حرکت مهیج غول مالی

شروع فعالیت‌های پی‌‌‌‌‌پال در بخش دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌‌شده به ۲۰۱۴، بازمی‌گردد که پی‌‌‌‌‌پال به مشتریان امکان خرید و فروش رمزارزهای خاصی را در این پلتفرم می‌داد که در نهایت به امکان پرداخت از طریق دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌‌شده منتخب تبدیل شد. از نقطه‌نظر فوربس دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌‌شده و توکن‌‌‌‌‌سازی ابزارهای مالی، به رمزارز خاصی محدود نمی‌شود و پیش از هر چیزی به درک عمومی از تحول در نحوه انتقال داده‌ها (مالی و غیر‌مالی) مربوط می‌شود. بر اساس گزارشی از موسسه تحقیقاتی حوزه رمزارز، Codex، ارزش کل معاملات استیبل‌کوین در ۲۰۲۳ به ۱۳۰‌میلیارد دلار رسیده است. با توجه به علاقه روزافزون به توکن‌‌‌‌‌های با پشتوانه دارایی توسط موسسات یا دولتی به‌نظر می‌رسد که آینده پرداخت توسط دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌‌شده توسط این گروه هدایت خواهد شد.

تحریک قانون‌گذاران

یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال ممکن است ربطی به خود این توکن نداشته‌باشد، اما اثر «ریپل مانند» آن بر چشم‌‌‌‌‌انداز نظارتی ارزهای دیجیتال محسوس باشد. از نقطه‌‌‌‌‌نظر رمزنگاری سازمانی، راه‌اندازی استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال توسط یکی از شناخته‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌ترین و پرکاربردترین پردازشگرهای پرداخت مالی در جهان، می‌تواند نهادهای قانونی را متقاعد کند تا به سمت مقررات استیبل‌کوین قدم بردارند. با وجود ارائه ده‌‌‌‌‌ها لایحه در مورد دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌‌شده طی سال‌های گذشته، هنوز خبری از آن که قانون بر استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها متمرکز شده به گوش نرسیده است. این رویداد ممکن است سیاستگذاران را با پروژه‌ای روبه‌رو کند که برای نادیده‌گرفتن، بسیار بزرگ است.

ادامه راه سلطنت اتریوم

راه‌‌‌‌‌اندازی استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال علاوه‌بر پیشتازی این شرکت در خط‌مقدم تکنولوژی‌های جدید و ارزهای دیجیتال، نشان دیگری از تداوم تسلط اتریوم در فضای محصولات ارز دیجیتال است. در سایه بهبودهای عملیاتی ناشی از ارتقای Merge و Shapella، بلاک‌چین اتریوم، همچنان از نظر معرفی محصولات و خدمات جدید در دنیای ارزهای دیجیتال به تاختن ادامه می‌دهد. اگرچه بیت‌کوین کماکان از نظر ارزش قیمتی، پوشش بازار و جامعه مخاطبان دست بالا را دارد، با این حال به‌‌‌‌‌نظر می‌رسد دنیای استیبل‌کوین‌های «خسته‌‌‌‌‌کننده» به آرامی در راه بالا رفتن از قله موفقیت است.

ادعای شفافیت

بدیهی است که به‌ویژه پس از سیل ناکامی‌های متعدد منتشرکنندگان استیبل‌کوین و صرافی‌‌‌‌‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، معرفی هر دارایی رمزنگاری‌‌‌‌‌شده که به‌صورت متمرکز کنترل و مدیریت می‌شود باعث نگرانی سرمایه‌‌‌‌‌گذاران، قانون‌گذاران و کاربران خواهد بود و وسواس ویژه‌‌‌‌‌ای بر نحوه حسابرسی یا تایید اعتباری آنها اعمال خواهد شد‌‌‌‌‌. استانداردهای جدید باعث شده‌است که طیف وسیعی از ارائه‌دهندگان خدمات به‌دنبال پر‌کردن خلأهای صنعت باشند اما این تلاش‌ها فاقد سازگاری، تبعیت از قوانین حسابرسی مالی و گواهینامه موجود است. با توجه به چنین مواردی پی‌‌‌‌‌پال از اعلامیه‌‌‌‌‌های اولیه راه‌اندازی استیبل‌کوین خود در مورد مزیت و پتانسیل این محصول که تمرکز بر شفافیت خواهد بود را تاکیدکرده‌است. 

برای این منظور، پی‌‌‌‌‌پال و شرکت مالی نوین، Paxos هر دو بیانیه‌‌‌‌‌های گواهی ذخیره را صادر می‌کنند تا به قانون‌گذاران و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران این اطمینان را بدهند که این توکن توسط پشتوانه دارایی‌های مورد اعتماد پشتیبانی می‌شود و به واسطه بررسی‌‌‌‌‌های دقیق متقابل میان این دو موسسه، از دارایی‌ها به‌خوبی محافظت می‌شود.  افزایش روزافزون راه‌اندازی و معرفی استیبل‌کوین‌ها توسط موسسات اعتباری، می‌تواند به‌عنوان فاز بعدی توسعه رمزارزها تعبیر شود. استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال، نوآوری منحصربه‌فرد یا تکرار سایر استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها نیست اما مطمئنا زمینه توسعه و نوآوری آینده را فراهم می‌کند.

هدف واقعی پی‌‌‌‌‌پال از انتشار استیبل‌کوین

استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال، مانند سایر استیبل‌کوین‌‌‌‌‌های معتبر دلاری، توسط مجموعه‌‌‌‌‌ای از سپرده‌‌‌‌‌های بانکی دلاری و معادل‌‌‌‌‌های دلاری بسیار نقدشونده در یک تراست تحت‌مدیریت Paxos Trust «پشتیبانی» می‌شود. اوراق خزانه‌‌‌‌‌داری ایالات‌متحده که احتمالا بخش عمده‌ای از پشتوانه استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال را تشکیل می‌دهند، اکنون بازده فوق‌العاده ۵‌درصدی را ارائه می‌دهند و ناگفته مشخص است پی‌‌‌‌‌پال باید بتواند این بازده را حفظ کند.  اظهارنظرهای این هفته خوزه فرناندز داپونته، رئیس بخش رمزنگاری پی‌‌‌‌‌پال از نقطه‌‌‌‌‌نظر متفاوتی به راه‌اندازی استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال نور می‌‌‌‌‌اندازد.

دا پونته در گفت‌وگو با سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌سی کریپتو گفت: «استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال درنظر شرکت توسعه به مرزهای فراتر از حیطه فعالیت‌های فعلی پی‌‌‌‌‌پال رفته است که موجودی؛ سرمایه‌های خارج از اکوسیستم پی‌‌‌‌‌پال را هدف قرار می‌دهد.» موجودی پی‌‌‌‌‌پال پولی است که مشتری در پلتفرم ذخیره می‌کند یا اکنون با استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال، پولی در ازای استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال در این پلتفرم پی‌‌‌‌‌پال می‌گذارد. به‌طور معمول کاربران حجم زیادی از پول را در حساب پی‌‌‌‌‌پال ذخیره نمی‌کنند، چراکه تا حدودی می‌تواند مشابه بلوکه‌شدن پول احساس شود و در این مورد می‌تواند به شکل استیبل‌کوین ضبط شود. مهم‌تر از بلوکه‌شدن پول در قالب موجودی، پی‌‌‌‌‌پال در مقابل موجودی ذخیره‌شده هیچ سودی پرداخت نمی‌کند؛ به همین دلیل به‌‌‌‌‌نظر می‌رسد که با افزایش نرخ‌های بهره، پول کاربران به فرصت درآمدی قابل‌توجهی برای پی‌‌‌‌‌پال تبدیل شد. 

پی‌‌‌‌‌پال در گزارش‌های مالی خود به گونه شفافی از اعداد و ارقام صحبت نمی‌کند. این شرکت در گزارش‌های سه‌ماهه خود، درآمد سود سپرده‌‌‌‌‌های مشتریان به وال‌استریت را در تحت‌عنوان بخشی از دسته بزرگ‌‌‌‌‌تری که «درآمدهای حاصل از سایر خدمات ارزش‌افزوده» نامیده می‌شود، گزارش می‌کند. این بخش شامل «بهره به‌دست آمده از دارایی‌های خاص زیربنای موجودی مشتری» است اما همچنین تعداد زیادی از منابع درآمدی دیگر، از جمله «هزینه‌های ارجاع، هزینه‌اشتراک، هزینه‌های تراکنش و سایر خدمات» است، بنابراین این شاخص اطلاعات دقیق و واضحی از میزان دریافتی پی‌‌‌‌‌پال از کاربران خود را در اختیار قرار نمی‌دهد. 

آنچه از این اطلاعات برمی‌‌‌‌‌آید این است که درآمد «ارزش‌افزوده» رشد بسیار بالاتری از درآمد کارمزد تراکنش داشته‌است: درآمد «ارزش‌افزوده» بین سه‌‌‌‌‌ماهه دوم ۲۰۲۲ و مدت مشابه در ۲۰۲۳، معادل ۳۷‌درصد افزایش یافته، درحالی‌که درآمد تراکنش تنها به میزان ۵/ ۴‌درصد افزایش یافته‌است. به‌نظر می‌رسد بسیار محتمل است که افزایش سود حاصل از سپرده‌‌‌‌‌های مشتریان، عامل اصلی این واگرایی بوده‌است.

تحت چنین شرایطی به دو دلیل ساده، استیبل‌کوین را برای پی‌‌‌‌‌پال بسیار جذاب‌‌‌‌‌تر می‌کند. اول، همان‌طور که داپونته اشاره کرد، خدمات گسترده فعال شده توسط معرفی استیبل‌کوین ممکن است کاربران را تشویق کند که مقدار بیشتری پول را در قالب استیبل‌کوین در حساب‌های پی‌‌‌‌‌پال خود نگه دارند و آن موجودی‌‌‌‌‌ها برای مدت طولانی‌‌‌‌‌تری نگهداری شوند. به‌عنوان مثال اگر مزیت‌های بیشتری در استفاده از استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال نسبت به موجودی پی‌‌‌‌‌پال معمولی معرفی شده باشد، ممکن است این پیش‌بینی به بهترین نحو ممکن اتفاق بیفتد. به‌عنوان مثال، اگر استفاده از استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال در معاملات ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مالی مرسوم شود، افراد بیشتری به خرید استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال تشویق خواهند شد.

در نهایت با جذب سرمایه‌های جدید و ذخیره آن در قالب موجودی کل، پی‌‌‌‌‌پال سود بیشتری را از طریق درآمد ارزش‌افزوده خواهد داشت. استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال در ابتدا در دسترس کاربران آمریکایی خواهد بود که قبلا نیز به معاملات رمزارز از طریق پی‌‌‌‌‌پال دسترسی داشتند. در حال‌حاضر با توجه به ماهیت جهانی بلاک‌چین احتمالا به مرور زمان در سراسر جهان در دسترس خواهد بود و می‌تواند بازار جهانی را هدف قرار دهد.  اما نکته مهم‌تر این است که استیبل‌کوین‌ها را می‌توان بدون نیاز به خروج از خزانه پی‌‌‌‌‌پال، استفاده کرد. به‌عنوان مثال، پرداخت اجاره از سپرده پی‌‌‌‌‌پال در حال‌حاضر به این‌صورت شکل می‌گیرد که باید ابتدا به دلار واقعی تبدیل شود تا به‌حساب بانکی صاحبخانه ارسال‌شود. در صورت گستردگی استفاده از روش پرداخت جدید همان صاحبخانه ممکن است در نهایت تمایل بیشتری به پذیرش پرداخت از طریق استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال داشته‌باشد و سپس از آن توکن‌‌‌‌‌ها به نوبه خود برای پرداخت به پیمانکاران یا سایر ارائه‌‌‌‌‌دهندگان خدمات استفاده کند. 

این بدان معناست که نسبت کمتری از کاربران استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال قصد داشته باشند از دلارهای واقعی استفاده کنند یا اقدام به نقد‌کردن موجودی خود کنند. این نکته به پی‌‌‌‌‌پال این اجازه را می‌دهد که برای مدت زمانی بیشتری موجودی کاربران را در اختیار داشته باشند و سهم سود بیشتری از طرف درآمد ارزش‌افزوده کسب کنند. با فرض این نکته که جهان در حال ورود به دوره‌‌‌‌‌ای است که نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌‌‌‌‌تری نسبت به دهه‌قبل بالاتر خواهد ماند، بهره‌‌‌‌‌گیری از استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها می‌تواند تغییر ترکیب درآمدی پی‌‌‌‌‌پال به سمت سود سپرده را تسریع کند، اگرچه حوزه استیبل‌کوین تا حدودی شلوغ و پر از رقبا از حوزه‌های مختلف است اما اگر استیبل‌کوین پی‌‌‌‌‌پال بتواند در این میان راه خود را به‌درستی پیدا کند، می‌تواند به همان اندازه که برای کریپتو خبر مهمی بوده‌است، نقطه‌عطفی در استراتژی شرکت پی‌‌‌‌‌پال نیز باشد.