p22 copy

نوسان جزئی قیمت مس به‌رغم روند کاهشی

افزایش ارزش دلار، رشد ذخایر انبار بورس‌‌‌های کالایی به همراه تداوم ناامیدی از اقتصاد چین، زمینه‌ساز تداوم کاهش قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی شده است. روز گذشته بهای معاملات آتی فلز مس در بورس شیکاگو به 7/ 3دلار به ازای هر پوند رسید که پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی پنج‌ماه گذشته را نشان می‌دهد. همچنین این فلز بازده ماهانه بیش از منفی 8درصدی را به ثبت رساند.  با وجود این، روند قیمتی کاتد مس در چند روز گذشته به دلیل حمایت‌‌‌های کوتاه‌مدت مثبت بوده، به‌طوری که از ابتدای هفته گذشته تاکنون رشد حدود 5/ 2درصدی را تجربه کرده؛ گرچه این روند نیز با نوسان‌‌‌هایی همراه بوده است. انتشار اخباری مبنی بر اعمال تحریم‌‌‌های جدید بر واردات مس روسی از سوی انگلستان را می‌‌‌توان دلیل این رشد قیمتی دانست؛ چرا که ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان به‌تازگی از اعمال ممنوعیت‌‌‌های جدید بر صادرات کامودیتی‌‌‌ها از روسیه خبر داد. با این‌‌‌حال این خبر نیز نتوانسته است تاثیر شدیدی بر قیمت‌ها بگذارد.

اوله هانسون، رئیس استراتژی کالایی بانک ساکسو معتقد است، قرار گرفتن شاخص دلار در بالاترین سطح از ماه مارس گذشته تاکنون را می‌‌‌توان از دلایل کاهش استقبال از مس و در نتیجه افت تقاضای این کالا دانست. همچنین کاهش تقاضا موجب شده است تا ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن با رشد مواجه شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که موجودی مس در انبارهای این بورس کالایی به بیش از 90‌هزار تن رسیده است که در بیشترین سطح طی 6ماه گذشته قرار دارد. این درحالی است که موجودی کاتد مس در LME به زیر 60‌هزار تن رسیده بود. داده‌‌‌های منتشرشده از شرق آسیا نیز نتایج ناامید‌‌‌کننده‌‌‌ای به همراه داشته‌اند.

 به گزارش مرکز ملی آمار چین، تقاضای ضعیف صنعتی در این کشور موجب شده است تا میزان واردات فلز سرخ در ماه میلادی گذشته در سطح حدود 407‌هزار تن قرار گیرد که نشان‌دهنده کاهش 5/ 12درصدی واردات این فلز نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته است. همچنین بررسی آمار‌‌‌ها نشان می‌دهد که تولید صنعتی این کشور با وجود ثبت رشد، فقط 6/ 5‌درصد افزایش داشته است. این درحالی است که پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از میزان رشد این متغیر، رقمی در حدود 11‌درصد را نشان می‌داد. در نتیجه می‌‌‌توان گفت به‌رغم رشد اقتصادی مثبت چین در ماه آوریل، افزایش این متغیر بسیار کمتر از انتظارات فعالان بازار بوده است که خود می‌‌‌تواند هشداری برای وقوع رکود در ماه‌‌‌های آتی باشد.

کسری شدید عرضه در چند سال آتی

تحلیلگران صنعت معدن معتقدند بازار جهانی کنسانتره مس طی سال‌های 2025 تا 2027 با کسری شدید مواجه خواهد شد؛ چرا که کارخانه‌‌‌های ذوب آسیایی به‌رغم کمبود پروژه‌‌‌های معدنی ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند. کنسانتره مس به عنوان ماده اولیه در ذوب مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده معدنی به‌طور معمول حاوی 30‌درصد مس خالص و 70‌درصد آهن و گوگرد است. طبیعی است که ایجاد کسری در برداشت کنسانتره به کاهش تولید فلز مس نیز منجر می‌شود. کریژ لانگ، تحلیلگر بازارهای کالایی می‌‌‌گوید، پیش‌بینی می‌شود چین در سال آینده ظرفیت ذوب خود را تا بیش از 5/ 2میلیون تن افزایش دهد. وی همچنین معتقد است؛ افزایش ظرفیت ذوب چین، به‌عنوان مصرف‌کننده برتر مس در دنیا، واردات مس تصفیه‌شده به این کشور را تا اواسط دهه جاری از 300‌هزار تن در ماه (که رقم فعلی است) به 150‌هزار تن کاهش می‌دهد. در واقع اگر این تحلیل به وقوع پیوندد، می‌توان گفت که سهم چین از تقاضای جهانی مس کاهش پیدا می‌کند.

طبق گزارش تحلیلگران بورس شانگهای نیز، مازاد 216‌هزار تنی در بازار کنسانره مس طی سال میلادی جاری به حدود 100هزار تن در سال 2024 کاهش می‌‌‌یابد و در 2025 نیز به کسری 150‌هزار تنی تبدیل می‌شود. این بورس پیش‌بینی می‌کند تقاضای کاتد مس چین در سال‌جاری با 4/ 2‌درصد رشد به 1/ 14میلیون تن و مصرف جهانی مس با 9/ 2‌درصد رشد به 2/ 25میلیون تن برسد. همچنین براساس این گزارش، تولید جهانی کاتد مس با رشد 5/ 3درصدی در سال 2023 به 5/ 25 میلیون تن رسیده است و بازار کمی مازاد بر 300هزار تن باقی می‌ماند.

بازار سایر فلزات غیر‌آهنی

بهای‌‌‌ آلومینیوم نیز پس از یک‌دوره کاهش شدید قیمت، رشد جزئی را تجربه کرد. روز گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به 2‌هزار و 300دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت 14درصدی را به ثبت رساند. انتشار خبر اعمال تحریم‌‌‌های جدید بر صادرات آلومینیوم از طرف انگلستان را می‌‌‌توان یکی از عوامل این رشد قیمتی دانست. با این حال بهای آلومینیوم همچنان در کمترین سطح از نوامبر گذشته تاکنون قرار دارد؛ چرا که عرضه این فلز به دلیل کاهش هزینه‌‌‌های تولید با رشد مواجه شده است.

روی نیز دیگر فلز غیر‌آهنی است که بازار آن روند کاهشی را طی می‌کند. بهای این فلز در بورس فلزات لندن در سطح 2‌هزار و 500دلار به ازای هر تن قرار دارد که حدود هزار دلار کمتر از نرخ آن در ابتدای سال میلادی جاری است. این سطح قیمتی از اکتبر سال میلادی گذشته تاکنون مشاهده نشده است. علاوه بر افت تقاضا برای فلزات از جمله روی به دلیل ناامیدی از اقتصاد چین، کاهش قیمت این فلز علت دیگری نیز دارد. به گزارش رویترز، خریداران از معامله در قیمت‌های حال حاضر چشم‌پوشی می‌کنند و منتظر افزایش عرضه در ماه‌‌‌های آینده هستند. این مساله نیز بر قیمت‌ها فشار بیشتری آورده و روند کاهشی را سرعت بخشیده است.

پیش‌بینی بورس شانگهای نیز حاکی از آن است که تولید روی تصفیه‌شده در چین طی ماه میلادی جاری با 65/ 8درصد رشد سالانه به حدود 560‌هزار متریک تن می‌رسد. پیش‌بینیS&P Global  نیز حاکی از آن است که در سال 2023 رشد مصرف جهانی روی تصفیه‌شده تنها 3/ 1‌درصد افزایش خواهد داشت؛ در حالی که پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی این کامودیتی حدود 2‌درصد رشد کند. این مساله نیز می‌‌‌تواند موجب ناترازی عرضه و تقاضا و زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت‌ها شود.