲۴ میلیون، به ارزش حدودی ۱۲۰ میلیارد تومان رسید. نزدیک به نیمی از این نقدینگی در داد و ستدهای سه صنعت هتل، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی گردش یافت. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی که ارزش معاملات دیروز آن نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان رقم خورده بود، دومین روز معاملاتی متوالی است که رشد قیمتی چشمگیری را تجربه می‌کند. از سوی دیگر نیز صنعت سیمان کمترین نقدینگی روز را به گردش درآورد و در قعر جدول صنایع از نگاه آمار معاملات روزانه قرار گرفت.

 «ترین»های فرابورس

روز گذشته، شاخص کل سهام فرابورس رشد نزدیک به ۱۴ واحدی را تثبیت کرد. بررسی جدول نمادها با بیشترین تاثیر بر نماگر بازار، حاکی از آن بود که بیشترین اثر فزاینده به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافته است. در مرتبه دوم پتروشیمی مارون قرار داشت. در مجموع، این دو نماد حدود ۱۳ واحد به آیفکس افزودند. در مقابل سنگ‌آهن گهرزمین و فولاد هرمزگان جنوب با کاستن حدود پنج واحد از شاخص، از ارتقای بیشتر آن جلوگیری کردند. بیشترین رشد قیمتی نیز متوجه نمادهای هتل و رستوران شد و جایگاه سوم نیز به نام نفت پاسارگاد ثبت شد. بیشترین تقاضای سهامداران نیز متوجه نماد معاملاتی «مادیرا» شد و نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان صف خرید نماد یادشده را تشکیل دادند.

 رصد بازیگران بازار

پس از طی چهار روز معاملاتی که بازار با حمایت سهامداران حقیقی به کار خود پایان داده بود، معاملات فرابورس شنبه هفته جاری با تغییر مالکیت اکثریت نمادها به نام سهامداران حقوقی پایان یافت. در جریان این تغییر مالکیت، بیش از هشت میلیارد تومان سهام از جانب سهامداران حقیقی به سوی سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد. دیروز در میان صنایع فرابورسی، استخراج کانه‌های فلزی در اولویت خریداران حقوقی قرار داشت و با خالص خرید حدود ۹ میلیارد تومانی این دسته از سهامداران مواجه شد. پس از آن محصولات پتروشیمی و همچنین عرضه برق و گاز قرار داشت که بیش از سه میلیارد تومان تغییر مالکیت در این دو صنعت صورت گرفته بود. در میان نمادها نیز طبیعتا سهام سنگ‌آهن گهرزمین در صدر توجهات فعالان عمده بازار قرار داشت. جایگاه‌های بعدی نیز به تولیدات پتروشیمی قائدبصیر و نیز تولید برق ماهتاب کهنوج اختصاص یافتند.

در مقابل، چنان‌که پیش‌تر اشاره شد صنعت فرآورده‌های نفتی با بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی روز خود را به اتمام رساند. پس از آن صنعت خودرو و ساخت قطعات اولویت دوم معامله‌گران خرد بود که مجموع ارزش تغییر مالکیت یافته در آنها بیش از سه میلیارد تومان محاسبه شد. به‌صورت جزئی‌تر نیز نماد پالایش نفت شیراز نیز با خالص خرید بیش از دو میلیارد تومانی فعالان خرد در صدر ترجیحات آنها قرار گرفته بود. در مرتبه دوم، پتروشیمی زاگرس جای گرفت. «زاگرس» تنها نماد پتروشیمی بود که دیروز تحت حمایت معامله‌گران حقیقی معاملات خود را به سرانجام رساند.

 بازار اوراق مشارکت

با شروع معاملات هفته جاری بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۱۳۶ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت مورد داد و ستد قرار گرفت. نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از این نقدینگی در اوراق مشارکت دولتی به نماد «اشاد۳۴» رقم خورد. معاملات اوراق اسناد خزانه نیز با حجم بیش از یک میلیارد ورقه‌ای به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در بازار یاد شده، انجام شد. تمام این اوراق با رشد قیمتی به معاملات خود خاتمه دادند. بیشترین ارزش معاملات نیز از خرید و فروش‌های بلوکی «اخزا۷۰۹» حاصل شد. نرخ سود موثر اوراق مزبور در انتهای معاملات دیروز در سطح ۹/ ۲۳ درصدی ثابت شد.